[Media]
Mesej sampul surat biru***
"Helo?" gemersik suara di hujung talian menjawab panggilan.
"Helo, mama. Lisara ni."
Aku terdengar Maria ketawa di hujung talian.
"Ya, mama tahu ni Lisara. Bila kamu nak balik?"
Aku gigit bibir bawah. Memang itu sebenarnya tujuanku menelefon Maria, untuk bercakap soal percutian aku di Peolite sekarang.
"Err... Mama sihat?" aku tukar topik sementara waktu.
"Masih boleh berdiri, bercakap dan berjalan lagi, sayang. Lisara macam mana kat sana? Dapat ramai kawan tak?"
Aku terdiam. Tak tahu nak kata apa. Tak mungkin aku akan dedahkan yang aku tinggal dan bergaul dengan bangsa puntianak di Peolite. Maria tentu terkejut dan itu bukan satu idea yang baik. Dia ada masalah jantung dan aku tak nak bahayakan kesihatan Maria.
"Lisara...? Are you still there?"
Tersentak. "Y-Ya. Lisara ok je kat sini. Orang-orang kat Peolite ni pun semuanya memang peramah, mudah diajak berkawan. Mama tak payah risaukan Lisara, ok?"
Kedengaran keluhan Maria di hujung talian.
"Oh, elok la kalau macam tu. Mama takut Lisara tak serasi kat sana. Tapi, syukur la sebab Lisara ok. Jadi, bila nak balik sini semula? Nanti mama boleh minta pembantu rumah kita masakkan makanan yang special untuk Lisara."
"Mama, sebenarnya Lisara nak extend cuti kat sini. Lisara call mama ni pun sebab nak bagitahu pasal hal ni je," akhirnya terluah juga hasratku.
"Eh, kenapa?" Maria kedengaran terkejut.
"Er... Macam yang Lisara cakap tadi, Lisara suka tinggal kat Peolite. Kat sini seronok. Banyak benda Lisara boleh buat," aku mencipta alasan yang kedengaran munasabah.
Maria terdiam. Hanya bunyi desah nafasnya saja yang kedengaran tanda dia masih memegang gagang telefon.
"Tapi, mama tak sedap hati la, sayang. Mama rindukan Lisara. Mama tak nak anything bad happens to you."
"Ma, don't worry. I'm fine. Nothing is gonna happen to me, alright? Lisara cuma nak bercuti kat sini lagi sebulan je, and then Lisara janji Lisara akan balik. Nanti kita makan sama-sama, boleh ya ma?" aku masih cuba memujuk menggunakan intonasi suara semanja yang boleh. Harap-harap Maria setuju.
Setelah hampir 10 saat berdiam diri, akhirnya Maria terpaksa juga bersetuju dengan permintaanku walaupun aku tahu dia masih rasa agak keberatan.
"Promise me you'll take care of yourself."
Aku tersenyum walaupun Maria tak nampak senyumanku. Sambil mengeluarkan jari kelingking, aku membalas pesanan Maria.
"Promise!"
"I love you."
"Love you too. Jangan lupa makan ubat tau, ma!"
"Iya la, budak bertuah ni," Maria mendengus gurau di hujung talian. Aku hanya ketawa kecil sebelum menamatkan panggilan.
YOU ARE READING
Diabolic [[✔]]
VampireSetelah kehilangan kedua-dua ibu bapa dan ayah angkatnya, Lisara terpaksa mewarisi sebuah rumah agam di kawasan pedalaman milik mendiang Julius Ackerman. Tanpa sedar, rumah itu dihuni oleh sekumpulan puntianak remaja 7 bersaudara yang menawan mata h...