Akhir

393 31 13
                                    


"Sah!!"

Pak cik Luqman tersenyum mengiakan lafaz nikah itu. Aku memanjat syukur didalam hati. Sempurna sudah sebahagian daripada agamaku. Setelah pelbagai onak duri akhirnya Humairah selamat kunikahi. Berlalu sudah segala kenangan pahit manis sepanjang melalui tempoh perkenalan ini. Aku tidak mahu bercerita lanjut bagaimana kisah cinta kami , cara aku melamarnya dan sebagainya. Tak perlu kau orang bayangkan juga kerana ia langsung tidak seperti naskah-naskah drama cinta yang kau orang tonton.  Usahaku selepas itu adalah lebih kepada berdoa dan memperbaiki diri sendiri.  Akhirnya, di jalan dakwah kami  bernikah. Sukar digambarkan betapa tenang hatiku saat lafaz sakinah itu dilafazkan. Aku memandang ke belakang. Kelihatan sang permaisuri hati tunduk. Seraya mendekati. Mata kami bertembung namun...aku tertawa...

" Muka nak nanges dia tuh.."  aku tergelak didalam hati.Kala itu aku bagaikan terlihat imbasan dirinya tujuh tahun yang lalu. Cuma kali ini muka nangisnya ditambah dengan sedikit celak mata yang sudah comot. Itulah ekspresi yang aku rindui. Air mata Humairah yang jatuh aku seka . Seraya tanganku dicapainya sambil menahan tangis.

"Selamat kembali Humairah..!!"bisikku sambil tersenyum nakal menyambut salam isteriku itu. Dalam tangisnya dia tertawa bahagia.

*****
            Humairah bangun untuk menambah rakaat solat syukurnya. Malam itu seperti biasa dia bangun melunaskan rindu kepada Robb-nya. Dalam keheningan malam dia memilih tikar sejadah dari tidurnya. Namun tiba-tiba tangannya ditarik. Humairah menoleh kepada pemilik tangan itu. Batal sudah air wuduknya.

" Solat apa ??" tanyaku lembut. Dia tersenyum memandang aku.

"Syukur.."jawabnya pendek.

Aku membuka telekungnya.  Perlahan isteriku itu kutarik ke katil.

" Awak tak sedar dah berapa hari kita kahwin?"lembut aku bertanya. Dia terdiam. Berfikir sebentar. Jarinya digerakkan untuk mengira.

" 4 minggu.." dia mendongak. Matanya yang bening ku jatuh ke mataku. 

"..sebulan lebih, sayang.." aku membetulkannya.

" ...dan sehingga sekarang kita belum pernah menikmati malam pertama.." sambil tersenyum aku mengingatkan.

  Gadis itu menepuk kepala.

" Maaf.." wajahnya tunduk.

Sejujurnya aku sendiri baru teringat.  Sudah beberapa malam ini kami menghabiskan malam-malam kami dengan mensyukuri nikmat Allah yang amat banyak diatas tikar sejadah. Begitu terharu dengan nikmat penyatuan ini sehingga kami tidak sedar betapa cepat masa berlalu.

Dia melipat sejadahnya lalu duduk di sebelah ku. Malam itu kami habiskan lagi dengan bertasbih memuji kebesaran Allah lagi dengan cara yang berbeza.

Aminnn...
   
 TAMAT

Ikhwah Perfect 10Where stories live. Discover now