Prolog ;;
"Mimiko-chan !! Jangan lari sana !! " jeritan memenuhi ruang rumah mereka . Mimiko hanya buat tidak tahu dan berlalu ke bilik tersebut . Tiba tiba sahaja rantai kristal yang dia pakai bercahaya . Rantai kristal yang berwarna hitam greyish itu bercahaya biru cair. Um logik kah ? Lantaklah .
Cahaya itu membawa dirinya ke rak buku yang penuh dengan buku sejarah . Kau rajin ke baca buku sejarah ? Dengan sekelip mata , satu buku berwarna pink cair keluar dengan sendiri . Umm fantastic plus scary af . Bisik dirinya .
Buku itu sampai di tangannya . Tajuknya agak pelik kerana tajuknya pelik . "Diary of Mimiko Sae " Nama itu seperti pernah dengar dan pernah disebut oleh atuknya .Hampir dia baca buku tersebut , atuknya mengambil buku tersebut . Inilah scene best dia potong .
"Ojiisan !! Nak baca buku tu !" Jerit Mimiko . Atuknya mengendahkan dirinya dan meletakkan buku tersebut di biliknya.
"Buku tu sejarah penting bagi ojiisan ! Jangan sesekali baca . Dahlah jom makan . Ojiisan ada buat makanan kegemaran kamu " Ceh ! Nampak sgt memujuk . Tapi makanan didahulukan ,buku ? Bye .
Sewaktu makan , hanya bunyi mengunyah saja boleh didengari . Demi memecah kekekokkan yang sesat di rumahnya . "Ojiisan sape Mimiko Sae ?" Satu soalan yang boleh membuat atuknya tersedak .
"Mimiko Sae tu satu tokoh sejarah " Jawap atuknya . Mimiko hanya memberi reaksi anggukkan kepala.Tetapi disebalik anggukkan tersebut dia masih keliru . Kenape nama tersebut seperti pernah wujud dalam kotak pemikirannya . Seperti nama seseorang yang dia tidak boleh mengingati .
Seakan akan dihalang untuk diingati . Malah , atuknya menghalang membaca buku tersebut . Apakah ini ? Siapa Mimiko Sae tersebut ?
D U M !
Bunyi kuat mengegarkan tanah dimana kaki mereka dipijakkan . Atap (?) rumah atuknya terbakar . Dugaan apakah ini ? Bisik hati Mimiko . Takut itu sahaja boleh mengambarkan perasaan Mimiko . Kelihatan atuknya kelam kabut ke sana ke sini .
Atuknya memberi buku dan sebuah gaun merah putih . Malah diberi beberapa helai kertas yang penuh dengan ayat magik . " Selamatkan diri kamu !" Dibuka portal ke dunia lain atau lebih tepat lagi Dunia Fantasi . Mimiko ditolak ke portal itu ." Ojii san !!! " jeritannya hanya sia sia .
Kini dia berseorangan di dunia asing . Bajunya pula bertukar. Tadi dia hanya memakai baju lengan panjang dan jeans . Kini dia memakai gaun yang boleh dikatakan sesuai untuk orang yang lasak . Malah warnanya menarik . Merah hitam . Seperti darah .
—––
YOU ARE READING
Cold Princess [o.g ]
FantasyKae Mimiko puteri berdarah white guardian yang agak kasar . Hanya atuknya sahaja tahu menahu dengan teliti tentang dirinya . White guardian yang paling berkuasa . Tetapi hanya dirinya yang tidak tahu . Tidak tahu akan asal usulnya . Ditanya tentang...