Bab 4

15.5K 437 2
                                    

Erish menghempas punggunya di sofa empuk. Terasa nikmat tubuhnya waktu itu. Dia yang baru sahaja sampai di rumah banglo dua tingkat hadiah hari jadi daripada papanya itu berkira kira untuk menidurkan diri sebentar.

“Awak, awak tak patut buat macam tu dekat papa.”Hakimi sudah melutut di hadapan isterinya. Hatinya bengang dengan tindakan isterinya yang tergesa gesa hendak berpindah dari rumah papanya. Selesai acara pernikahan mereka semalam, pagi ini juga Erish mengajaknya berpindah tanpa memberitahu papanya. Hakimi hanya memaklumkan tentang perkara itu kepada bapa mertuanya melalui sms sahaja.
“Kau pahal menyibuk ah? Suka hati aku lah. Siapa suruh buat benda yang aku tak suka.” Erish membuka sedikit matanya, namun masih lagi berbaring. Malas mahu melayan suaminya itu.

“Papa cuma nak raikan perkahwinan kita. Kalau ya pun awak nak pindah, boleh sayang. Tapi bukan harini, sekurang kurangnya kita duduk dengan papa dua tiga hari lagi. Tak eloklah macam ni.” Hakimi menasihati isterinya lembut.
“Yang terasa tu papa aku. Yang kau nak sibuk sangat ni kenapa? Kau sedar tak perkahwinan kita ni bukan atas kerelaan aku? Aku tak suka kau. Tak pernah suka kau.”

“Tahu, lebih dari tahu tu. Tapi saya nak cakap apa yang awak buat tu salah. Jangan macam tu lagi ya Erish?”

“Isyraf, kau tak perlu ambil tahu dan tak perlu sibuk nak nasihat kan aku itu ini. Sedangkan papa tak mampu nak ubah aku, jangan harap kau boleh.” Erish sudah mula bangun dari pembaringannya. Dia duduk menghadap Isyraf yang masih lagi melutut.

“Aku tak akan jatuh cinta dengan kau. Never.” Erish mendekatkan wajahnya ke arah suaminya. Sengaja dia menekankan perkataan “never” itu.
“Mungkin bukan sekarang. Lambat laun, hari hari awak tatap muka ni. Mesti jatuh cinta punya.” Isyraf memetik ibu jarinya sendiri tanda benar benar yakin dengan kata katanya itu.

“Hello memang taklah. You are not my taste okay.”

“So let me know, apa ciri ciri lelaki yang awak idamkan?” Isyraf menongkat dagu memandang Erish. Erish gelisah dipandang sebegitu, dia beralih sedikit.

“First of all. Lelaki tu mesti handsome. Putih melepak macam cina sebab aku suka lelaki ala ala chinese, mata sepet. Bergaya, kaya. Social. Layan kepala and at least dia ada asset, kereta or rumah. Kau ada?” Erish memandang Hakimi dengan pandangan yang menjengkelkan.

“Kalau awak nak saya jadi putih melepak, saya boleh tempek bedak sejuk setiap masa. Silap silap awak pun kalah nanti tau. Hmm mata sepet, lepasni saya praktis kecilkan mata saya okay. Mesti jadi punya.” Ujar Hakimi berseloroh.

“Kau takpayah nak melawak sangatlah Isyraf. Kau ingat aku senang senang nak sayang orang? Heh. Memang mimpilah! Dah tepi sikit, aku nak masuk bilik.”

“Awak masuk dulu, nanti saya ikut. Kita solat zuhur sama sama ya?”

“Hoi! Rumah ni ada banyak bilik, kau pilih je bilik mana kau nak. Tapi bukan bilik aku. Jangan haraplah boleh tidur sebilik dengan aku.” Balas Erish sambil berlalu pergi. Sempat pula dia menolak suaminya. Isyraf hanya memandang Isterinya dengan pandangan yang sukar difahami.

Cerpen: Ustazku ROMANTIK !Where stories live. Discover now