“Okey,dah siap!”Farhanah terjerit kecil setelah selesai menyapukan lipstick di bibir Yuri.Sudah hampir dua jam Yuri disolek Farhanah dan akhirnya penyeksaan itu berakhir juga.Yuri berpaling ke belakang dan melihat pantulan dirinya dalam cermin besar itu.Seperti tidak menyangka yang pantulan itu ialah dirinya sendiri.Sangat berbeza dengan diri asalnya! Inilah penangan mekap kepada orang yang jarang bermekap.
“Serius Yuri,kau cantik gila malam ni.Mesti bos melopong bila tengok kau nanti.” Farah yang mengenakan sepasang kebaya ketat bewarna emas memuji Yuri.
“A,ah Yuri.Betul kata Farah.Inilah kali pertama akak tengok kau pakai pakaian yang feminim.” Ima yang baru selesai mengenakan tudung sarung penuh labuci bewarna hijau sama dengan warna gaunnya sempat memperli Yuri.
Memang sebelum ini Yuri jarang memakai pakaian yang feminim bagai.Mujurlah untuk majlis hari itu,Ervin menghadiahkan buah hatinya sepasang gaun makan malam dan Farhanah berbaik hati untuk menyolek Yuri, Ima dan Farah secara percuma.Disebabkan itulah sejak pukul lima petang tadi,mereka bertiga memerap dalam bilik Farhanah berjam lamanya.Malam itu sebuah majlis annual dinner antara cawangan Pizza Star seluruh Johor Bharu diadakan di hotel Crown Prince.Justeru,semua staf Pizza Star dijemput hadir ke majlis tersebut dengan tema pakaian Kisah Dongeng.
Gaun yang dibelikan Ervin untuk Yuri ialah sehelai gaun bewarna putih berlengan pendek.Bahagian dadanya diperbuat daripada kapas dan ditampal dengan bulu-bulu pelepah sama warna.Yuri lupa hendak bertanyakan Ervin,bajunya itu membawa watak dongeng apa.Farhanh yang mempunyai butik pakaian dan andaman meminjamkan Farah persalinan kebaya emas yang kononnya mirip dengan persalinan Puteri Gunung Ledang.Sementara Kak Ima mengenakan gaun yang penuh juraian daun yang membawa tema pari-pari hutan.Hanya Farhanah yang berpakaian tidak mengikut tema.Dia hanya mengenakan sehelai gaun malam biasa bewarna perak.Namun,dia tetap kelihatan cantik.
“Wah,cantiknya sayang saya!”
Jeritan kecil Ervin sebaik melihat kelibat Yuri keluar daripada bilik kakaknya membuatkan wajah gadis itu kemerahan.Yuri tersipu malu.Farhanah,Farah dan Ima masih berada dalam bilik.Jadi hanya Yuri dan Ervin saja yang berada di situ.Yuri menghampiri pemuda itu dan merenung dia dari atas hingga ke bawah.Ya Allah,kacaknya dia malam itu! Ervin mengenakan sepasang pakaian bewarna putih dengan beberapa aksesori tersemat di bahu dan dadanya.Agaknya pakaian berkonsepkan putera raja.Memang sesuai sangatlah dengan dia.
“Ervin,baju saya ni tema apa ya?” Yuri teringat untuk bertanyakan perihal itu.
“Em,kejap saya fikir.” Ervin mengelilingi tubuh tunang tidak rasminya sebelum berhenti dan menguis nguis beberapa bulu pelepah yang terlekat di bahagian bahu Yuri.
“Sebab baju awak ni diperbuat daripada bulu pelepah ayam.Saya rasa awak ni puteri ayam.” Jawapan Ervin membuatkan Yuri melopong.Puteri ayam? Dia ingat aku ini emak ayam ke apa?!
“Dah tahu baju ni baju mak ayam kenapa awak belikan untuk saya.Saya tak nak pakailah.”Yuri rasa sedih tak tentu pasal.Baju punyalah cantik tapi bertemakan ayam.Mana ada kisah dongeng puteri ayam.Emak ayam adalah.Sampainya hati Ervin belikan dia baju yang sebegitu.Rasanya inilah kali pertama Yuri rasa tidak bersyukur dengan pemberian orang.
“Alahai janganlah nangis.Saya tak cakap pun ini baju mak ayam.Saya cakap ini baju puteri ayam.Cantiklah sayang.Janganlah tukar pakaian lain.” Ervin menyambung kata yang dengan tujuan menyakat buah hatinya.Semakin mengenali Yuri,semakin Ervin tahu sikap gadis itu.Daripada luar Yuri memang nampak ganas,tetapi hatinya sangat lembut dan mudah terluka.
“Saya tak peduli.Saya tak nak pakai baju ni.Saya tak suka dengan baju ayam.” Yuri membentak bak kanak-kanak kecil.Ervin menahan gelak.
“Tapi sayang kan suka makan ayam?”
YOU ARE READING
Bila Kuli Jadi Artis
General FictionMayurie Rosella, nama yang pelik, namun pemilik nama itu adalah gadis yang biasa-biasa saja. Yuri seorang gadis lepasan SPM, bekerja di Pizza Star dan berasal daripada keluarga serba kekurangan. Kelebihannya hanya satu, dia memiliki suara yang merdu...