Istana JauregiaPutera Raccius dan Ratu Izebel diiring masuk ke dalam istana dalam kelam kelibut pertarungan yang berlaku di dataran bagi melindungi mereka berdua daripada serangan tiba-tiba gergasi dari banjaran Tuvver. Raccius memerintahkan dayang istana dan dua orang pengawal berkawal di kamar beradu diraja yang terletak di sayap kanan menara istana sebelum dia bergegas keluar dari situ, tidak mengendahkan jeritan Ratu Izebel yang melaung namanya sebelum menuju ke dataran di bawah dengan pedang peraknya berkilauan di tangan.
"Putera, keadaan terlalu bahaya!"
Seorang pengawal cuba menghalangnya daripada keluar ke medan pertarungan yang sedang bergema dengan ngauman bengis gergasi.
"Beta takkan berdiam diri memeluk tubuh di dalam istana! Kurung mereka semula dalam penjara bawah tanah!"
Raccius menjerit pada seorang pengawal yang sedang mengheret Augutus dan Gino dengan kasar, sebelum dia berlari ke arah seekor gergasi yang sedang menyerang dua ekor elf hutan serentak. Bunyi bergemerincing pedang perak yang berlaga dengan besi perisai yang dipegang gergasi itu membingit.
******
Dataran Istana Jauregia.
Anak panah yang dilepaskan itu meluncur laju lalu terpasak ke belakang tubuh gergasi yang menghadang laluan Rydan. Rydan menelan liur yang terasa kelat di rengkungan melihat gergasi itu rebah dengan hempasan yang kuat, mendedahkan Inez yang berdiri dengan busur panah diacu tepat ke arahnya.
"Inez! Terima kasih!"
Rydan berteriak pada makhluk centaur itu.
"Naik ke atas aku! Kita perlu bersembunyi!"
Rydan berlari melangkah gergasi yang tergeletak kaku di atas tanah menuju ke arah Inez yang menunggu dengan busur panah diacu berjaga-jaga ke sekitarnya.
"Liv, naik cepat!"
Rydan menggesa Livrose naik ke belakang badan Inez. Dia sempat meninjau sekilas lalu ke arah Miento dan Caballo yang masih gagah bertarung sebelum menghenyak punggungnya ke belakang badan makhluk centaur itu yang serta merta memacu lariannya. Grixo berdecit lemah dibahu Rydan, badannya terbuai dihenyak larian Inez yang dipacu laju keluar dari dataran yang riuh dengan pertarungan dan tebakan anak panah. Busur-busur anak panah melayang tanpa arah di atas kepala mereka ketika mereka meninggalkan dataran itu menjauh. Beberapa orang penduduk dan elf yang tercedera merintih kesakitan di pinggir jalan, dengan darah merah mengotori salji yang memutih. Hati Rydan meruntun sayu melihat kanak-kanak dengan rona kulit hijau pucat yang hampir pudar terbaring kaku dengan kesan anak panah di dadanya. Inez terus memecut ke arah pekan kecil Westlunia, melalui semula lorong-lorong sempit yang diapit dengan kedai di kiri kanannya sebelum dia membelok ke satu laluan kecil yang hanya muat-muat dengannya. Inez memperlahankan larian ke hujung laluan sempit itu, sebelum masuk ke salah sebuah pintu kedai yang dibiarkan terbuka.
"Kita selamat di sini, buat sementara waktu! Mereka tak akan berjaya melepasi lorong sempit itu. Terlalu bahaya untuk kita terus ke Frostier."
Inez menghela nafas yang tercungap-cungap sebelum menghempas pintu di belakang mereka sehingga tertutup. Rydan melompat turun ke bawah sebelum meletakkan Grixo dengan berhati-hati ke atas sebuah meja. Livrose menerpa ke sebelahnya lalu membelek luka pada badan elf tua itu.
"Kecederaannya tak teruk. Akar Grouker dah memadai untuk merawat lukanya."
Kata Inez sambil menjenguk luka pada badan Grixo.
"Mana kita nak cari akar tu sekarang ni?" Livrose mendesah risau.
"Wah..kebetulan betul!"
Inez mengunjuk jari telunjuknya ke depan, ke arah kabinet kedai itu yang dipenuhi dengan akar-akar merawat dan lendiran berbusa aneh yang terapung di dalam balang berkaca disusun sederet di atas kabinet kayu. Rydan dan Livrose serentak memandang ke arah yang ditunjuk Inez sebelum Livrose menjerit teruja sementara Rydan mengerut dahinya, hairan.
YOU ARE READING
Dua Sempadan
Fantasytak reti buat sipnosis tapi penuh dengan imaginasi.. Mohon jangan ciplak karya saya!