“Hana..Hana.."
Panggil seseorang dibelakangnya.Dia berhenti.Badan dipusing.Senyuman ditarik sedikit menampakkan lesung pipit kirinya.
“Aku dah agak dah!Mesti kau!"tubuhnya dipeluk.Gadis itu menolak sedikit rambutnya kebelakang telinga.
“Intan..Kan aku dah cakap.Jangan suka hati je nak peluk dekat public."amaran Hana menyebabkan Intan mencebik.
“Apa la..Bukannya lessy ok.."Intan membuat gaya geli geleman.
Hana hanya tersengih kecil.Hatinya sungguh terhibur dengan gelagat sahabatnya itu.
“Dah jom.Aku lanje kau.."
Lengan Hana ditarik ke arah Mcd dal KLIA.Terpaksalah Hana akur.
++++Perlahan-lahan kakinya melangkah kearah rumah banglo dua tingkat itu bersama luggage.Loceng ditekan.
“Assalamualaikum..!Angah!" jeritnya kuat.
Tiada sahutan.Pintu pun tak buka.Loceng ditekan lagi.
“Acik?!Alang?!"jeritnya lagi.
Tekaknya mula kering.Air mineral yang dibeli sewaktu dalam perjalanan diminum.Matanya sempat mengerling kearah garaj di kanannya.Ketiga-tiga kereta masih ada.Sebuah Kawasaki hijau hitam juga ada.
“Haish mana diorang ni?"phone diambil.Nombor seseorang di dail.
"Angah!Mana korang?!"terus ditengking orang di sebelah sana.
“Cepat sikit!"panggilan di matikan.Apa punya abang la.Hatinya mengomel.
Tiba-tiba pintu di buka.Muncul lelaki yang hanya berseluar renang dengan tuala di leher.Lelaki itu senyum.Tapi tidak di balas Hana.
“Ala..Jangan la marah dik.Alang dengan acik dan along ada surprise.Jom masuk."Hafreez menarik tangan Hana dan lugage adiknya.
“Along?Bukan dia tak balik ke?"
Soalan Hana dibiar tidak berjawab.Masuk saja sunyi.Tiada siapa.Takkan la diorang ni nak pedajal aku pulak?Hana mengerling Hafreez di sebelah.Abangnya hanya tersengih.
“Jom kita ke pool.Diorang dah tunggu.Tadi kitaorang mandi kejap."Hafreez menarik lengan Hana ke arah belakang dekat dengan tempat untuk membasuh baju.
Matanya terbuntang.Semuanya ada.Hanif(along) dengan isterinya Sya dan Hakimi(alang) dan tunang Hafreez,Mira.Mereka tersenyum memandang wajah Hana.
“Welcome back adik...!Wuuu..!"kata mereka serentak.
Hana tersengih sedikit.Tiba-tiba dia terperasan yang abangnya sorang lagi tiada.
“Mana acik?Tak nampak pun?"soalnya.Ya memang tak cukup sorang.
“Chef kena la duduk dekat dapur.Nah kek kesukaan adik.Acik masak sendiri."
Kek red velvet di diletakkan Hafiz diatas meja petak yang berdekatan.Dia tersenyum pada Hana yang memandangnya dengan linangan air mata.Terharu la tu..
“Acik..So sweet.Sayang acik!"Hafiz di peluk erat.
Hafiz ketawa tapi hanya sekejap bila dia perasan dengan renungan tajam dari abang-abang mereka yang lain.Cemburu!
“Hana..Bukan acik je.Along,angah,alang,kak Sya dan kak Mira pun sama juga."kepala adiknya yang dilitupi shawl diusap.
Hana menoleh.Tangan diangkat dan menggamit abang-abangnya.Sempat juga juga dia mengusik Sya dan Mira.
“Akak-akak yang manis.Nanti Hana peluk korang eh?Baby busyuk Hana nak peluk."
“Sayang adik....!!"
YOU ARE READING
Single or Taken?
Non-FictionHana Marisa-Seorang yang pendiam.Berumur 22 thn.Belajar silat dengan abang-abangnya sejak kecil.Hidup berdikari bersama-sama empat orang abang yang terlebih caring.Kedua-dua ibu bapa sudah meninggal.Diam tapi berisi.Berkulit putih.Menjadi kegilaan s...