"Yana.. Aku nak kau pergi masak sekarang. Aku lapar." Arah Iqwan yang sedang bermain games di dalam telefonnya di atas katil kepada Tengku Liyana yang sedang mengurut kakinya itu seperti seorang majikan kepada hambanya.
"Hah, masak? Kenapa tak suruh bibik I je yang masak?" Soal Tengku Liyana apabila suami yang dia tidak rela bersama itu menyuruhnya memasak. Eeeee... Tak standart langsung dengan gayanya itu.
Lelaki itu berhenti bermain games seketika dengan menekan butang pause dan mukanya dipusing untuk memandang ke arah Tengku Liyana yang berada di kakinya itu. Tengku Liyana berbuat seperti tidak nampak dan dia terus memici micit kaki lelaki itu dengan penuh rasa benci dan geram.
"Kenapa pulak kau suruh bibik bibik kau yang masak? Kau tu lelaki ke tak boleh nak masak? Eh, tapi kan sekarang ni lelaki pun dah pandai masak lebih daripada perempuan tau." Sindir Iqwan dengan merenung tajam ke arah isterinya itu. Tengku Liyana hanya mempamerkan muka bodoh sahaja.
"Oh, kalau macam tu kenapa kau tak pergi masak je sendiri? Kenapa nak suruh aku?" Tengku Liyana melawan kata kata lelaki itu. Semenjak dua menjak ini rasa takutnya terhadap lelaki itu mula hilang selepas dia video yang lelaki itu kena tarik telinga dengan ibunya. Hai.. Ingatkan bruntal sangat. Eleh.. Kau pun sama jugak Liyana...
"Kau cabar aku. Kau ingat aku tak pandai masak? Huh..." Lelaki itu membeliakkan matanya ke arah Tengku Liyana. Gadis itu mencebik bibirnya.
"Sekarang kau pergi dapur tengok siapa yang buat kerja rumah." Arah Iqwan dengan menundingkan jari telunjuknya ke arah dapur yang berada di tingkat bawah. Gadis itu berhenti memicit kaki suaminya itu dan segera berlari turun ke tingkat bawah.
Dan.. Kelihatan Tengku Roslina sudah menjadi orang gaji dengan membuat segala kerja rumah di rumahnya itu. Tengku Liyana mengenggam kedua dua belah tangannya tanda geram apabila lelaki tak guna itu telah mempergunakan ibunya.
"Ibu, kenapa ibu buat semua kerja ni?" Soalnya dengan segera menghalang ibunya daripada membasuh pinggan mangkuk yang berselerak di dalam sinki.
Tengku Roslina memuncungkan bibirnya. Dipeluk tubuh anak perempuannya itu dengan kuat. Akhirnya, dia dapat melihat juga anak perempuannya itu. Iqwan segera menuju ke dapur untuk memerhati mereka dua beranak itu.
"Suami kamu tu lah yang suruh ibu buat semua ni. Tengok habis melecek tangan ibu ni kena sabun." Mengadu wanita itu dengan berpura pura menangis. Tengku Liyana menghentakkan kakinya ke lantai tanda geram dengan si Iqwan itu.
Iqwan yang berada di pintu itu hanya tergelak sahaja melihat aksi dua beranak itu. Padan muka! Itulah dulu dia yang mempergunakan dirinya untuk sikap tamak masing masing tapi sekarang ni dia pula yang hidup bersenang lenang menghabiskan harta Tengku Hanafi.
"Habistu.. Mana semua bibik bibik kita tu ibu?" Soal Tengku Liyana lagi dengan memerhati ke arah sekeliling untuk mencari kelibat mereka.
Tanpa sempat Tengku Roslina menjawab Iqwan terlebih dulu lagi memintas percakapan emak mertuanya itu.
"Aku dah buang dia orang semua dengan bayaran 4 bulan gaji sebelum dia orang cari kerja baru." Katanya membuatkan Tengku Liyana terlompong mendengarnya. Jangan nanti dia ysng disuruh melakukan kerja rumah sudahlah dia tidak sudi. Oh!!! Langsung tidak sudi.
"Kau bayar guna duit sapa?" Soal Tengku Liyana lagi.
"Aku suruh bapak kau yang bayar." Kata Iqwan dan terus angkat kaki beredar dari situ meninggalkan dua beranak itu berdua duaan di dapur.
"Eee.... Geramnya aku dengan dia tu. Ibu rasa macam nak sembelih je dia tu tau." Luah Tengku Roslina dengan mengetap giginya kuat kuat.
"Tu lah.. Sama jugak dengan Yana rasa macam nak teranjang je dia tu sampai ke china tahu tak." Luah Tengku Liyana juga dengan muka yang tidak berpuas hati.
YOU ARE READING
MISI MEMIKAT TENGKU HARITH #WATTYS2018
Roman d'amourKisah cinta antara Tengku Harith dan Aifa Batrisya...