Hana mengeluh.Entah kali keberapa dia mengeluh pun tak tahu la.
Langkah lemah di bawa masuk ke perkarangan rumah agam itu.Ah!Malas!
Ting!Tong!
Loceng ditekan.Malas la nak bagi salam.Eh?Tak baik la Hana..
“Assalamualaikum.."
Tiba-tiba bahu kirinya ditepuk kuat.Dia tidak menoleh.Malah masih menekan suis loceng itu.
“Tak de orang kot?"soal Intan.Beg sandang dibetulkan.
“Entah.."balas Hana dengan suara yang lemah.
Setelah lama juga berdiri.Sampai naik melepuh jari duk tekan suis loceng.Tekak pun kering.Terus mereka angkat kaki dari situ.
++++++++++“Adik!!!"
Bahunya di peluk erat oleh Hafreez.Sudah la dekat park yang dekat tasik tu.
“Apa ni Angah?"
Tangan ‘gatal' Hafreez ditepis perlahan.Ouh..!Aku rasa nak pengsan!
Hafreez menggaru kepalanya yang tidak gatal.
Kemudian muncul Hafiz dan Hakimi dengan tangan masing-masing ada aiskrim oreo dan beg plastik besar yang pastinya keropok or jajan.
“Nah."Hafiz memberi aiskrim oreo di tangannya pada Hana.
Hana menyambut tanpa suara.Bekas bulat itu dibuka.Sudu plastik kecil di tikam berkali-kali atas permukaan aiskrim itu.Hobi le katakan..
“Korang perasan tak adik tu moody?"soal Hakimi bila mereka jauh sikit dari Hana.
“Maksud kau Lang?"soal Hafreez.
Hafiz hanya diam.Menanti kata-kata yang akan keluar dari mulut abangnya itu.
“Ish!Come on la!Dia tu asyik cemberut je 2-3 hari ni.Takkan la korang tak perasan?"keras pula nada suara Hakimi.
“Eh?Ye ek?Aku tak perasan lah..Tapi..Period la tu."balas Hafreez.
Hafiz mengangguk laju setuju dengan kata-kata abangnya itu.
“Ish..!Kora.."
“Jom balik?"Hana sudah berdiri dari duduk.
Mereka mengerutkan kening.Aik?
++++++++++Lagu di pub itu bingit sekali.Malah penghuninya pula seronok menari sesama mereka.Lelaki perempuan turut bercampur tanpa rasa malu.
“Helo?!"suaranya dikuatkan melawan bunyi lagu itu.
“Hah?!Ya ya! Ok!"
Phone di masukkan semula dalam kocek.Bil di bayar sebelum kaki melangkah keluar dari situ.
++++++++++++++++++
Hana menekan loceng rumah itu berkali-kali.Naik lenguh dah jari ni hah..
“Ish..Mana orang nih!"
Mata meliar kekiri dan kanan.Mana tahu ada orang keluar masuk ikut pintu belakang?
PRANGG!!
Matanya terus melekap ke arah pintu utama.Hu la la..Loceng di tekan berkali-kali.Tombol pintu di pulas.
Klik!
Terbuka.Dahinya berkerut.Apa yang jadi?Perlahan-lahan pintu di tolak.
“Hello?"
Hana melarikan matanya ke arah dapur yang dipisahkan dengan tembok dinding.Perlahan-lahan kaki melangkah kearah itu dan..
“AWAK?!!"
YOU ARE READING
Single or Taken?
Non-FictionHana Marisa-Seorang yang pendiam.Berumur 22 thn.Belajar silat dengan abang-abangnya sejak kecil.Hidup berdikari bersama-sama empat orang abang yang terlebih caring.Kedua-dua ibu bapa sudah meninggal.Diam tapi berisi.Berkulit putih.Menjadi kegilaan s...