Sorry voor het lange wachten. Er kwamen steeds dingen tussen. Toetsen, presentatie, pws... ugh. Maar hier is hij dan!!
Eerste indruk (1/2)
+ opvallend
- druk
Ik vind het erg opvallend met die felle kleuren. Rood is een erg sterke kleur. Je laat het wel mooi terugkomen zoals in het pistool. Ik vind het zelf wel een beetje raar dat zij voor haar stad zweeft, behalve als dat je bedoeling is, dan heb ik niks gezegd.
Het is wel een drukke kaft. Én die felle kleuren, én een sierlijke tekst, én de tekst niet bij elkaar. Het geeft een druk gevoel. Dit ligt voornamelijk bij de tekst. (Daar later meer over).Genre/verhaallijn (5,5/7)
- typisch
+ past bij genre
Ik denk zeker dat het bij science fiction past. Een futuristische stad erop en je kan niet echt fout gaan. Ook is het wel duidelijk dat het meisje in het midden "June" moet zijn. Die zwevende stad erachter is ook gaaf. Geeft toch iets kleins weg van het verhaal. Voor de rest is het, en hier bedoel ik niks gemeens mee, best een cliché sciencefictie kaft. Een futuristische stad met daarvoor een meisje met een wapen. Daar zijn heel veel kaften van. Ja, je maakt zo goed duidelijk dat het sciencefiction is, maar het is ook de bedoeling dat je iets van je verhaal in je kaft laat zien. Die 11 mensen waarmee ze samen werkt? Maanden, dus misschien een kalender? Of juist jaargetijden? Misschien kan je zachtjes zesjes op de achtergrond doen... De bedoeling is dat mensen geïnteresseerd raken al voordat ze je flaptekst lezen. Je moet dan iets weggeven dat je verhaal uniek maakt.Stijl (5/6)
+ blend
- kleur
Ik vind dat je het goed hebt bewerkt. Alleen het meisje aan de voorgrond zweeft een beetje raar in de ruimte.
Die "bol" is goed over de ruimte bewerkt. Het zit alleen niet helemaal in het midden. Wel heb je het leuk geplaatst dat de waterval onder het pistool zit alsof het uit het pistool wordt geschoten.
Het rood komt leuk terug in het pistool dat ze vasthoudt, maar ik denk dat het mooier was geweest als je de achtergrond een andere kleur had gegeven. Een kleur die terugkomt in die "stadbol". Nu staat het namelijk in een erg duidelijk contrast van elkaar. Met geel zou je nog steeds kunnen zien dat het een bol is, maar past het qua kleur ook bij de stad. Ik zou de kleuren ook wat doffer maken. Het is nu wel erg fel en daardoor is het moeilijk een leesbare tekst bij te doen.
Ik vind het licht van achter leuk gedaan. Het zorgt voor meer focus op het meisje die je ook mooi in het midden hebt geplaatst. Ik zou personages op een kaft ook bijna altijd in het midden doen. (Bij een heel erge close-up zou je evt het aan de zijkant kunnen plaatsen, door het midden gesneden zeg maar. Hier is alleen geen close-up dus dit is niet van toepassing).
Ik vind het ook leuk dat je geen echt persoon hebt gebruikt, maar een getekend persoon. Nadeel is wel dat dit meestal niet rechtenvrij, vaak lage kwaliteit en moeilijk te knippen is. Toch heb je het hier voor elkaar gekregen. Goed hoor :)Tekst (2/5)
- positie
+/- kleur
- lettertype
Ik heb simpele regels als ik tekst op mijn kaft plak.
- Op een drukke kaft zet je geen sierlijke tekst
- De woorden van de titel heeft geen verschillend lettertype
- De titel is goed te zien en zit op zo'n manier achter elkaar dat je het vloeiend kan lezen
Mijn laatste persoonlijke "regel" is: je stopt nooit je schrijversnaam in een hoekje. Hierdoor verstop je het en waarom zou je je naam willen verstoppen? Daarnaast vind ik dit slordig. Maar je hebt dit niet gedaan, dus deze regel heeft niet echt extra aandacht nodig.Dus wat is een drukke kaft?
- een kaft waar veel op gebeurd (Dus niet een texture van veel afbeeldingen
- een kaft met heel veel felle kleuren
Op jouw kaft zou ik dan zeker geen sierlijke tekst. De kleur van je tekst is hier op zich goed. Het is een neutrale kleur die goed leesbaar is. Wel denk ik, als je de tips bij "stijl" toepast dat wit wel een erg droge kleur is. Ik zou op je kaft een kleur doen die terugkomt. Als je dus geel op de achtergrond gaat doen, zou ik een geel lettertype gebruiken. Dat maakt het wat meer een geheel. Met kleuren als felrood en felblauw moet je wel oppassen. Deze zijn niet altijd rustig voor je ogen en daardoor moeilijk te lezen. Ik zou sowieso nooit echt felle kleuren gebruiken, maar ze net iets doffer of net iets donkerder maken.Ik vind het lettertype wel wat te sierlijk. Ook voor sciencefiction overigens. Ik vind persoonlijk statige lettertypes goed in dat genre passen.
(Het delen van deze afbeelding is toegestaan, maar ik zou er dan wel graag credits van willen)
Ik zeg niet dat je deze moet gebruiken, maar dat ze meestal wel bij dit genre passen. Ik zou niet een lettertype nooit gebruiken. Lettertypes op een kaft zetten is net als kleren kopen. Je kan er niet gewoon naar kijken, je moet het echt gewoon passen. Dus je moet bij lettertypes gewoon veel proberen. Ik ken sommige lettertypes zelfs uit mijn hoofd zodat dit "passen" sneller gaat, maar bij elke kaft probeer ik toch weer naar een nieuwe combinatie te zoeken.
Jouw tekst heeft allemaal hetzelfde lettertype. Voor de titel is dat goed, voor de schrijversnaam niet per se nodig. Niet fout, maar ook niet "verplicht". Ik zou wel zeker "born in June" bij elkaar zetten. Je zet zo'n titel alleen apart als het een ondertitel of serienaam is. Als je dan denkt dat de bovenkant te leeg is, kan je daar de auteur neer zetten.
Eindcijfer: 6,8
Ik vind de bewerkingen die je op de kaft hebt gedaan, leuk uitgewerkt. Ik zou de kleuren wel minder opvallend maken (misschien het rode zelfs veranderen) zodat de tekst wat minder fel op de kaft staat. Ook zou ik de tekst er anders op zetten.
De kleur van de tekst kan je óf in een heel neutrale kleur doen (wit, zwart, grijs) of een kleur dat terugkomt in de kaftEen voorbeeld (extra aangevraagd):
Wat heb ik gedaan?
Kleurverandering:
- open picsart
- klik op tools
- druk op adjust
- verander hue naar geel (ik zou het echt niet rood laten, rood is echt een agressieve kleur. Je kan het wel veranderen naar blauw of paars als je dat wil)Doffer maken
- open picsart
- klik op tools
- druk op adjust
- verminder "saturation" en maak de kaft lichter met "brightness"Plaatsen van tekst:
- in het midden
- kleur is geel (zodat het past bij de achtergrond)Op jouw kaft heb ik het font "Langdon" gebruikt. Dat vond ik persoonlijk beter passen bij de tekenachtige stijl.
De schrijversnaam is Ostrich Sans BlackDit is best een lange recensie geworden zeg. Poeh. Maar hopelijk heb je er wat aan :) Gewoon reageren als je ergens extra uitleg bij wil.
JE LEEST
Old Graphics [portfolio]
RandomEen portfolio van oude naar nieuwe graphics. Voor aanvragen zie @MinkaDesign Mijn nieuwste kaften staan in New Graphics #6 in willekeurig