4

10 1 0
                                    

Alya

 
  "Saf? Are you okay?" Aku memandang Safiya yang dari tadi mengelamun.

  "Err I'm.. okay"

  "Kau dengar tak apa aku cakap tadi?Azra Safiya bt Hazmi?"

   Safiya hanya  perlahan lahan menggeleng .

  wth? . Punyalah penat aku control ayu bercakap dengan dia. Dia boleh tak dengar. Aku menggeleng sambil buat roll eyes . Menyampah!.

  Safiya hanya tesengih seperti kerang busuk .

"Sebabtu Allah wujudkan perasaan sabar" aku cuba ulang balik ayat aku tadi.

  Saf hanya mengangguk sebelum berkata"Tapi aku dah lama sabar"

  "Weh, aku rasa orang yang sabar .. tak akan pernah rugi . Kesakitan yang kau alami akan diganti dengan bahagia yang tak pernah terlintas di hati " aku sebak.

    Safiya beberapa kali menggosok matanya . Mungkin tidak percaya yang ini ialah aku.

  Aku tidak tahan . Aku tertunduk dan menangis teresak esak. Bahagia? Wujudkah bahagia selepas derita. 

  "Alya?"

  Aku masih lagi menangis teresak esak.

  "Alya kau okay tak nih??"

  Aku  pandang Saf.

  "Al-"

  "-Aku sedih ! Aku sedih , Saf!" Aku memotong kata kata Safiya. Sungguh.. aku sedih sekali.

  "Alya?? Kenapa???" Saf kelihatan bingung .

  "Aku sedih sangat sangat . Aku dapat membahagiakan orang tapi hati aku yang tak terjaga . Aku sendiri yang sedih . " Kini aku cuba luahkan walau bukan sepenuhnya.

  Sekali lagi Saf bingung.

  Aku menyeka air mata sebelum menyambung kata " Aku nampak je happy go lucky tapi dalam hati siapa tahu ?" Aku hanya tersenyum tawar .

  "Al, kau ada masalah ke ? "

  Aku hanya tersenyum. "Aku cuma ada masalah keluarga . "

  Aku tipu. Aku terpaksa menipu.

  "Kalau kau rasa nak luahkan . I'm here for you." Safiya tersenyum.

  Nak luahkan? Luahan ni mungkin merobek hati kau Saf. Aku taknak kau terluka sekali lagi. Hati kau baru sahaja diplaster setelah pecah kepada dua . Aku taknak kalini hati kau remuk .

***
 
Setelah lama keadaan menyepi .   "Errm.. Saf, " Aku bersuara memecahkan kesunyian.

  "Ye"

  "Aku mintak diri dulu tau. "

   "Weh, sorry sangat sangat. Aku tak sempat nak sediakan air ke makanan ke- "

  "-Eh takpe takpe aku dah kenyang dah dengar kau punya masalah" Aku tersenyum sinis.

  Saf terkejut. "Sorry Al "

  Aku  tergelak terbahak bahak sehingga terkeluar air pada matanya. Yes! Mengena!

  Perutku terasa sakit akibat terbahak bahak gelak . Aku cuba menarik nafas sedalam dalamnya dan melepaskannya sebelum berkata "Hahaha weh, aku main main je "

  Saf hanya diam . Dan ini membuatkan aku ingin bahan budak nih.

  "Haih .. Azra Safiya ni sejak bila dah jadi patung mannequin ni?"

RASAWhere stories live. Discover now