5

10 1 0
                                    

Safiya.

Sekolah. Tempat aku mengumpul ilmu . Tempat aku mengumpul kawan. Tempat aku bertemu dia ..

Dia, Hariz.

Aku menghembus nafas. Rasa sangat lega apabila aku dapat keluar daripada masalah aku sekarang. Aku akhirnya dapat menerima segala ketentuan... ketentuan yang dia bukan buatku.

Kata kata Alya semalam membuatkan aku move on . Berhenti berharap dan mengenangi Hariz.

Aku sedar yang cinta memang membuatkan seseorang itu bahagia, sedih, perit,sakit dan macam macam . Dan cinta itu sesuatu yang sangat bahaya. Tapi kalau dinikmati, sungguh cinta ialah perkara yang paling manis.

Aku jengah ke luar tingkap memandangkan aku duduk berdekatan dengan tingkap di dalam kelas . Mana Alya ni? .

Sudah pukul 7.50 pagi. Alya selalunya hadir pukul 7.20 . Tapi harini dia lambat. Mungkin tak datang?

Alya memang satu satunya sahabat aku yang ada. Sejak aku darjah 5, aku pindah sekolah. Sekolah yang sama dengan Alya. Itu yang membuatkan aku rapat dengan Alya sehingga sekarang. Tiada apa yang mampu memisahkan aku dan Alya. Heh.

Pukul 8 pagi. Sah. Alya tak datang sekolah harini. Serta merta aku mengeluh kekecewaan.

Sekolah.

Sekolah tanpa Alya amat membosankan. Sekali lagi aku mengeluh kekecewaan.

Tamara yang menyedari aku asyik resah gelisah segera mendekati aku.

"Saf , are you okay? " Tamara menegur ku lembut.

Aku pandang Tamara. "Okay je "

"Alya tak datang ? "

"Haah" bruh obviously

"I can be your friend once"

Mendengar kata kata Tamara aku segera berpaling ke arah tingkap lalu mebuat roll eyes. What even? Kau ? Tamara nak kawan dengan aku? Pfftt.

"Yeah why not" aku tersenyum palsu.

Mata Tamara bersinar sinar. " Yeayy I knew it ! You akan terima I "

Yeah. Terima sebab takde kawan, indeed.

" So what about Hariz? U guys dah okay?" Tamara memandang aku tanpa rasa bersalah.

Aku hilang mood serta merta. What are the freaking question is that??

"sorry i tersalah tanya opss" Tamara menekap mulutnya.

Aku pandang dia dengan renungan tajam dan tersenyum.

"Err got to go"

Aku terus terusan merenung tajam Tamara. "Thanks for ruining my mood" aku perlahan berkata.

"Kelas, bangun. Assalamualaikum Cikgu Ayu" Ahmad bangun diikuti semua orang dalam kelas termasuk aku.

Bosannya!

***
Spm semakin lama semakin menghampiri. Dan ini membuatkan hati aku berdebar debar. Sometimes aku terfikir kenapa perlu ada exam untuk manusia? Lol. Imaginasi aku menerawang terlalu jauh.

Aku hanya membeli karipap untuk rehat. Dan aku ditemani buku rujukan harini.

Aku tahu aku hot kat sekolah. Tapi kenapa perlu memandang aku pelik setiap kali lalu dekat aku. Aku sangat tidak selesa. Tapi sudah terbiasa. Hmm.

Dan dari jauh ada dua kelibat manusia yang mengganggu pandangan aku. Hariz dan Sha

Desas desus mengatakan diorang ni ada hubungan. Wait.. kenapa aku perlu kisah. Ugh.. saf please don't make yourself hurts.

RASAWhere stories live. Discover now