Witajcie kochani w najnowszym wydaniu naszego dziennika! Dzisiaj przedstawiamy wam ważną osobistość we Śródziemiu, mężnego Samwise'a Gamgee! Wśród swego ludu bardziej jednak niż ze swoich bohaterskich czynów znany jest z cudownych potrawek z ziemniaków i królików. Dlatego dzisiaj też zaprosi was do swojej kuchni i ogrodu aby dzielić się sekretami szlachetnej sztuki gotowania.
Dzień dobry wszystkim! Jak już mnie redaktor pewnie pięknie przedstawił, nazywam się Sam Gamgee. Na co dzień pełnię funkcję burmistrza Shire, a po pracy zajmuję się moją kochaną rodzinką i ogrodem. Z ogrodnictwem łączy się jeszcze jedna moja wielka pasja, a mianowicie gotowanie. Dzisiaj zajmiemy się głównie kartoflami, także zapraszam serdecznie na kilka przepisów na ziemniaki jak u Dziadunia.
Jednak zanim przejdziemy do właściwych przepisów, chciałbym opowiedzieć wam, dlaczego ziemniaki są takie wspaniałe. Otóż, są łatwe w uprawie, można je spotkać w wielu miejscach po naprawdę okazyjnych cenach, pasują do każdego obiadu, ba, do każdego posiłku, nie wymagają wielu wysiłków w przygotowywaniu, nadadzą się zarówno na wykwintne wesele, jak i prosty obiad po całym dniu pracy. Z ziemniakami każdy dzień staje się lepszy.
To skoro już ustaliliśmy, że ziemniaki zawsze są na miejscu, przekonajmy się, co można z nimi zrobić. Przede wszystkim, można je ugotować, rozgnieść, włożyć do gulaszu*. Tylko wiecie, to też trzeba umieć. Kiedyś mi Aragorn opowiadał, że Éo... jakaś kobieta z Rohanu dała mu gulasz i powiedziała, że to niewiele, ale chociaż ciepły. Obieżyświat spróbował i uznał, że niewiele to za mało powiedziane, a ciepły to byłaby jedyna tego zaleta, ale niestety była też wadą, bo poparzył sobie język. I palce jak to wylewał ukradkiem. Także wiecie, potrawkę to trzeba umieć zrobić. Nie przedłużając już, przejdźmy do przepisów.
Kilka przepisów jest na tyle wymagających, że przygotowanie ich lepiej zostawić profesjonalistom lub hobbitom. Za to mam dla was też sporo takich, które możecie śmiało próbować, chociaż za rezultaty nie biorę odpowiedzialności. Nazwy tych przepisów odznaczę pogrubioną czcionką.
Sałatka z ogórkami
5 ziemniaków, 2 ogórki kwaszone, 1 cebula, 3 łyżki stołowe śmietany, sól.
Ugotowane w łupinie kartofle obrać i pokroić na drobne kawałki. Dodać drobno pokrojone kwaszone ogórki i cebulę. Sałatkę posolić i doprawić śmietaną (można także majonezem lub sosem do sałatek).
[Idealna do śniadania po wieczorze w gospodzie]
Potrawka z królika
Oporządzone mięso z 2 królików, 10 ziemniaków, 500 g pieczarek, 2 duże cebule, 3 marchewki, kilka warzyw wedle uznania, sól, pieprz, przyprawy dla smaku
Na mięsie z królików i warzywach przygotować wywar. Pieczarki podsmażyć razem z cebulą na patelni, ziemniaki ugotować. Po przygotowaniu wywaru mięso pokroić na drobne kawałki, tak samo jak wszystkie warzywa (łącznie z ziemniakami). Wymieszać wszystko razem w wywarze, dodać przyprawy.
Zupa ziemniaczana na mleku
10 ziemniaków, 8 szklanek mleka, 1-2 łyżki stołowe masła, żółtka z 2 jajek, sól.
Obrane ziemniaki pokroić i włożyć do wrzącej osolonej sody. Ugotowane wyłożyć na durszlak. Zagotować mleko, włożyć do niego ziemniaki i doprowadzić do wrzenia. Oddzielnie dobrze rozmieszać żółtka w szklance mleka i połączyć z zupą. Posolić do smaku i dodać masło.
Ziemniaki z ogniska z sosem pieczarkowym
20 ziemniaków, 500 g pieczarek, 2 cebule, 100 g mąki, 200 ml śmietany, 1 ząbek czosnku
Ziemniaki zapiec w żarze z ogniska/pieca. Pieczarki drobno pokroić, podusić kilka minut na patelni. Cebulę z czosnkiem podsmażyć na patelni. Mąkę rozrobić ze śmietaną, dodać pieczarki, cebule i czosnek. Tak przygotowany sos podawać do ziemniaków.
Ziemniaki faszerowane solonymi grzybami
8 ziemniaków, 200 g grzybów, 3-4 łyżki stołowe masła, 1 cebula, 1 szklanka śmietany, listek laurowy, zielenina, sól
Ziemniaki obrać i wydrążyć nożem. Grzyby solone posiekać, dodać do nich smażoną cebulę i nieco śmietany, wymieszać i lekko podsmażyć. Tym farszem napełnić wydrążone ziemniaki i ułożyć je rzędami w rondlu. Dodać listek laurowy, sól, zieleninę i śmietanę (lub śmietankę). Dusić do miękkości pod przykryciem.
Ziemniaki zapiekane z szynką i pieczarkami
10 ziemniaków, 80 g szynki, 150 g pieczarek, 1 łyżka stołowa tartego sera, 1 cebula, 4 łyżki stołowe masła, 1 szklanka sosu śmietanowego, zielenina, sól
Cebulę obrać, pokroić i usmażyć. Oddzielnie usmażyć oczyszczone, umyte i pokrojone w słomkę pieczarki. Następnie cebulę i pieczarki połączyć z drobno pokrojoną i usmażoną szynką oraz doprawić sosem śmietanowym i dusić od 10 do 15 minut. Ugotowane ziemniaki pokroić na kawałki, podsmażyć na maśle, zalać sosem śmietanowym, połączyć z pieczarkami i szynką, posypać tartym serem, pokropić topionym masłem i zapiec. Przed podaniem dodać resztę masła i posypać zieleniną - rozdrobnioną natką pietruszki lub koperkiem.
Wódka
Ha, chcielibyście wiedzieć jak ją zrobić, co? Otóż, nie tym razem.
Naleśniki z ziemniaków
6 ziemniaków, 1 łyżka stołowa cukru, 1/2 szklanki wody sodowej, 2 jajka, 2 łyżki stołowe mąki, 250 g konfitur lub marmolady, 1 łyżka stołowa masła, sól.
Cztery ziemniaki zetrzeć na tarce i odcisnąć. Dwa ziemniaki ugotować i rozgnieść. Następnie wszystko zmieszać z jajkami, cukrem i wodą sodową. Powstała masa powinna być rzadka. Naleśniki rozlewać łyżką na posmarowaną tłuszczem patelnię i smażyć z obu stron, po czym posmarować marmoladą lub konfiturami, zwinąć lub złożyć na czworo i podać do stołu.
Mam nadzieję, że przekonaliście jak wspaniałymi roślinami są ziemniaki i że wypróbujecie któryś z przepisów. A czy wy macie jakieś swoje specjalne dania? Niekoniecznie z ziemniaków. Pochwalcie się w komentarzach, a redakcja na pewno opublikuje je gdy następnym razem się tutaj pojawię (mamy już podpisaną umowę, także pojawię się na pewno, chyba, że mnie oszukają). Możecie też pisać zabawne historie związane z gotowaniem, albo z ogrodnictwem, bo tego również będzie dotyczył mój kolejny artykuł. Trzymajcie się ciepło i z ziemniakami!
Do zobaczenia
Samwise Gamgee
*Boil 'em mash 'em stick them in a stew!
~~
Wszystkie przepisy z pogrubionymi tytułami to są faktyczne przepisy i pochodzą z książki "500 potraw z ziemniaków" autorstwa W. A. Bołotnikowej i L. M. Wapielnika. Jest to książka z 1987 roku i dosyć rosyjska, także całkiem ciekawie. Ale jeśli wypróbujecie któryś z przepisów to koniecznie dajcie znać jak wyszło! I jeśli macie jakieś fajne czy to przepisy na cokolwiek czy to historyjki to przysyłajcie koniecznie, będzie fajno!
A te przepisy bez pogrubionej wymyślałam sama, także nie polecam ich próbować XD
CZYTASZ
Dwutygodnik Śródziemia
Fiksi PenggemarRedakcja dziennika "Dwutygodnik Śródziemia" wznawia swoją działalność! Dołącz do nas już dziś, aby usłyszeć najświeższe wiadomości ze Śródziemia, wywiady ze znanymi osobistościami, porady, historie, opowiadania, a może nawet nowe konkursy! Zaglądas...