Bab 10 - Teman Part 2

496 18 5
                                    



 Sak dan Mei

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

 Sak dan Mei

Maybe? 

***************************************************************************************

Di pejabat Asrama

Suasana di pejabat Asrama setakat nie sunyi sepi. Yelah, sapa yang datang ke pejabat Asrama pada hari Sabtu?

"Wani, kau dah siap ke belom?" tanya Qen sambil tutup mulutnya yang menguap.

Aku hanya mampu mengelengkan kepala.

"Aku rasa lagi 5 minit siaplah semua nie.Sorry, tadi aku tak sempat nak save rangka kau buat tadi."

Qen hanya mengeluh faham.Kitaorang tesekat disini sejak pagi lepas kemas bilik hingga ke lewat petang untuk siapkan tugasan yang diberi oleh Kak Mei dan Kak Sak.

Adakalanya kitaorang mengeluh penat tapi nak buat macam mana? Kitaorang terus buat kerja dengan harapan dapat siap sebelom jam 11 malam.

"Kenapa kita kat sini! Hari nie Sabtu malam ahadkan?! Jadi, patutnya kita tengah marathon movie dan bukanna buat kerja... Jap, nie kerja apa kita buat?" bebel Tiah

"Kerja Amal"jawab Qen malas.

"Ha,nie ke kerja amal? Tak kisahlah tapi yang pasti aku dah habiskan masa senang sabtu aku kat sini" rengek Tiah.

Tiah bangun dari kerusi dan mula berjalan kedepan dan kebelakang untuk hilangkan kebosanan dia.

Aku dan Qen saling berpandangan. Tiah tiba-tiba menjadi tidak keruan sejak jam menunjukkan pukul 8 malam. Tiah jenis yang serius dan sentiasa fokus tapi bila tiba waktu malam, Tiah seperti bertukar peronaliti menjadi seorang yang kuat mengeluh dan merengek selalu.

"Qen, kerja kau semua dah siapkan? Kau bawaklah Tiah balik Asrama. Makin lama dia kat sini makin tak betul jadiknya dia nie"

Qen mengerutkan dahinya. "Eh, dah kita datang sama so kita pulang sama."

"Tapi kesian kat Tiah, kau tengok dia tu. Dengan keadaan dia macam tu, macam mana aku nak focus? Baik kau bawak ja dia balik Asrama. Takpa, lagipon aku dah nak siapdah kerja aku nie"jawab aku sambil tunding jari ke arah Tiah.

Qen diam untuk berfikir sejenak dan dia menyeluk poket seluar dia mencari sesuatu.

"Nah, nie telefon aku. Kalau jadi apa2, jangan fikir dua kali untuk guna telefon aku. Aku bawa untuk kecemasan"

"Huh, seriuslah kena telefon? Aku okey ja"

Qen letak telefon dia atas meja bersebelahan dengan aku dan dia mula menarik Tiah ke arah pintu keluar pejabat Asrama.

"Tak kisahlah.Nanti pulangkan balik telefon aku tuh. Kalau ada masalah, tekan nom 3 dan call. Aku ada bawak lebih telefon dan kat Tiah satu lagi telefon tuh."

Asrama Where stories live. Discover now