Bab 6: Garis Besar

299 29 1
                                    

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku menutup pintu kereta. Usai menekan kunci sensor aku bergerak masuk ke dalam rumah. Namun langkahku terhenti separuh jalan bila dia memanggil namaku.

" Izz Haikal..." datar sahaja suaranya.
Sebaik sahaja aku menoleh ke belakang, sehelai sampul dihulur kepada ku.

" Saya tak perlukan bantuan awak..terima kasih..." wajahnya tiada perasaan. Sampul itu aku ambil. Selajur dia berpaling meninggalkan aku. Aku dapat teka isi didalamnya. Duit. Bil hospital dan ubat ibu Humairah yang aku tolong bayarkan. Aku termanggu seketika. Humairah ni kan...

" Niat saya cuma membantu..." mendatar suara aku. Sedaya upaya mengawal rasa kecewa ditolak begitu. Niat aku benar-benar sekadar membantu.

" Izz Haikal, awak suka kat saya kew?" Sinis suaranya.

Aku diam.

"Saya tahu jawapan awak. Jadi jangan buat saya konfius lagi. Jangan ganggu saya lagi. Awak dah bertunang pun dengan Yusra" Tegas dia menjawab. Meletakkan garisan jelas antara kami. Tenang dia melangkah meninggalkan aku.

"Satu lagi..." langkahnya dihentikan sambil menoleh kebelakang...                    
                                                                                               
“ Awak jangan risaukan saya. Saya ada Allah dan cukuplah dia sebagai Penjaga. “ suaranya kedengaran yakin.                                                                                                                                                                
Sekaligus aku terpana dengan jawapannya. Ia seolah satu tamparan hebat untuk aku. Mengingatkan aku juga tentang batas yang aku sepatutnya jaga sebagai seorang ikhwah.

***

Malam itu aku bermalam di rumah naqibku setelah dua hari bermalam di hospital. Aku tidak pulang ke rumah sewa kerana tidak mahu bertembung dengan Humairah. Aku malu padanya.  Mujur hari itu isteri abang Mikail tiada dirumah. Seminar katanya. Namun beberapa hari itu tidak berlalu sepi...fikiranku asyik teringatkan Humairah..sekaligus membuatkan aku terpaksa mengakui...

Ya..mungkin aku sudah jatuh cinta padanya. Cuma aku tidak yakin samaada ini rasa kasihan atau sekadar melawan ego. Aku ingin sekali melamarnya, namun penolakan demi penolakan juga buat aku takut mengambil langkah lebih jauh...aku takot kecewa. Dahlah aku pernah cakap nak bertunang dengan orang lain.

Namun aku semakin risau dengan diri sendiri. Aku tidak boleh terus menghabiskan hari-hari aku dengan memikirkan Humairah. Sepatutnya hari-hari aku dihabiskan memikirkan kerja-kerja dakwahku, dan maslahah umat. Mengapa aku boleh jadi begini kerana seorang wanita..Astaghfirullahalazim...baru aku sedar betapa aku masih perlu ditarbiyah lagi.

***

" Izz, Abang nak tanya sikit nih...." abang naqibku Mikail bertanya. Lamunanku terputus. Aku mengangguk.

" Ko ade problem ke??cerita la kat ,abang.."..pujuknya..Aku diam sahaja. Abang Mikail semakin risau.
" ....izz...pesal ni?..anak usrah izz pon risau pasal izz..sampai tanya kat abang kenapa liqa' diorg izz asyik kansel jer...Izz sakit ke?.."

Pertanyaan itu menyedarkan aku. Selajur aku beristighfar lagi. Rasa bersalah menghantui aku. Baru aku teringat liqa' terakhirku adalah pada sebulan lepas. Ternyata masa yang aku peruntukkan untuk dakwah berkurang lantaran terlalu memikirkan masalah peribadi.

Astaghfirullah...Futurkah aku begini? Serabut. Dalam masa yang sama hatiku bertingkah. Bagaimana aku bisa membawa liqa' dan memberi pengisian sedang jiwa aku sendiri larut dengan dunia....cinta... Astaghfirullah. Layakkah aku menjadi murobbi begini? Aku memandang abang Mikail yang aku hormati itu. Barangkali ada  baiknya aku bercerita padanya..dia murobbiku, kalau bukan dia siapa lagi yang boleh memahami aku...

Ikhwah Perfect 10Where stories live. Discover now