BAB 1

23.5K 179 6
                                    

PROLOG

Florence, Italy.

Teropong difokus. Delisha tarik nafas dalam-dalam. Sah! Zainal dan Salima ada skandal. Amboi, siap berkucupan lagi. Aduh, pedihnya hati. Zainal bagi tahu dia pergi klinik. Demamlah konon. Yang Salima pula, katanya pergi library. Delisha ditipu hidup-hidup.

Hati Delisha bagai dicarik-carik. Sakit jangan dicerita.

"Baru you percaya cakap I, kan?" Delisha kalih muka pantas. Faiq rupa-rupanya. Dia inilah reporter tak bergaji yang langsung Delisha tak percaya sebelum ini. Ternyata lelaki ini betul.

"Ya..." Faiq lega. Akhirnya dia dapat bebaskan gadisnya daripada semua ini.

"Tengok tu, lepas dia orang makan, dia orang check in hotel." Delisha sayu memerhati pasangan yang berada di Hotel Restaurant La Scaletta. Seorang kekasih, seorang sahabat baik. Sudahlah nak exam minggu depan. Delisha harap sangat dia dapat fokus. Delisha ingatkan, bila dia dan Zainal dapat belajar sama-sama di Polimoda International Institute Fashion Design & Marketing, hubungan mereka kekal. Tak sangka, berakhirnya begini.

"Are you okay, Isha?" Faiq renung wajah Delisha yang hambar. Mahu tak terluka, kekasih kut.

Delisha angguk lemah.

"Thanks celikkan mata I yang buta. I pergi dulu."

Delisha tak mahu ikutkan perasaan mahu menyerang Zainal dan Salima. Biarlah dia pujuk hati dan merawat luka sekejap.

Delisha masuk ke dalam perut kereta. Serentak itu Faiq masuk dan duduk di sebelah. Terpinga-pinga Delisha.

"Excuse me, you nak apa lagi ni?" Delisha perlukan ruang untuk tenangkan diri. Dia mahu bersendirian.

"I nak temankan you. I risaukan you."

Faiq prihatin sungguh kalau melibatkan gadis kesayangannya ni.

"You tak payah nak caring sangatlah. Sekarang you keluar. Keluar!" Meninggi nada Delisha, dia tak kesahkan air muka Faiq. Lagipun mereka berdua saja yang ada dalam kereta ni.

"I tak kira, I nak temankan you juga. I nak ada di sisi you." Faiq berdegil. Dia risaukan Delisha kerana hati Delisha susah nak dibaca.

"Okey, fine!" Delisha lantas memasukkan gear dan meninggalkan tempat itu. Macam dia tak kenal Faiq, degilnya bukan main lagi.

Faiq gembira Delisha tak usir dia lagi. Berada di sisi gadis ini, buat dia bahagia. Sekarang, peluang nak dapatkan Delisha sudah terbuka luas. Zainal bukan lagi halangan.

"So Isha, you nak pergi mana ni?" Dari tadi Delisha hanya fokus memandu. Riak mukanya sayu tapi tiada tangisan. Gadis itu mampu menahan perasaan.

"Isha, I talk to you..." Lembut nada Faiq.

"I tak minta you temankan I, jadi jangan tanya ke mana I nak pergi." Tegas nada suara Delisha.

Faiq senyum kelat. Delisha, mana pernah layan dia baik-baik? Kasar saja.

"I faham, selama ni I selalu menyibuk dalam hidup you. I selalu buat you rimas. I pun tak tahu kenapa I suka sangat duduk di sisi you walaupun you tak suka..." Faiq cuba memancing Delisha untuk berbual, tapi dia harus faham. Hati gadis itu sedang patah.

Delisha terus memandu sehingga ke bahagian barat Selatan Tyrol, hampir dua kilometer lagi nak sampai ke sempadan Austria. Faiq tenang menemani gadis itu sepanjang perjalanan.

Delisha berhenti di tepi tasik. Tasik buatan manusia terbesar tapi terbiar. Faiq dah panik, jangan Delisha terjun tasik nak bunuh diri sudahlah. Cepat-cepat dia keluar kereta bimbang Delisha buat tindakan yang bukan-bukan, tak sempat nak selamatkan nanti.

HALALKAN HATI YANG KUCURIWhere stories live. Discover now