Hari ini merupakan hari pendaftaran ku di IPTA iaitu di U***. Umi Abah yang hantar aku ke sini dari KL sampailah ke Melaka. Mulanya aku ingat jauh sangat U*** nih dari rumah aku tapi rupanya dekat dia alahai, dekat bebenor.Boleh la aku balik selalu..Hahaha..
"Ami dah daftar ke? Mana hostel nya?" tanya Abahku. Eh Abahku ni tak menyempat gamaknya tinggalkan aku kt sini..Hehehe..monolog ku sendiri..
"Ya sudah abahku..dah daftar tadi. Emm hostel kat dalam kampus ni jgak abah. Ada guard tdi cakap nanti ade signboard, so kita follow jelaa" balasku.Perghhh, besar gile bilik ni and its like having in my own room. " Ami, ape yg kamu berangan tu? Sampai terganga mulut. Tak senonoh betul budak ni " kata umiku. " Tak umi, bilik ni haa bapok besarnya. Dahla dua orang je satu bilik, memang heaven la cite dye.hehehe" balasku.
"Haaa, Ami kamu jangan buat benda bukan-bukan pulak dalam bilik ni " terjah umiku. "Eh umi, takkan la Ami nak main bola atau badminton dalam bilik ni, dua orang je pulak tu. Tak syok laa.." balasku. Aku tahu umi risau sebab masa aku stay hostel dulu, malam-malam aku dengan budak dorm main benda alahtu dalam bilik. Then, kantoi dengan warden. Tu umi aku warning siap-siap. Hadoiiii.Bertabahla nakk..Ma'am besar dah bersuara.HuhuhuMana roomate aku nih ek, dari tadi dok tunggu tak muncul-muncul pun. Ke aku sorang je dalam bilik ni. Oh no !!!..Mungkin tak sampai lgi la kot..be positive Ami.Dahla penat aku tunggu jiran sebelah ni, tido dulu la ye..good night uolss.
"Eh dah ade orang la, korang senyap sikit ea" arah Hana pada adik beradiknya. Mesti dah lama budak ni sampai, aku tengok lena betol dye tido. Nasib baik siblings aku sume gegirl so tak payah nk kejutkan dye..
"Angah dengan Acik turun bawah dulu ea, nanti Along follow. Tak best plak kite bising dlm ni" ucap Hana. " Oke Long, kiteorng turun dulu" balas Angah Acik serentak.
Nantilah aku ber ice breaking dengan roomate aku ni.Setengah jam kemudian si Ami ni dah bangun lepastu terkezut bagai tengok ade orang sebelah katil dye. Apodahhhh.
"Awak roomate saya ke? Name ap? Bila sampai? sorry tak perasan. Sedap sangat tido..heheh" tanya Ami.
"Wehh, satu-satu la nak tanya. Oke, yes i am your roomate and my name is Hana Syakilaa. So u can call me Hana. Aku baru je sampai tadi pastu tengok kau sedap je tido so aku move in silence je laa.." balas Hana. "
"Ooh i see..Hana ea. Nama aku Aimi Nadhirah boleh panggil Ami je. Nice to meet u and hope kita bleh geng la ea" ucapku.
"Wokehh, no prob "balas Hana.Selepas sesi berkenalan dengan Hana, kiteorang bersiap-siap untuk ke dewan kerana orietation session dah start gaiss. Aku harap orientation week kat sini much better than kat sekolah and matrik dulu.
"Weh Ami mane kad matrik kau? Kau tak bawak ke? Baik kau pegi amik, akak fasi tu tengok kau semacam dah, tunggu nak baham kau je" soal Hana.
"Haa kad matrik ade ni..sat sat aku pakai. Hadoii kau ni pom tnya la sopan santun sikit, sergah aku mcm nak luruh jantung ni hahh. Akak fasi mane kau ni? Aku tak nampak pon." kataku.Aku mula la mencari mane si akak fasi yang Hana cakapkan tu. Cari punya cari jenguk punya jenguk, aku ternampak sorang akak ni haih muka dye bapak ketat bak hang. Macam baru lepas kene sengat tebuan..hahhaha..Jahatnya aku.Eh jap, asal dy datang sini, dye dengar ke apa aku cakap. Rasanya aku cakap dalam hati je.Oke, be cool Ami.
"Kad matrik tu untuk dipakai bukan untuk pegang ye!" arah Kak Fasi pada ku.
Weh malu gile kot, kene sound depan-depan budak lain. Ape masalah dye ni, cakap elok2 tak boleh ke. Dahla kuat pulaktu suara dya. Aku paling tak suka bile kene mcm ni.. Spoiled brats la dye nih.
"Ami kau oke tak? Aku tengok muka kau dah merah tu. Sabar ea, jangan sedih2 " kata Hana.
"Kalau tak oke kene oke kan jgak Hana oii. Dahla jom kite pegi, bas nak gerak dh tu." balasku dengan muka malu gile.Aku akan attack muka akak yang sound aku tadi.Tekad ku dalam hati. Empat hari lagi kena menghadap muka dye. Nak je aku pakai spek yang sense bile ade dye aku tak nampak dye. Sebab right now aku rasa geram je tengok muka dye. Ya Allah kau jauhkanlah insan yang sound aku tadi dari diriku. Over tak hajat aku..hehehhe..
Di dalam dewan kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan ikot hostel masing-masing. Aku dengan Hana stay blok Al-Falah. Aku tengok blok ni yang paling ramai student berbanding blok-blok lain seperti Khawarizmi, Al-Jazari dan apa entah lagi nama dye.
Tengah aku syok dok usya student dalam dewan, tiba-tiba aku ternampak akak tebuan tadi tngh pandang ke arahku tapi tak sure la pandang sape. Then, aku terus tundukkan muka bila dye pandang aku. Aku acah-acah main phone, gosok-gosok dahi sebab tak nak pandang muka si tebuan tu. Yelaa malu kot campur marah pom ade, tapi tahankan jela. Cepat lah terbang wahai tebuan oii..
Tak lama lepastu, aku intai celah jari nk tngok akak fasi tu ade lagi ke tak and nasib baik dye dah pegi. Fuhhh..legaa cekk.."Bebb, bebb ohh bebb..Kau tengok tu" arah Hana".
"Ape bende kau ni, tengok ape plak" soal Ami dengan muka tak puas hati.
"Tu depan tu, kau tengok skrin depan tu. Bukan ke tu akak fasi yang sound kau tadi." desak Hana agar Ami tengok skrin LCD dihadapan.
Alahaii, tak habis lagi ke akak tebuan ni..Aku pun dengan segera melihat kearah skrin tersebut yang sedang memaparkan video pengenalan biro-biro dan antaranya ialah deng..deng..deng..akak tebuan tu. Patutlah garang semacam rupanya ketua biro kediaman untuk blok aku. Nampak gayanya kerap la jumpa ni. Aku harap tak jumpa lansung pom takpe..Hahaha..jerk smile.."Ami kau asal dohh sengih sorang-sorang? Seram aku tengok kau." tanya Hana.
"Takde ape lah. Sibuk je kau nih..Dah dah fokus please, nanti ade pulak kene sound".
Rupanya nama si tebuan tu Aifa Afifah and senior rupanya. Dia student tahun 3 course bussiness...Tapikan yang aku pelik nama dye kemain sedap, dengar pom manis je, tapi sekali pandang muka dye hilang terus kemanisan tu..Hahahhaa..Jahat sangat mulut aku ni..Author behave sikit ea.
Baru aku perasan minah ni muka dia persis Wany Hasrita. Korang kenal tak yang nyanyi lagu Menahan rindu tuu. Kalau tak kenal google la ye. Cuma si tebuan ni muka dia ketat je aq tengok tak macam si Wany Hasrita senyum je. Sejuk je hati orang tengok termasuklah aku. Hahaaha..
So, how is it guyss? If you have any comment or something to say about this chap u may leave a comment..Do vote gaiss kalau rse cite ni best ye..p/s: Tq kepada yang sudi baca 'Our Story'.
YOU ARE READING
Our Story
Teen FictionKisah antara junior dan senior dengan macam-macam ragam. More to imagination, experience and few funny things. Take a look gaiyss..♡♡