Bab 1

93 3 0
                                    

CUACA panas membahang. Peluh mengalir di dahi. Zaquan mengelap peluhnya. Gadis yang berada di padang sibuk bersorak kepadanya.

Zaquan tersenyum senget.

'Murahan'. Hati Zaquan mengherdik gadis - gadis disitu.

Matanya melirik ke arah Zahra yang sedang duduk bersama kawannya, Tihany dan Sofea. Mereka sibuk berbual.

Bibir Zaquan mengukir senyuman.

"Azham!" Panggil Zaquan. Azham menoleh. Pantas dia berlari anak ke arah kawannya.

"Pahal?" Soal Azham.

"Latihan kita dah habis ke?" Soal Zaquan. Air botol mineral dibuka. Diteguk rakus.

"Aku rasa ya. Tadi Cikgu Fizzul Kata dah tamat latihan. Petang ni, kita sambung lagi". Kata Azham.

Bibir Zaquan mengukir senyuman. Senyuman itu dapat ditafsir oleh Azham.

"Biar aku teka, kau nampak dia kan?" Soal Azham.

"Kau jangan seboklah! Kau pergilah lepak dengan diorang tu. Nanti kalau ada apa - apa perjumpaan bagitau aku. Aku nak pergi date sekejap". Kata Zaquan.

"Suka hati kaulah Zaq. Aku dah malas nak ambil tahu". Kata Azham pantas berlari meninggalkan kawannya di situ.

Zaquan tidak kaku di situ. Pantas kakinya berjalan menuju ke arah kantin. Namun, langkahnya dihalang oleh gadis-gadis yang sibuk bersorak untuknya tadi.

"Zaq, nak autograf boleh?" Pinta salah seorang gadis di situ.

"Zaq, saya suka awak!" Kata gadis lain pula.

"You most cute Zaq!" Sambung gadis lain.

Zaquan menahan marahnya. Rimas betul dia dengan perempuan - perempuan macam ni! Semak kepala otak je!!

"Korang ni, aku wakil hoki daerah kot. Bukannya wakil peringkat dunia nak beroutograf bagai!" Marah Zaquan.

Semua gadis di situ diam.

"Dah, blah! Rimas aku tengok korang ni.." Kata Zaquan lantas berjalan meninggalkan mereka di situ.

Mereka apa lagi, takkan nak jadi ice block di situ. Diorang pun angkat kaki blah dari situ.

"Weh, Zahra!" Panggil Tihany. Dia melihat kelibat Zaquan di situ.

"Apa? Kau nampak hantu ke Hany?" Soal Zahra. Panggil macam nampak puntianak menyanyi atas pokok.

"Tak! Tu..." Tihany memuncungkan mulutnya ke arah Zaquan yang datang menghampiri.

"Haish, budak ni lagi..." Sofea mengeluh tangan disingsing.

"Relaks Fea. Selagi dia tak sentuh Zahra, kau tak boleh pukul dia. Tak pasal-pasal lebam pulak budak tu nanti". Kata Tihany sambil menahan tawa.

Memang gangster sejati betul kawannya ni. Tak kira lelaki ke perempuan, main 'bukk' je dia tau!

Zaquan melabuhkan punggungnya disebelah Zahra.

"Hi...awaaak". Kata Zaquan. Nadanya halus dan manja.

"Waalaikumussalam". Sindir Zahra.

Zaquan mempamerkan senyuman manis.

"Are you Miss me dear?" Soal Zaquan.

Terbeliak mata Zahra. Berani pula mamat kerek ni panggil dia dear. Sofea menahan api amarahnya. Tihany sibuk menenangkan kawannya.

Hanya KauWhere stories live. Discover now