7 - HIDUP (Tamat)

949 98 18
                                    

Kali ini Rhiya kelihatan sungguh sempurna. Tiada yang cela. Walau seinci.

Boneka Rhiya kini diberikan pakaian yang lebih cantik. Bewarna putih dan berkerawang. Rambut emasnya yang lebat menambahkan lagi serinya.

Usaha Weildun yang berbulan-bulan tak akan sia-sia kali ini. Rhiya pasti akan bangkit. Tidak lagi hanya muncul di alam mimpi. Tidak lagi.

Jasad boneka Rhiya perlahan-lahan didudukkan diatas kerusi. Tubuhnya hanya terkulai tanpa roh dan jiwa. Rhiya kini tidak lagi tinggal di dalam almari mahupun di dalam kamar bertukang milik Weildun. Rhiya tidak setaraf dengan boneka lain. Boneka-boneka yang lain bakal dijadikan kayu api. Namun tidak bagi boneka Rhiya. Ia bakal dijadikan manusia.

Ia akan menjadi dia.

Boneka mirip gadis dari alam mimpi itu kini berada didalam kamar tidur Weildun.

Weildun memerhatikan Rhiya. Ya, Rhiya bakal hidup! Bukan hanya sekadar di alam mimpi. Tetapi Rhiya akan bernyawa dan hidup di dunia Ghais Lavanark.

Mata merahnya yang merenung patung boneka tersebut kian bercahaya. Perlahan-lahan kabus hitam memenuhi ruang kamar tersebut.

Sebelah tangan Weildun dihalakan pada arah boneka tersebut. Lafaz sihir mula kedengaran dihujung bibir Weildun.

"Kayu-kayan kubelah,
kau ku cantumkan menjadi satu,

Tak akanku siakan segala lelah,
Walau kini kau hanya terkaku.

Tidak akanku mengalah,
Walau kau hanya seperti batu,

Dan semua ini aku tahu adalah salah,
Namun, masih kau akanku terus seru.

Kini wajahmu jelas terserlah,
Kau umpamakan sang ratu,

Kau buat aku menyerah,
Memaksaku terus terpaku.

Hiduplah Bonekaku."

Muncul kabus hitam dari telapak tangan Weildun. Kabus itu perlahan-lahan mengalir masuk kedalam mulut boneka tersebut.

Seketika kemudian perlahan-lahan kabus hitam yang memenuhi ruang kamar tersebut menghilang.

Permindahan jiwa telah berjaya dilakukan. Roh Rhiya dari alam mimpi telah berjaya dipindahkan ke dalam jasad boneka itu.

Adakah sihirnya berjaya?

Weildun menghampiri boneka tersebut.

"Rhiya...."

Lelaki itu memanggil nama gadis tersebut.

Kepala boneka yang itu kemudian perlahan-lahan terangkat dengan sendiri. Agak kaku pergerakkannya.

Dua tiga kali kelopak mata boneka itu terkatup-katup. Bagaikan terkebil-kebil. Mata hijau milik boneka tersebut kemudiannya merenung wajah Weildun.

Weildun tersenyum.

"Rhiya... selamat datang ke Ghais Lavanark.. "

Ucap Weildun sambil memegang tangan Rhiya. Lalu dikucupnya tangan boneka itu.

Weildun tersenyum puas. Hatinya terasa bahagia. Usahanya tidak pernah menjadi sia-sia. Namun, Weildun alpa.

Dia tidak sedar akan sesuatu.

Lelaki bermata merah itu terlupa akan sesuatu.

Apabila lafaz sihir hitam itu diungkap maka bermulalah sebuah pengakhiran.

🎭HIDUPLAH BONEKAKU🎭

🎭HIDUPLAH BONEKAKU🎭

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

🎭TAMAT🎭

HIDUPLAH BONEKAKUWhere stories live. Discover now