Dua hari sudah berlalu, Rara kelihatan sedih sebab Alexa tidak kelihatan. Makan pun nda mau sudah. Dia duduk termenung ja di depan tv. Balik² panggil nama alexa pun tidak muncul.
"kenapa sudah si Rara tu Ma? " jefri bilang sambil perati dari jauh.
"tidak tahu Pa, dia bilang kawan dia tiada sudah"
"kawan? Dia ada kawan ka? Selalu main sendiri ja pun"
"saya pun tidak tau Pa, tapi tengok cara macam ada."
"mana?? Tidak nampak pun."
"Kawan halus Pa" emma buat muka hantu kasi takut² laki nya.Emma risau tengok keadaan Rara yang murung tu, biasanya gelak tawanya ja kedengaran. Sekarang rumah jadi sunyi sepi.
"Pa, kesian kan dia? Kalau Papa siap kerja nanti bawa dia main ya."
"aik, tapi Ma, saya bukan pandai bawa main budak"
"makanya belajar dong ah. Apa²an Papa ni sih"
"nahh telampau tengok sinetron lai ni sampai cakap begini ni. Ya lah nanti saya kasi kawan dia main. "Mula2 Rara tidak mau bercakap,tapi Jefri pandai memujuk. Dia saja ja cakap tidak pandai main sama kanak². Malas kan. Lepas rara terpujuk, Jefri bawa Rara pergi tanam bunga di halaman.
"Rara, tengok ni." sambil tunjuk cacing di tapak tangan nya.
"apa ni uncle? "
"inilah cacing. Dia tinggal dalam tanah."Rara pegang tu cacing terus dia buka mulut mau makan.
Jefri cepat² ambik tu cacing."ehh, ini tida boleh makan. Rara lapar sudah? " sambil tengok jam tangan tunjuk 11.45am.
"tidak, tapi uncle tu macam sedap ba"
"ada2 saja ni anak. Mari cuci tangan. Kita pergi makan"Sekejap ja Rara dan Jefri jadi rapat. Emma pun happy lah lagipun dorang tiada anak kan, sekurangnya boleh juga merasa kasih sayang dari anak kecik.
Lepas makan tengah hari, jefri baring2 depan Tv. Rara duduk atas perutnya sambil pukul² buncit si Jefri bikin gendang.
"uncle, kenapa perut uncle bulat? Perut dadi rata ja"
"oh, sebab dalam perut uncle ada coklat. "
"wahh coklat? Saya mauuu!! "
"mana boleh ni uncle punya.haha" jefri kasi main2 rara.
"saya mau juga!! Uncle tunggu sekejap ya." ketawa² dia pergi dapur.Rara tarik kerusi dan tolak ke karbinet dapur. Dia naik kerusi dan buka laci.
Banyak set pisau dan gunting. Satu² dia pegang dan simpan balik."yang ini berat, yang ini besar, yang ini tida tajam, yang ini macam mana mau guna ya? "
Sambil pegang gunting, lama dia tengok² tu gunting. Macam mana mau buka. Penat dia cuba dan putus asa. Dia berlari bawa gunting pigi tempat Jefri depan TV.
"uncle, macam mana mau guna ni?? "
"eh, darimana dapat ni? Bahaya ni tajam. "
"baguslah tajam, tapi uncle ajar saya ba macam mna mau guna"
"baiklah, mari sini. Jari ini masuk sini, jari ini masuk disini. Ok sekarang cuba buka."
"waahhh hebat!!!! "Rara teruja dapat buka tutup tu gunting.haha. daripada duduk di perut buncit. Rara beralih duduk di pinggang Jefri.
Melompat² dia situ."eh Rara turun, jangan duduk situ" Jefri tidak selesa sudah.
"saya mau ambik coklat ba" Rara bilang.
"Coklat? Dimana? "
"dalam perut uncle lah, uncle diam2 ya, saya pandai juga ni, selalu saya tengok aunty buat sama ikan." debilang.Rara cuba gunting perut Jefri.
"aduh duhh, sakit lah uncle kalau begini"
"sakit? Jadi macam mana mau ambik coklat? " marung muka Rara, panjang muncung dia. Haha.
"ada cara juga bah, sekejap ya" mata jefri menular tengok sekeliling.
"Rara ada nampak Aunty? "
"aunty jalan kan tadi." rara bilang.Emma keluar pergi hantar makanan dengan jiran, sebab dia masak banyak, takut basi jadi bagus dia bagi² kan. Kawasan rumah Rara ni besar,kalau mau pergi pagar utama mau 200meter juga. Nah apatah lagi jiran. Memang jauh.
YOU ARE READING
INNOCENT SEASON 3
HorrorRara seorang anak kecil yang membesar dengan kebolehan melihat roh. Juga makciknya yang meninggal sebelum dia dilahirkan. 🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞