"Abang, petang tadi na dengar Lily menjerit panggil na dari dalam bilik dia. Tapi bila na pergi kebilik dia, Lily nampak ok je. Dia baru lepas mandi."
Adu Farina kepada Faiz ketika mereka sedang menonton televisyen bersama-sama.
"Na salah dengar kot. Agaknya anak jiran yang menjerit. Na ingat Lily yang menjerit." Balas Faiz menoleh sekilas kearah isterinya. Dia dapat lihat kekeruhan diwajah isteri. Pasti ada sesuatu yang mengganggu fikiran isterinya itu.
"Mungkin juga kot. Abang tahu tak dimana Hana beli anak patung yang abang hadiahkan kepada Lily tu?"
Sambung Farina lagi.
"Mestilah dikedai menjual permainan na. Takkan Hana beli dipasar pagi pula." Balas Faiz ketawa terkekeh-kekeh.
Mendengarkan jawapan Faiz yang mempermainkan soalannya itu, Farina terus bangun dan mendaki anak tangga menuju kebiliknya. Faiz menoleh kearah isterinya, dia tahu Farina merajuk.
"Jangan difikir sangat na. Naik tidur tau dan rehatkan fikiran. Buang segala yang na fikirkan tu." Ujar Faiz memujuk.
-------------------
Sedang Farina mencuci muka didalam bilik air, lampu tiba-tiba terpadam.
"Abang! Tak lawak tau bergurau macam ni dengan na." Jerit Farina dari dalam.
Lampu terbuka semula. Geram benar dia apabila diusik begitu oleh suaminya. Namun apabila dia keluar dari bilik air, Faiz tiada didalam bilik mereka. Kedengaran suara Faiz yang masih menonton televisyen sedang ketawa di tingkat bawah.
Farina mula cuak. Tiba-tiba bulu romanya meremang. Sepanjang tinggal dirumah itu, ini kali pertama dia mengalami situasi tersebut. Dia berpaling menghadap cermin meja soleknya. Alangkah terkejutnya dia bila melihat anak patung Lily ada dibelakangnya. Anak patung itu menyeringai kearahnya. Gaun anak patung tersebut dipenuhi darah yang baunya amat memualkan.
Farina menjerit memanggil suaminya. Terkejut Faiz mendengar jeritan Farina lalu berlari naik mendapatkan isterinya. Farina menangis ketakutan.
"Na nampak anak patung tu abang. Dia ada belakang na. Dia ada dalam bilik kita ni. Anak patung tu berhantu!"
Ujar Farina tersekat-sekat. Faiz dapat merasakan Farina betul-betul ketakutan. Tubuh badannya menggigil. Faiz memandang sekeliling bilik tidur mereka. Tiada apa-apa.
"Istighfar na. Takde apa pun. Mungkin na penat ni. Mari kita tidur. Rehatkan badan na." Faiz membawa langkah Farina ke katil dan membaringkannya.
Farina masih ketakutan. Dia yakin ada sesuatu yang tidak kena dengan anak patung kesayangan anaknya itu.
-----------------------
"Kenapa awak kacau ibu saya macam tu? Kesian dia." Marah Lily dengan perbuatan Nini.
Nini hanya tunduk. Tidak berani membalas renungan Lily.
"Saya cuma bergurau. Maafkan saya. Saya janji tak buat lagi."
Lily hanya diam.
"Kita masih kawan kan? Awak maafkan saya kan?"
"Awak masih kawan saya. Saya maafkan awak." Akhirnya Lily bersuara juga.
Nini memandang Lily yang sudah memejamkan mata dan tersenyum penuh makna...
YOU ARE READING
NINI
HorrorMaira dan Fazli merupakan pasangan suami isteri yang bahagia. Mereka mempunyai seorang anak perempuan bernama Sarah Alia yang baru berusia 5 tahun. Sarah seorang anak yang bijak. Dia mempunyai sebuah anak patung yang diberi nama NINI. Maira sangat b...