"Hairy! Ape ni?! Buat kerja tak pernah betul! Tak habis habis pikir pasal motor motor motor je! Papa dah kata kalau kerja kene concentrate! Kene professional! Bukan buat kerja sambil lewa tengoklah hasilnya apa?! Macam ni ke Hairy nak ambil alih company Papa ni hah?!" Kedengaran suara Tan Sri Sharaffudin dari dalam biliknya menghanyutkan seluruh suasana office di tingkat sepuluh itu. Ya, Tan Sri sedang menengking anaknya sendiri, Hairy.
"I'm sorry Papa. Hairy mintak maaf sangat. Hairy tersilap check file tu. After this, I'll make sure everything perfect ok? Sorry eh papa" balas Hairy yang sedang duduk dihadapan bapanya.
"Hairy, lagi berapa tahun or maybe berapa bulan je lagi Hairy ni nak take over company ni. Kalau benda simple macam ni pun Hairy boleh terlepas pandang, habislah company ni. Papa nak Hairy betul betul straight pasal kerja. Understand? Jangan bagi company yang Papa dah bina 10 tahun ni bankrupt macam tu aje." Tambah Tan Sri Sharaffudin.
Hairy hanya menganggukkan kepalanya tanda faham. Dia betul betul menyesal. Mana tidaknya, projek yang dia terlepas pandang tu ialah projek bernilai jutaan ringgit. Hanya sebab perbuatannya, business bapanya hampir terlepas projek itu.
"Ok papa. Macam ni, esok Hairy pergi jumpa Dato' Azman and minta maaf pada dia. Hairy akan slowtalk dengan dia supaya tak batalkan projek million dollar ni ok? Mana tahu dia akan ok kalau Hairy yang datang jumpa dia sendiri ke?" Terus Hairy memberi cadangan selepas mendapat idea.
"Ok. It's up to you. Do the best and please focused on what you are doing ok? Dah Hairy boleh keluarlah. Papa ade meeting kejap lagi" balas Tan Sri lega melihat anaknya itu agak bijak juga.
Hairy hanya mengangguk kepala lagi sekali dan mula melangkah keluar dari bilik bapanya. Sebaik saja dia membuka pintu, hampir kesemua staff memandang kearahnya. 'Aduh! Malunya aku' tegur hatinya. Hairy terus melangkah dan pergi ke tempat duduknya. Dia malu kerana bapanya sendiri menengking dalam office dan semua staff dengar! Sebagai seorang yang bakal mengambil alih syarikat, Hairy tak sepatutnya cuai dan memalukan diri sendiri.
"Kak, call kan Dato' Azman ye. Set kan appointment dengan dia esok. Saya nak berjumpa dengan dia" tegur Hairy sebaik saja berselisih dengan P.A. nya, Kak Dayang.
"Baik Encik." Balas Kak Dayang pendek saja dan kembali ke tempat duduknya.
**********
"Hani! Kau tak nak pergi kerja ke harini ha? Amboi takkan kerja 1 hari je!" bingit Kak Wafa, kakak sulung Hani itu di pagi pagi begini. Haish!
"Memang! Memang orang nak keje 1 hari je! Orang tak tahanlah kak. Tak sukalah kerja dekat cafe tu. Macam nak gila tahu tak?!" Balas Hani sambil menghentak hentak tangannya di atas katil.
"Apa masalahnya? Cuba share dekat aku. Mana tahu aku boleh tolong" jelas Kak Wafa lalu duduk di sebelah katil Hani.
Hani bingkas bangun disebelah kakaknya dan mula bercerita tentang kejadian semalam.
"Hahahahahaha! Habis lelaki tu mintak number phone sekali tak?" Balas Kak Wafa sebaik saja selesai mendengar cerita Hani. Tak lain tak bukan, ni mesti cerita pasal Hairy tu.
"Ish kau ni! Kalau dia mintak number phone pon, memang taklah aku ni nak kasik! Dekat KL ni memang bersepah ke ha orang macam tu? Tak sukalah macam ni!" Terang Hani dan baring kembali ke katilnya untuk sambung tidur.
"Tulah. Dalam family ni, kau sorang je yang sekolah perempuan dari darjah 1 sampailah tingkatan 5. Bile dah keluar dekat dunia sebenar, jumpe lelaki sikit macam tu je dah rasa terancam sangat. Apelah kau ni dik. Hahahahahaha" sambung Kak Wafa yang tidak dapat menahan gelak.
"Yelah. Aku bukan macam kau. Kau tu sekolah ade lelaki sekali. Boyfriend kau tu mase zaman sekolah je dah ade berapa banyak. Aku ni? Tak ada! Kau bayangkan lah, aku nak jumpe cousin kita yang lelaki tu pun dah terketar ketar. Aku memang tk boleh lah Wafa!" Jerit Hani, stress agaknya fikirkan pasal keadaan sendiri yang benci pada lelaki kecuali ahli keluarganya.
"Hahahahahaha. So harini kau memang tak mampu nak pergi kerja la ni?" Tanya Wafa, simpati + lawak.
Hani mengangguk. Dia memang tidak mahu datang kerja harini. Dah give up betul.
"Ahh tkde tkde! Allah baru uji sekali dah give up. Tkde tkde! Kau bangun sekarang! Kemas bilik ni lepastu turun lunch then pergi kerja! Ape je ujian yang datang tu, tempuhi jela. Jangan bnyk soal. Bangun sekarang!!" Wafa menjerit lagi sekali.
Hani tidak dapat menahan suara kakaknya. Dia melemparkan satu bantal tidurnya kearah Wafa dan terus berlari masuk dalam bilik air. Wafa nenarik muka geram. 'Hish budak ni!' Kata hati Wafa.
**********
Hairy tiba di restoran bertaraf lima bintang diiringi Kak Dayang. Mereka akan berjumpa dengan Dato' Azman hari ini. Hairy sudah cukup gemuruh sehingga tidak dapat membawa kereta. Kak Dayang yang terpaksa drive. Maklumlah, ini kali pertamanya berjumpa klien. Gementar nya bukan ke palang.
"Hi Dato' Azman." Tegur Hairy sebaik saja dapat melihatnya dengan jelas.
"Ouh hi! Well this must be Hairy right?" Balas Dato' Azman.
"Yes Dato'. I'm Hairy Azreen. Meet my P.A., Dayang." Kata Hairy sambil menunjukkan jarinya kearah Kak Dayang.
"Anyway, please have a seat Hairy. Actually I have read all of the project prosedeur. But there is something wrong about our agreement. What's wrong?" Sambung Dato' Azman dan mula menyuruh P.A. nya membuka fail kerja.
"Yes. I know that Dato'. That things made me come here and meet you Dato'. It's my fault. I'm not double checking. Well, I'm new. But I'm notice that and I'm so sorry. I really hope our project are not cancelled yet. Again, I'm sorry" balas Hairy yang mula menunjukkan beberapa helaian kertas kerja pada kliennya itu.
"Ouh it's okay Hairy. I know you are new. I'm just a little bit shocked after see that project file. You shouldn't been wrong after this okay? I'll not cancel our project. We should carry on. By the way, Tan Sri Sharaffudin is my bestfriend. I'll allways support my bestfriend. And you're his son. It's okay" kata Dato' Azman yang panjang berjela itu melegakan hati Hairy dan Kak Dayang.
"If there is nothing else, I think I should go. Cause I have a meeting in an hour. See you next time Hairy." Sambung Dato' Azman selepas meneguk air dan mula berjabat tangan dengan Hairy. Hairy hanya membalasnya dengan senyuman dan dia membalas salam Dato' itu.
'Fuhh! Leganya bile Dato' tu tak cancel projek tu. Kalau tak, matilah aku kene ceramah lagi dengan Papa.' Keluh hati Hairy dalam kereta yang dipandunya untuk pulang itu. Dia lega.
**********
Hairy selesai membersihkan diri, dia baring di atas katil. Tiba tiba, dia terfikir tentang seseorang. Hani! Ya, dia terfikirkan tentang perempuan itu. 'Hish! Kenapalah aku tak mintak number phone dia? Setakat nama je, ape yang aku boleh buat?' Kata hati Hairy. Banyak idea yang mula terngiang ngiang dalam fikirannya tentang cara mendapatkan Hani. Tapi, tiada satu pun yang masuk akal! 'Umur dia berapa eh agaknya?' Soalan terakhir dalam mindanya sebelum dia melelapkan matanya.
**********
Jam menunjukkan pukul 3 pagi, Hani sampai dirumah. Dia membersihkan diri dan duduk di ruang tamu untuk menonton drama kegemarannya. Dia belinya dalam bentuk CD. Drama korea bertajuk 'Legend Of The Blue Sea' itu membuatkan hatinya ade kala menangis dan ada kalanya tertawa bagai nak gila. Hero drama itu, Lee Min Ho. 'Handsome nyaaa!' Jerit Hani didalam hati. Dia excited. Secara tiba tiba, dia juga terfikirkan tentang Hairy. Lee Min Ho itu sudah bagaikan Hairy pada saat itu. 'Hish! Ape kau ni Hani! Takkan dah jatuh cinta ngn mamat motor besar tu kot? Takkan!" Gertak suara hatinya. Dia sambung menonton.
YOU ARE READING
Peluang Kedua
Teen FictionHairy Azreen, playboy, kaya, handsome bermain permainan truth or dare yang bakal mempengaruhi hampir seluruh hidupnya. Menganggap permainan itu bakal habis dan semuanya kembali normal tapi tidak seperti yang dihajatkan apabila hatinya sudah terpaut...