SEMBILAN

2.5K 170 65
                                    

"Ni ke rumah dia? Tak sangka pula kamu bawa cikgu pergi tempat macam ni," kata Cikgu Hakim, mungkin terkejut dengan suasana kawasan kejiranan Cina ni. Aku, Firas dengan Fiz tak adalah terkejut sangat sebab dah pernah datang.

Aku keluar dulu dari kereta, diikuti dengan Fiz dan Firas dari belakang. Aku tahu diorang memang nak aku mengetuai rombongan berjumpa dengan Yue, dengan automatiknya aku pun jadi ajelah.

"Ni hao? Ni hao? Yue?" panggilku dalam bahasa Mandarin.

Rumah tu macam senyap aje. Fiz mendesak aku untuk terus ketuk pintu tu jadi aku buat ajelah.

"Ni hao? Yue?"

"Dia ada ke kat rumah tu, May?" tanya Firas yang berada di belakang Fiz. Cikgu Hakim dan Cikgu Asrizal sekadar duduk di dalam kereta.

"Entahlah. Tunggulah jap. Mana tahu, dia tengah mandi ke apa," balasku, geram. Siapa tak geram kalau asyik kena desak.

Tiba-tiba pintu kayu rumah itu terbuka sendiri. Kita orang terkejut gila, hampir terhenti degupan jantung aku. Boleh main magik pulak si Yue ni.

"Masuk ajelah," desak Fiz.

"Kau gila ke? Tak sopanlah kalau masuk rumah orang macam tu je," kataku dengan nada geram. Tak belajar Sivik ke, Fiz?

"Alaa.. Bukannya kau pergi mencuri ke apa. Lagipun ni rumah kawan kau, bukan rumah sesiapa pun. Masuk aje," kata Fiz, memaksa aku masuk. Aku pandang aje bahagian dalam rumah tu dari depan pintu.

"Ish lambatlah kau ni," ujar Fiz.

Oleh itu, dia kawal pergerakan aku dan secara automatiknya, kaki aku melangkah masuk ke dalam rumah. Huh, mesti Fiz guna kuasa dia lagi!

Kurang ajar.

"Siapa bagi kau kebenaran untuk kawal badan aku, ha? Pandai-pandai aje!" aku marah kat dia. Dia bukannya rasa bersalah atau minta maaf, dia boleh aje buat muka selamba macam tak ada apa-apa berlaku.

"Yue?" panggilku. Firas pula masuk ke dalam rumah setelah kita orang berdua masuk, itupun aku 'dipaksa'.

Tiba-tiba, satu pintu bilik di sebelah kiri aku terbuka sikit. Aku boleh dengar bunyinya dan aku tengok dari ruang terbuka yang sikit tu, apa aku nampak cuma kegelapan.

"Kau masuk dulu," Fiz yang kebetulan ternampak pintu tu terbuka, suruh aku masuk dulu. F*ck you, Fiz.

"Kau yang paling berani, kau masuklah dulu," balasku dengan nada bengis.

"Apa kata, lelaki dulu?" Fiz bagi cadangan sambil memandang Firas.

"Uh.. Orang kata, ladies first," Firas pula bermain dengan kata-kata.

"Okey, fine. Aku masuk dulu," ujar Fiz tanpa mempedulikan kami berdua.

"Tak apa ke, main masuk aje bilik orang?" tanyaku dengan nada khuatir.

"Kita dah masuk pun rumah ni, masuk ajelah bilik tu. Tak ada apa yang perlu kau takut," balas Fiz dengan yakin.

Dia mendahului aku dan Firas, membuka pintu tu secara perlahan.

"Yue?" soalnya. Aku pun mendekati bahagian belakangnya dan mencuri-curi tengok apa isi bilik tu.

"Ya Tuhan.." ucap Fiz. Apa yang kami saksikan tu memang mengejutkan. Firas pun menyertai kami, Fiz membuka pintu tu secara luas agar kami bertiga dapat saksikannya.

Ada jin berbadan hitam duduk secara mencangkung di atas meja belajar Yue. Yue pula duduk bersila dengan tenang bersama meja kecil yang terdapat kipas tangannya berserta sekotak kad.

Ada juga di tangannya, kitab aneh.

"Yue? Apa jadi?" soal Fiz. Fiz pandang aku dan aku geleng. Aku tak nak dia kacau Yue.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 01, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

ROHWhere stories live. Discover now