kfbia 1

288 12 0
                                    

Seperti biasa, aku akan membuat pemeriksaan kelas ke kelas dengan pengawas yang lain. Setiap seminggu 2 kali membuat pemeriksaan secara kejutan ataupun dipanggil sportcheck. Kalian mesti bedebar kalau ada binatangnya bernama sportcheck kan? Aku pulak gembira tengok muka gementar semua pelajar.

Setibanya di kelas yang semua orang tak suka kerana kenakalan membuat mereka benci iaitu kelas 5exora. Kelas paling hujung.

" semua pelajar. Diminta perhatian. Pelajar perempuan kehadapan. Manakala pelajar lelaki kebelakang. Sila beri kerja sama!" lantang sahaja suara aku. Semua berpusu pusu ketempat yang ditujui.

Semua pengawas mula memeriksa satu persatu beg yang berada diatas kerusi. Di dalam kelas ada 56 pelajar. Barangan yang dirampas ada 50. Iaitu handphone yang berjenama iphone5s, samsung j5, iphone x. Wow kaya.

Aku yang tersenyum sinis. Membuat wajah mereka cuak. Dan ada yang menangis.

" aku akan rampas handphone berjenama korang. Kalau nak ambil balik! Dipersilakan, bagitahu ibu bapa anda dan minta pujukan dari Pkhem. Sekian. Dan terima kasih memberi kerja sama." ujar aku. Semua ada yang menahan geram, menangis, dan muram.
Kesah pulak aku?

" jum ke bilik cikgu disiplin ni nak bagikan semua barang larangan memang gatal nak bawak ni" kata aku. Izat iaitu bestfriend aku hanga menggelengkan kepalanya sahaja. Aku hanya memandang sahaja handphone didalam poket vest aku. Tiba tiba aku terlanggar seseorang yang berbadan perkasa membuat aku terpelanting dan jatuh. Sakit sia punggung aku.

"Woi mata letak mana!" jerkah si budak lelaki itu. Aku pun merasa bersalah dan.

" maaf. Nanti aku ganti balik kau punya air tu" kata aku. Lelaki itu hanya mengelamun.

" woi?" kata aku sambil melambai lambaikan tanganku dihadapan wajahnya. Dah pehal mamat ni pandang aku tak berkelip?

" wah bidadari, takpernah aku tengok bidadari secantik ni" katanya yang takberkelip. Aku hanya mengerut dahiku. Aku mahu membangunkan diri tetapi ditahan olehnya nasib berlapik. Aku tumbuk juga dia ni nanti.

" wei lepaslah bukan mahram lah jef" ujar bestfriendku. Aku hanya menepis tanganku darinya. Bukan muhrim ok.

" s..sorry aku termengelamun" kata lelaki itu yang bernama jef. Aku dan izat berlalu dari situ meninggalkan jef yang sedang terpinga pinga. 'Cantiknya dia' ujar hati jef.

++

" nah cikgu barangan yang memang takboleh dibawa tapi dibawa juga" tegasku. Cikgu safie hanya menganggukkan kepala sahaja.

"Awak memang ketua pengawas yang bertanggungjawab zira. Saya akan menaikkan pangkat awak dan awaklah paling berkuasa dikalangan sekolah ni. Jangan buat saya kecewa" jelas cikgu. Aku hanya angguk kepala.

"Awak pula izat, pangkat awak penolong ketua pengawas. Dan terima kasih atas kerjasama awak mendisiplinkan mereka" kata cikgu safie. Aku dan izat hanya mengukirkan senyuman.

++

" zira kau nak makan apa? Aku belikan untuk kau terus ni. Takpayah lewat" ujar izat. Kami direhatkan awal dari pelajar yang lain supaya kami akan buat rondaan seluruh sekolah ni.

" emm jap aku tengah fikir" kata aku sambil meletakkan tangan didaguku. Izat hanya menjelingku.

" hey kau ni kita rehat 10 minit je tau bangang" kata izat. Aku hanya tersengih. Manja juga kau ni zira.

" macam biasa ah macam selalu aku order" kata aku. Izat terus menuju ke kantin. Tinggal aku seorang sahaja dimeja makan.

Tiba tiba meja akj dihentak kuat. Terjatub jantung aku bila mendengar hentakkan yang kuat. Lelaki itu hanya ketawakan aku. Blushing sia aku.

" comel juga awak ni bila tersenyum" kata si dia. Aku mula membuat riak wajah terkejut. Je..jef? Dia lagi. Apa dia nak lagi ni?

" apa kau nak?" kata aku dengan membuat muka menahan amarah.

" aish? Awak lupa ke apa yang awak janji tu? Takkan lupa dah kot?" kata jef. Aku hanya memikirkan sesuatu. Oh! Aku terjatuhkan air dia lah tadi!

Terus aku membingkas dari tempat duduk dan membeli air suam sejuk kepadanya. Dia hanya memerhatiku dari jauh sahaja.

" nah" kata aku. Dia hanya meminumkan airnya dan memandang aku.

"Terima kasih kau mana?" sindirku. Dia hanya membuat muka tidak tak endah.

"Ye. Thanks" balasnya. Dia masih belum beredar dari situ membuat aku panas.

"Dah belikan ? Bla la" kataku. Dia hanya ketawa sahaja.

Asal izat lama sangat beli ni. Takkan aku nak hadap mamat sawan ni kat sini sorang.

" nama saya jeffery mohd. Awak? Dan saya kapten bola sepak kat sekolah ni. Peringkat negara tau.dan kapten didalam hati awak" kata jeffery yang sedang menghulurkan tangan. Tak ingat dosa ke apa? Pastu, kau ingat aku mudah termakan sweetalker kau setan?

"Nama aku azira natasya, panggil zira takpayah sibuk sebut nama lain. Lagi satu, kau ada belajar kan pasal agama hukumnya memegang wanita yang bukan mahram? BERDOSA" kata aku dengan menekan kata berdosa. Sambil itu aku mengangkatkan keningku. Wajah jeffery mulai lain. Aku tau dia malu. Sentap. Harapkan sendiri tu kapten bola sepak. Ada tak ke melaksanakan solat 5 waktu? Aish. Kalau dia imamku aku taknak. Takpernah pernah lagi tengok dia sembahyang di surau sekolah ketika solat zohor.

" haaa nah ni makanan kau zira. Eh jef ada sekali? Asal muka kau membahang kemerahan ni?" ujar izat yang sedari tadi. Aku hanya ketawa kecil apabila izat menyatakan begitu.

" em er em aku pergi dululah zat. Nanti nanti aku whatsapp kau balik" kata jefferey yang sudah berlalu pergi. Haih sentap sangatkah?

Hello ssup my new story? Ala sorry ni baru sikit nanti miash update lagi panjang ye? Votes. Comments. Follow miash tau?

kapten football bakal imam aku? Where stories live. Discover now