PART 1
"rara, buat apai tuu? " joshua tegur dari pintu bilik anaknya.
"saya melukis dadi. "
"lukis apa? Boleh dadi tengok? "Rara berlari ke arah josh sambil tunjuk lukisannya.
"cuba dadi teka saya lukis siapa." rara gembira.
"ini dadi, ini mami, ini Rara, dan yang ini siapa? "
"ini alexa, kawan saya, ngeeeeee. "senyum kambing dia tengok muka dadi nya yang terdiam lepas dengar nama tu.
Qaira Adelle @Rara kanak² yang selalu sebut nama aunty nya yang meninggal dunia sebelum dia dilahirkan. Hal itu membuatkan ibubapa nya bimbang. Sehingga mengupah doktor pskiatri untuk membantu rara.
***************************
Pagi yang cerah, ibubapa Rara sudah berangkat pergi kerja. Tinggal lah rara bersama maid yang baru kerja 3 hari disitu. Maid mereka sering berganti atas sebab2 yang pelik. Antaranya, terdapat kesan2 lebam di badan, bila dibawa jumpa doktor,doktor mengatakan ianya seperti di hentam objek tumpul, namun ex² maid tu semua tidak pasti ianya berpunca daripada apa.
semasa Tika(bekas maid) kutip kain kotor di setiap bilik, mesin basuh di ruangan menyuci sudah pun berfungsi,sedangkan sebelum dia naik ke bilik², kain kotor masih di dalam bakul. Rumah itu seperti tidak perlukan maid, sentiasa bersih dan teratur.
Selepas Tika berhenti, bermulalah khabar angin yang mengaitkan perkataan SAKA dgn rumah banglo 2 tingkat tu."kau buat apa tu? Mari kawan saya makan aiskrim" rara bercakap sambil melanggui tengok ke arah tingkap bilik.
"mari lahh, sini duduk sini.!!" rara ketawa² sendiri duduk di lantai biliknya yang penuh dengan permainan.Emma (pengasuh) tidak mengendahkan Rara yang bercakap sendiri, baginya itu adalah normal sama seperti kanak2 lain yang pernah dia jaga.
Sebelum dia masuk kerja di situ, orang2 sudah kasi amaran yang rumah tu berhantu. Tapi dia tidak peduli, yang penting gaji lumayan.
Kerja mudah tapi upah tidak sesuai langsung.terlalu lumayan."Rara, mari makan. " Emma panggil untuk breakfast.
"ok aunty" suara rara kedengaran samar2 dari bilik.Tidak lama kemudian kedengaran bunyi tapak kaki berlari kearah meja dapur.
"marilah, mari kasi kawan saya makan."tangan nya melambai2 memanggil sesuatu.
"aunty, boleh kasi lagi 1 ka? kawan saya mau makan juga." debilang sama Emma.
"ok sekejap ya, aunty buat lagi 1."Rara duduk² sambil goyang2 kaki, gembira betul dia tengok di kerusi kosong.
"itu aunty emma, dia baru datang juga tu. Dia baik." rara cakap sendiri."biar betul ni budak bercakap sendiri, dia betul2 nmpk hantu ka? " dalam hati si emma.
Emma letak piring berisi sandwich di tempat duduk kosong.
"nah sudah siap, nanti kalau sudah selesai panggil aunty aaa, aunty pergi vacuum ruang tamu lagi. " debilang. Rara angguk ja.
Walaupun rumah tu bersih, tapi emma anggap rumah tu tidak bersih mana pun, dia mengemas juga walaupun semua tersusun rapi, sekurang2 nya tu boleh buat hatinya tenang sikit. Yalah kan, semua orang takut kerja dalam rumah tu sebab berpuaka. Dia pun sebenarnya takut juga kerja situ.tapi duit punya pasal, hantam sajalah labuuu debilang. Haha.
"Aunty!!! Kami sudah siap!! Terima kasih ya aunty!! Makanan yang sedap!!" rara bilang terus dia lari keluar rumah. Mungkin pergi main dibawah pokok.
Emma kasi off vacuum, terus kasi masuk dalam stor bawah tangga. Dia menuju kedapur.
Tengok meja makan, tempat duduk Rara bersih tersusun rapi, piring pun ndada. Si emma Tengok singki ada pula piring yang sama corak dengan piring rara pakai. Rak disingki tu sepatutnya kosong sebab emma baru juga susun sebelum bikin sandwich.
YOU ARE READING
INNOCENT SEASON 3
HorrorRara seorang anak kecil yang membesar dengan kebolehan melihat roh. Juga makciknya yang meninggal sebelum dia dilahirkan. 🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞