kfbia 2

171 7 0
                                    

" dah? Jom tugas. Nampaknya dah mula rehat dah ni izat" kata aku yang masih lagi mengunyah makanan. Izat hanya menganggukkan kepala dan mengambil air mineral sejuknya untuk dibawa sekali.

Sibuk membuat rondaan, izat memanggil aku dan memecahkan suasana kekok.

"Zira" panggil izat. Aku hanya mengangkat keningku sahaja. Izat blushing? Amende tah bestfriend aku sorang ni.

"Apa? Pahal kau muka merah? Taula kulit kau tu mat saleh" ujar aku dengan nada cemburu. Izat hanya menggaru kepala yang tidak gatal.

"Hehe memanglah. Aku ada kacukan mat saleh. Kau tu aku nak tanya. Kau ada kacukan?" kata izat. Aku hanya menghembus nafas perlahan. Aku mengnggukan kepala. Izat seakan tidak percaya.

"Wow! Betullah tekaan aku. Kau memang ada kacukan ya. Apa?" soal izat yang tidak sabar mendengar. Sambil berjalan sambil bercakap tak salahkan?

"Pakistan+omputeh haa. Asal kau banyak tanya alahai" ujar aku dengan hairan. Izat hanya membuntangkan mata. Seakan akan tidak percaya.

'Patutlah ramai suka kau. Sebab kau kacukan pakistan. Manis wajah kau bila tersenyum' omel izat didalam hati. Aku hanya melambai lambai tanganku kearahnya.

"Jenjalan nak?" ajak izat. Asal tetiba?

" kau dah kenapa izat? Memang tengah jalan ni. Apalah kau merepek ni" omelku. Izat hanya ketawa kecil dan menggaru kepala yang tidak gatal.

"Apa pulak. Maksud aku jalan jalan lepas sekolah nanti" kata izat. Aku hanya menanggukkan kepala dan menahan malu.

"Oh! Aish kau ni, buat malu akulah" marah aku. Izat hanya ketawa besar. Malu sia aku.

++

"Yes balik! And Assalamualikum umi!" jerit aku lalu membuka ikatan tali kasut dan disimpan didalam almari kasut yang sudah tersedia.

"Waalaikumsalam anak umi. Haa sudah balik sudah ya" kata umiku. Aku hanya mengukir senyuman.

"Apa je ada kat sekolah tu sayang? Elok?" soal umi.

"Semua elok. Umi, umi nak tau tak. Tadi zira kan ada buat sportcheck fuh memang ramai orang bawa phone sekolah. Padan muka" aku mengadu ke umi. Umi hanya ketawa sahaja melihat kekanakkanku.

"Apalah kamu ni memang tak suka dengan orang macam tu" kata umi.

" iyalah umi. Memang zira tak suka. Siapa suruh degil kan umi kan?" kataku. Umi hanya mengangguk kepala. Aik? Mana abang? Mana ayoh?

"Umi! Abang zack & ayoh mana?" soal aku. Oh! Sebelum tu.

Muhammad zakuan aka abang zack. Aku panggil macam tu kiranya aku paling sweetlah ya guys. Jangan muntah ya. Abang zack 19 soon 20. Dah tua abang zack eh hahaha. Ala nanti taklama lagi surat Universiti abang sampai lepastu abang dah pergi Universiti sana. Bosan zira. Tsktsk. Okey lets continue.

"Pergi beli makanan" kata umi. Aku hanya menganggukkan kepala sahaja.

"Okeylah umi, zira naik nak bersihkan diri dulu. Nanti zira turun bawah ya umi" ujar aku. Umi hanya anggukan kepala dan mengukir senyuman kepadaku.

++

Selesai sahaja membersihkan diri dan mendirikan amal ibadah yang wajib iaitu solat. Aku baring diatas katil dan mencapai handphoneku. Ada 5 massages from 2 chats.

Aku membuka aplikasi whatsapp. Semestinya aku membalas izat punya terdahulu.

Izatbestieku: assalamualikum?

Izatbestieku: jadi tak?

Izatbestieku: woi zira!

Zira: waalaikumsalam iya jadi sayang.

kapten football bakal imam aku? Where stories live. Discover now