BAB 5

851 87 22
                                    

Haish....kenapa dia asyik muncul dalam hidup aku...??

Syed sedang melambaikan tangannya kepadaku.....aku melihat seorang wanita tua yang sebaya mak aku di tepi syed.....mungkin mak dia kot...

Aku hanya mendekati mak syed dan bersalam dengannya....

"Wah! cantik anak kau Ros!"kata mak syed kepada mak aku..aku hanya tersengih.

"Memanglah cantik....tengoklah siapa ibu dia..."kata mak aku dengan selamba....tak sangka mak aku ni perasan....

"Eh...perasannya..."kata pulak aunty tadi...saya tak tahu nama aunty ni apa...jadi panggil 'aunty' jelah kan...

"Mak fatimah memang perasan macam ni ker...?"aku pula ditanya...

"Entahlah aunty...tetiba je mak perasan.."kataku sambil tesengih..
Aku melihat ibuku sedang menjeling ke arahku...

"Nama aunty.. Sharifah Mawar.. Panggil saya aunty mawar jer...okay..?" kata aunty mawar sambil tersenyum manis kepadaku....

"Okay..."aku hanya jawab dengan ringkas...

Tak sedar pulak ada orang ketiga dekat sini...syed hanya diam..mungkin
tak nak kacau orang kot....
Eh..! Tak sedar pulak ada seorang lagi...mana adik aku?...patutlah dia tersengih-sengih dari tadi...rupa-rupanya..... ada lelaki handsome datang....Adik aku ni.!.Memang playgirl sungguh...Jumpa je lelaki handsome...mesti tak puas mata dia nak tengok lelaki tu...

Aku melihat syed di tepi...dia hanya tersenyum manis kepadaku....Ingat aku boleh cair...? Ni Fatimahlah!...aku tak boleh cair semudah tu....

"Fatimah....kalau syed buat apa2 dekat awak dekat sekolah...beritahu jer aunty mawar...biar aunty ajar dia betul2...."kata aunty mawar sambil menjeling anaknya...syed hanya tersengih...

"Mana ada saya buat apa-apa dekat dia mak....syed ni budak baik...lagipun saya tak teringin pun nak buli dia..."kata syed sambil tersengih...

"Yalah.....tapi mak nak syed jaga fatimah dekat sekolah kamu...lagi-lagi fatimah ni cantik...mana tahu ada jantan nak kacau fatimah...."sambung aunty mawar...hmm...kalau ada orang nak kacau aku...aku terajang je dia.. tak perlu ada orang nak selamatkan aku....lagi-lagi orang yang nak jaga aku tu syed!....lagilah aku tak nak...
bukan jantan lain nak kacau aku...dia yang asyik ganggu aku...

"Hmm...takder orang nak kacau dia mak...sebab lelaki dekat sekolah kitorang ni...walaupun handsome... tapi diorang still tak lupa iman....
Ada jugaklah yang suka menggatal.. tapi kalau dengan dia...rasanye...tak ada...sebab dia ni garang macam singa..."kata syed sambil melihat kearahku...

Aku hanya menjeling kat dia..Dia terus senyum..Sedap2 jer mulut dia tu..kata aku ni garang macam singa... lagi-lagi kat mak dia pulak tu...aku rasa macam nak sepak jer dia macam sepak bola...biar dia terbang ke langit..lepastu kene langgar dengan kapal terbang...

"Hah!..Tengok mak!...dia jeling ke arah kita....."kata syed sambil berdiri di belakang aunty mawar...

Haish dia ni..! Mengadu lagi dekat mak dia...

Aku hanya senyum ke arah aunty mawar...

"Aunty mawar..."

Tiba2 ada suara yang agak dikenali menyapa aunty mawar...aku pun pusing ke belakang..hmph! Siapa lagi kalau bukan adik aku....lembutnya suara dia... nak buat2 baiklah tu...

"Hmm....Rafidah kan...?"tanya aunty mawar kepada adikku yg 'tersayang' tapi tak tersayang sangat tu....

"Ya.,....Aunty mawar minumlah...! rafidah yang buat...."kata rafidah dengan bangga....sejak bila pulak dia rajin buat minuman untuk tetamu...
Hmm...nak buat-buat rajinlah tu... Mentang-mentang ada lelaki hensem dekat tepi...

Sekolahku Bagaikan Hospital Sakit JiwaWhere stories live. Discover now