Bab 8

32 1 0
                                    

Hari ini genap seminggu Hani dan Wafa merehatkan diri di rumah istana itu. Sepatutnya hari ini, mereka berdua akan bertolak pulang ke KL. Tapi dah pukul 12 tengah hari ni, dua dua anak manja itu belum bangun lagi. Mereka sengaja nampaknya mahu melambatkan masa balik. Yelah, sebelum mereka menempuh hari yang sangat sibuk di bandar itu.

"Hani! Wafa! Aik kamu berdua ni! Tak nak balik KL ke?" Jerit Puan Sri Humairah dari tingkat bawah rumah itu.

"Ye Ummi! Kejap kejap" sahut Hani. Walaupun sebenarnya dia baru sahaja mahu bangun. Dia mencapai tuala nya dan menuju ke bilik mandi.

**********

Hairy pagi pagi lagi dah merenung telefon bimbitnya "bila lah Hani nak call ni? Ke aku yang kene call? Tapi nanti ganggu pula. Alah mana dia ni" Hairy bercakap sendiri dengan dirinya di dalam office. Sehinggakan dia tidak perasan yang Asyraf merenung tindakannya dari tadi.

"Aik. Kau betul betul dah jatuh cinta dengan Hani ke doh? Kau jangan main main. Ingat! Ni game je!" Asyraf bersuara selepas dengar perbualan sendiri Hairy.

"Eh! Sejak bila kau pandai masuk bilik aku before ketuk ni? Kau curi dengar apa yang aku bual? Kau ni tak ada adab lah dol!" Hairy seperti agak marah kerana Asyraf memasang telinga.

"Eh eh kau ni kalau aku siku mampos kang. Aku dah ketuk pintu tu dah nak dekat 100 kali dah. Sakit tangan aku. Kau tak sahut sahut, aku masuklah. Masa aku masuk je kau dok merenung je phone tu lepastu berbual sorang. Kau ni dah kenapa?" Balas Asyraf menerangkan apa yang sebenarnya terjadi dari tadi.

"Yeke? Ha sorry lah. Aku ok je takde pape" balas Hairy kemudian menutup telefon bimbitnya dan di letakkan di meja.

"Sure ke kau tkde pape? Kenapa sebut nama Hani tadi?" Asyraf mula bertanya.

"Ouhh. Takdelah. Dia tak call aku pun lagi. Sepatutnya harini dia dah gerak balik KL" terang Hairy.

"Haa? Hani pergi mana? And, kau kenapa risau pulak? Weh please tell me that you're still in the game. Kau tak suka dia kan? Kau takde perasaan kat dia kan?" Tanya Asyraf betubi tubi. Dia takut Hairy terjatuh cinta dengan Hani tu.

"Ok let me get it clear ok? Kalau aku suka dia pun apa masalahnya? Dia tu perempuan, aku ni lelaki. So what is the problem? Bukannya aku gay. Adohhh" Hairy membalas.

"Wehh. Memang lah tak salah. Masalahnya kita deal untuk kau putuskan tunang kalau dah nak tunang nanti. Ni kalau kau dah suka dia, macam mana nk putuskan tunang. Adohhh" terang Asyraf.

"Alah aku tahu lah nak buat apa! Kau ni sibuk lah! Dahlah kenapa masuk bilik aku ni?? Ada apa hal?"

"Bapak ah. Kau marah aku? Aku nak ajak kau pegi meeting kejap lagi lepas meeting tu teman aku pegi jumpa client. Tuje! Alah" nada Asyraf seperti merajuk.

"Ha okok. Dah keluar keluar. Ish!" Hairy menghalau. Kemudian Asyraf menjeling Hairy lalu dia beredar. Selepas pintu biliknya ditutup rapat oleh Asyraf, Hairy kembali merenung telefon bimbitnya. Itu dia! Ada satu miss call dari Hani Natasya. Hairy terus mendail dan menelefon semula.

Hairy: "Ye Hani. Ada apa awak call saya? Awak dah bertolak?"
Hani: "Ouh maaflah kalau awak sibuk. Saya nak beritahu yang saya akan sampai dekat KL maybe lagi 2 jam macam tu. So awak nak saya pergi office ke? Semalam Kak Dayang ada call saya cakap ada banyak kerja"
Hairy: "Eh apelah Kak Dayang ni. Mana ada banyak kerja. Takde takde. Semuanya terkawal je. Awak tak payah masuk office. Awak rest je ok? Tapi nanti malam kita pergi dinner boleh?"
Hani: "Ouh. Ok terima kasih. Yang pasal malam nanti tu, saya confirm kan nanti ya."
Hairy: "Boleh boleh. Oklah saya nak pergi meeting. Bye Hani"

Lagi sekali, panggilan itu membuatkan Hani tersenyum lebar.

"Senyum apa tu Hani? Boss bagi cuti ke?" Tegur Wafa

"Iye. Boss bagi cuti. Kak, malam ni kita ada apa apa tak?"

"Ha tkde. Asal? Nk merayap?" Jeling Wafa

"Hish! Org tanya je. Dahlah nk tido. Malas nk layan kau!" Sentap Hani.

**********

Eryna memegang sekeping gambar sambil duduk di tepi katilnya. Dah 3 hari Eryna tak masuk office. Ni semua gara gara manusia dalam gambar tu! 'AKU BENCI KAU!' Jerit Eryna dari dalam biliknya.

Ya, manusia dalam gambar itu adalah Hani. Eryna melemparkan gambar itu di atas meja disertakan sebilah pisau di sebelahnya.

'Aku kenal Hairy dulu! Kau perempuan kampung yg tk ada apa apa, tiba tiba datang and rampas apa yg sepatutnya hak aku? SETAN BETUL! Kau ingat kau siapa Hani? Hairy dgn aku dah hampir nk menikah tapi sebab kau, SEMUA HANCUR! YOU ARE THE STUPID LITTLE GIRL!'

'It's ok. You know nothing about Hairy, Hani. Dia nk game kau je sebab perempuan kampung mcm kau mmg senang kene game! I'm his truly love! I'm gonna prove it to you! Hairy Azreen is MINE!'

Selepas melepaskan geramnya dgn kata kata, Eryna mengambil pisau tadi dah menikam gambar Hani beberapa kali. Entah dari mana dia dapat gambar itu tapi yang pasti, Eryna sudah berubah. Dia akan sedaya upaya mendapatkan Hairy semula dan menghancurkan hubungan Hairy dan Hani.

Walaupun sebenarnya Eryna tahu yang selama ini Hairy hanya menganggapnya sebagai kawan, dia tetap cintakan Hairy dan akan berbuat apa saja untuk mendapatkan nya. Tiada yg mustahil sebenarnya.

*********

Hani berbisik pada hati 'Patut ke aku pergi dinner dgn dia? Yelah dia tu boss aku. Aku ni pekerja je. Dia pun mana lah kenal sangat aku ni siapa. Even Abi tu berpangkat, paling paling pon dia kenal Abi je. Aku mesti dia tak kenal. Pada mata dia sekarang ni aku perempuan biasa. Apa yg aku nk buat ni?'

Hani membuat keputusan untuk tidak menerima pelawaan untuk makan malam dengan Hairy. Hani menghantar pesanan mesej yang ringkas menyatakan yang dia sibuk. Namun sedetik kemudian, dia agak menyesal kerana tidak menerima pelawaan tersebut! Haih Hani..Hani..

Peluang KeduaWhere stories live. Discover now