Bab 5

27 1 0
                                    

"Hello. Asyraf! Harini you free tak? Kalau free, jumpa I boleh tak?" Suara Ryna jelas kedengaran dari corong telefon bimbit Asyraf.

"Ha? Tak ada angin tak ada ribut. Tiba tiba you nak jumpa I ni dah kenapa?" Tanya Asyraf pelik. Si Eryna tu kalau mahu berjumpa dengannya selain pasal kerja, mesti berkenaan dengan Hairy. Ape lagi lah pulak ni!

"Haih. Perlu ade angin and ribut ke baru I boleh jumpa you ha? You free ke tak ni?" Suara Eryna itu seperti mahu cepat.

"Harini kalau time lunch tu I free lah. Okaylah I jumpe you dekat cafeteria." Balas Asyraf pantas.

"Eh alah! Tak nak lah dekat cafeteria tu. Tempat lain lah jauh sikit. Sebab I tak nak Hairy nampak I jumpa dengan you lah Asyraf!" Gedik rasanya suara Eryna itu.

"Hish you ni Ryna! After lunch time tu I ade meeting. Kene rush. Kalau jauh jauh macam mana? Next time lah" meluat Asyraf.

"Alah! Okaylah next time. This weekend okay? I dah booking you untuk this weekend so please spend atleast an hour for meet me okay?" Eryna seperti terdesak.

"Alright. This weekend boleh sangat. I got to go Ryna. Bye" balas Asyraf dan terus meletakkan telefon bimbitnya itu. Apa lagi lah yang Eryna tu nak? Tak boleh agaknya kalau tak ganggu orang?

**********

'Fuh! Harini cuti! Bestnya!!!' Kata suara hati Hani. Hari ini hari Sabtu. Mengikut waktu di Kuala Lumpur, harini cuti. Hani bingkas bangun dari tidur dan mengetuk pintu bilik Wafa

"Wafa! Bangunlah! Kau buat ape bangun lambat lambat time cuti ni? Teman aku pegi shopping jom kak" lantang suara Hani itu

Wafa di dalam bilik mula menggeliat dan berjalan kearah pintu biliknya. "Ha? Kau nak ape ni Hani?"

"Teman aku shopping jom. Bangunlah Wafa!!" Mohon Hani.

"Kau ni dah kenapa? Patutnya orang cuti lah tido je rest. Bukannya time cuti bangun awal pegi jalan! Aku ngantuk ni Hani!" Jerit Wafa dari dalam biliknya.

"Hish! Tak apelah kalau kau ngantuk! Aku pergi sorang. Shopping complex tu dekat je pun. Aku pergi dulu tau Wafa. Bye!" Balas Hani dan kembali ke biliknya untuk mandi dan bersiap. Sekarang pukul 10pagi.

**********

'Eh eh Ryna ni mana? Dah nak sejam aku tunggu ni' kata Asyraf didalam hati sambil matanya meliar melihat kalau kalau ternampak kelibat Eryna.

"Hi Asyraf! Sorry I lambat. I busy sikit tadi. So sorry eh" teriak Eryna dari jauh sebaik saja mata mereka berdua bertentangan.

"Ha yelah. You ni kenapa tiba tiba ajak I keluar? Ada pape jadi between you dengan Hairy ke?" Soalan pertama yang dituju kepada Eryna.

"Lebih kurang lah but it's not hundred percent about Hairy." Balas Eryna sambil menarik kerusi dan melabuhkan punggung nya

"Okay so what?" Tanya Asyraf.

"Actually, I ada ternampak haritu Hairy dengan our new staff tu rapat bukan main. So I just wanna ask you, dorang ada ape apa ke?" Eryna mula mengajukan soalannya yang dipendam sejak beberapa hari yang lalu.

"Who?" Tanya Asyraf sangat musykil. Ini kerana Hairy itu seorang yang sangat sangat susah nak berbual dengan kaum hawa. Sebab itulah, sehingga sekarang Eryna masih belum mampu mendapatkan Hairy walaupun Eryna itu secantik model!

"I don't even really know her name. But it's sound like Hani something. You kenal?"

"Ouh that girl! Yes I know her. Hani? Hahahaha apa you ni Ryna? Hani tu staff biasa ajelah." Balas Asyraf.

"Really? Then you nak cakap what I see before this semua salah my eye ke?" Balas Eryna tidak berpuas hati.

"What do you see Ryna? Cer citer dekat I" Asyraf mahu cungkil cerita.

"No actually, haritu I ada terdengar Hairy panggil that girl tu 'sayang' and what do you think? That is not Hairy yang I kenal! He never say that word to me! But why with that girl doh?! I nak tahu! You know what? You bestfriend dia ever ever and you kan sepupu dia. So dengan siapa lagi you think lagi sesuai I nak tanya pasal benda ni kalau bukan you Asyraf??" Panjang lebar Eryna membalas.

"Woo woo. Rilex Ryna! Chillah! Serious dorang just treat each other macam staff dengan bos je. There is nothing more. You kenal Hairy kan? Dia tak suka layan perempuan. Takkan lah Hani yang biasa biasa tu je dia nak layan while you yang hot ni dia tak nak? What do you think?" Balas Asyraf cuba menenangkan Eryna yang menghentak tangannya pada meja seketika tadi.

"Entahlah Asyraf! I tak boleh berfikir dengan waras sekarang ni. Masa first day I meet that girl, dia memang cantik and baik. I tak sangka pun dia bakal merampas what are mine!" Suara Eryna meningkat lagi. Dia bagai sudah naik angin.

Semasa Eryna melepaskan geram, dia berpalingkan kepalanya ke kanan dan ya! Dia ternampak Hani sedang berjalan keseorangan di sebuah butik pakaian.

"Asyraf! You see that! Tu Hani kan? Dia buat apa dekat butik tu and dekat shopping centre ni?" Tanya Eryna kemudian meneguk airnya.

"What?? What kind of question is that Ryna? Anyone can be here! Harini kan cuti" balas Asyraf pelik lagi sekali.

"No what i mean is, that butik! Butik tu untuk orang berada je Asyraf! Macam mana dia boleh masuk dalam tu dengan muka selamba? You know even I nak masuk pun I survey the cheapest price pon in about five hundreds or six hundreds something." Balas Eryna.

"Ouh really? Habistu you nak I buat apa? You nak I check background dia ke cemana ni?" Sambung Asyraf kedengaran serious.

"Well kalau you boleh. Check jelah. Nanti apa apa, rodger je I. Mana tahu dia anak Dato' mana sampaikan Hairy boleh panggil dia 'sayang'. I memang tak puas hati!"

"Okay. Nanti I check. Then kalau you dah tahu dia siapa, what you wanna do?" Tanya Asyraf.

"About what next tu, nanti nanti lah I pikir! Sekarang tak ada masa I nak fikir! Better I pergi tegur dia manalah tahu dia boleh belanja I satu handbag Gucci dekat second floor tu ke" balas Eryna sambil ketawa jahat.

"Eh eh you ni. Benci benci pon, nak juga tegur dia and mintak macam macam. Haih Eryna, Eryna." Sambung Asyraf sambil melihat telefon bimbitnya. Dia juga turut ketawa.

Walaupun Eryna di depan mata Asyraf dan yang lain hanyalah manusia sebaik baik manusia, namun tiada siapa tahu isi hati sebenar Eryna itu. Kadang dia boleh jadi sebaik yang mampu dan sejahat yang tidak disangka. 'Just wait and see Hani!' Suara hati Eryna.

Peluang KeduaWhere stories live. Discover now