7

4 0 0
                                    

Safiya.

Pelik. Alya pelik semakin hari.

Kenapa dia berkelakuan pelik kali ni.

Adakah ini tanda..?

Tak. Tak mungkin. Stop merepek Safiya.  Untuk menghilangkan rasa takut aku kehilangan dia, aku segera mencapai laptop aku untuk menonton K-dramas.

Sementara tu, aku mencapai phone untuk mendengar lagu.

"does anyone know, does anyone know .. how it makes me feel " - (goodbye) 2NE1

lagu ni.. hmm rasa?

Rasa yg aku sendiri alami ..

Dan aku sendiri tak tahu..

Atau..

Aku buat buat tak tahu.

Aku menelan pahitnya air liur. Sedih dengan kehidupan aku. Kehidupan yang kurang kasih sayang. Yes, kasih sayang.

Hmm.. sebab tu aku amat menghargai Alya. Dan sangat menyayangi Alya sepenuh hati aku. Aku takut sangat kehilangan dia. :')

Dan sebabtu aku sayangkan hariz sepenuh jiwa aku. Sebab aku tak pernah dilimpahi kasih sayang sebegitu rupa. Aku sungguh takkan melupakan limpahan kasih dan sayang Hariz terhadap aku.

Dan sebabtu juga aku sedih akan kehilangan Hariz dulu kerana hariz yang ada ialah hariz yang  hilang ingatan beberapa bulan yang lalu.

Dan disebabkan hari bersejarah dimana Hariz hilang ingatan  itu aku berubah. Berubah menjadi teruk. Teruk seakan akan tidak terurus.

Aku susah nak move on dengan Hariz sebab sayangnya dia akan aku dulu. Heh, dulu.

Sekarang dia langsung tidak mengenali aku malah bersuka ria dengan perempuan lain.

Takpela. Dah terbiasa disakiti.

Aku tutup laptop yang tadinya hendak ditonton K-dramas. Aku rasa lebih baik aku tidur dan lupakan semua ni. Aku mengeluh. Kenapa aku boleh teringat semua ni?

Aku ketepikan laptop dan baring dia atas katil sebelum terbuai dalam mimpi.

***
Dah masuk 5 hari Alya tidak datang ke sekolah dan aku sekali lagi ditemani oleh Tamara.

Aku semakin lama boleh dikatakan rapat dengan Tamara tetapi aku tidak akan tertipu dengan talam dua muka dia. Aku tahu dia mahu berkawan dengan aku atas dasar populariti sahaja.

Tapi aku tidak kisah kerana aku juga fake berkawan dengan dia.
Heh, atas dasar 'takde kawan'.

Aku dikejutkan dengan tepukan pada bahuku. Dan aku dapati ianya, Tamara yang mengejut.

"Hello~ there" Tamara melambai tangannya.

Aku hanya fake smile dan membalas lambaiannya.

"Saf, jom pergi lepak somewhere?" Tamara mengajak aku keluar setiap pagi termasuk harini.

"Tapi, lagi 5 minutes class starts.."

"Alaa, you ni sekali sekala why not?" Tamara wink mata dia.

Spm semakin dekat and aku malas nak belajar. Hoho yeahh why not?

Aku senyum dan mengangguk.

Tamara menarik lengan ku dan kami keluar dari kelas.

"Saf, you know what?"

Aku mengangkat kening dengan muka yang curious.

Tamara hanya roll eyes sebelum berkata "Urgh so outdated"

"What?"

Tamara hanya senyum kambing "nothing la"

The hell? Mana aku nak tahu kalau kau tak cakap lagi. Ugh!

"Okay so kita lepak kat kantin and then I'll let you know something, okay?"

"Fine"

Setelah beberapa minit dan juga borakan kosong yang berlalu kami telah sampai ke kantin.

"What do you want? My pleasure" Tamara dengan angkuhnya cuba menguatkan suara agar dapat didengari oleh pelajar lain.

Aku melihat semua pelajar terpegun dengan sikap 'pemurahnya' itu.

"Never mind. I boleh bayar sendiri" kali ni aku tersenyum sinis.

Tamara terkesima seketika. Mungkin terkejut dengan tolakan aku. Muka dia merah mungkin juga menahan malu.

"Oh"

Aku tak dapat menahan gelak.

"Dahlah jom pegi beli" aku memegang bahu Tamara.

Tamara hanya tersenyum palsu.

Aku membeli waffle manakala Tamara membeli pancake.

***
Tamara.

"As I told you earlier, I'm going to tell you something right?"

Safiya mengangguk. Aku tersenyum.

Aku mengunyah secebis pancake sebelum berkata "Hmm.. you tahu kan ada 2 pelajar baru"

"Tak tahu pun" Ugh! Kenapa lah dia ni lembab sangat. Nasib baik lawa, kaya and popular. Memang setaraf lah dengan aku.

Aku cuba control kegeraman aku dengan tersenyum.

"You know what? Both new students tu handsome" aku teruja.

Safiya pandang aku dengan muka yang sungguh tidak berminat.

"Really?"

"Yeahh.. handsome k"

"Itu je yang you nak bagitahu I all this time?"

"Ahaa.."aku mengangguk.

Safiya roll eyes. "I skipped my first period of school just to know about this stupid info?!"

Omg! Aku dah buat dia marah. Shit shit. "Ok look, chill k" aku berdiri dan duduk di sebelah dia.
Safiya pandang aku dan tersenyum. Phew, such a relief.

"Form?"

Yes! Dia interested. "Form 5, senior..macam kita"

Dia hanya mengangguk.

"Sorry" Safiya memandang aku tepat pada mata.

Aku pandang Safiya. Mata dia berair. Aku berkerut, what happened?

"Sorry sebab terkasar dengan you tadi. I just teringat relationship I ngan Hariz" Safiya tersenyum kelat.

Kenapa aku rasa ini sangat menyakitkan? Aku peluk Safiya dan mengusap lembut belakang Safiya. "It's okay Saf , take your time"

Aku dapat rasakan Safiya memeluk aku kembali. "I'm just afraid to fall in love once again" Safiya membisik perlahan pada telinga ku.

Aku terkejut dan terkesan dengan kata kata Safiya. Mesti dia dah lama disakiti. Somehow, aku rasa menyesal dan bersalah kerana berkawan dengan dia atas dasar populariti dan bukan dengan keikhlasan.

Tanpa sedar aku juga turut menitiskan air mata. Nasib mempunyai hati keras tetapi sebenarnya hati tisu. "I'm sorry Saf"

Safiya melepaskan pelukan seraya berkata "For?"

Aku menelan air liur. "Saf, I nak minta maaf sebab I kawan dengan you sebab nak popular je"

Saf mula tertunduk.

"Dan bukan dengan keikhlasan.."

***









RASAWhere stories live. Discover now