kfbia 6

69 6 0
                                    

" takda ribut angin hujan. Tiba tiba ajak aku pergi jalan jalan dengan awek dia. Kepala tembikai dia gamaknya member macam dia ni sila pupus lah ya aish malas lah! Aku dah janji nak cuti sabtu ni nak rehat. Tiba tiba si syaitan takbergaji ajak jalan pulak" bebel zira dari bilik tidurnya sehingga ke bilik air masih juga tidak henti henti membebel.

Abangnya yang lalu dihadapan bilik adiknya hanya menggelengkan kepala dan senyum sendirian apabila mendengar adiknya membebel. 'Tak ubah macam umi!" ngomel hatinya.

Selesai sahaja memakai blaus putih dan seluar jeans hitam dan tidak lupa shawlnya peach memakai ala kadar biasa sahaja.

"Takpayah make up tak apa! Bukannya berjalan mencari kekasih yang lama tidak dijejaki. Percik minyak wangilah jawabnya" bebel zira lagi. Dan memercikkan lagi minyak wanginya ke seluruh badannya. Kalau boleh habis satu botol pun lebih baik. Ayoh dia yang bekerjaya boleh belikan baru. Isi..ish..ish.. Membazirlah kau zira!

"Zira! Zira! Izat dan kawan perempuan zira dah datang ni!" jerit uminya dibawah. Zira hanya mendengus kasar. Pantas dia mencapai beg berjenama LVnya dan cepat cepat ke bawah.

"Amboi masamnya muka sahabat handai aku yang dikasihi ni" usik izat yang sedang memandang zira tengah memonyok muka. Wajah teman wanitanya dipandang kasih. Meluat pula zira memandang sahabatnya yang senyum macam kambing tido. Eh pernah tengok ke?

"Pandai pulak kau eh? Salah kau lah ajak aku jalan jalan ngan makwe kau pahal. Jalan la sendiri ada kaki kan. Nak teman teman pulak. Tumbuk kang!" marah zira yang sudah mengeluarkan buku limanya. Geram sangat!

"Adalah kak zira! Jomlah kak!" kata riang tasya yang menggelar dirinya adik angkat zira yang sah. Zira hanya mengakur sahaja apa apa adik angkatnya mahukan. Dengan muka yang masam mencuka. Zira hanya mendiamkan diri dibelakang tempat duduk.

'1, 2, 3' ujar hati izat. Zira sudah pun melelapkan matanya. Izat hanya terukir senyumannya sahaja. Dia memandang sekilas ke arah teman wanitanya. 'Haih dia pun sama macam kakak angkatnya jugak? Memang sama perangai lah dua orang ni. Dari lagak wajah semua keturunan sama saja perangai dia berdua ni. Ada pertalian darah ke? Wajahnya pun lebih kurang sama wajah zira. Aku harap ada lah pertalian itu. Dapat jugak jadi adik ipar zira.' ujar panjang izat didalam hati dengan gembira.

Sesampai sahaja diperkarangan butik Aisya's , izat sudah memakir keretanya dihadapan butik yang tersegam indah itu.
'Cantik' desis hati izat.

Sesudah mematikan enjin kereta dengan berlagaknya izat mula menjerit seperti dia jerit kepada zira dahulu.

"Bakar bakar! Keluar! Bakar!" jerit izat yang sudah memukul mukul steringnya. Zira dan tasya mula membangunkan diri pantas sahaja membuka pintu kereta dengan keadaan mamai.

Zira sudah mula merengus kasar.
"Kau pahal izat! Memang nak cari nahas lah kau! Nasib baik lah kau bukan adik aku. Kalau kau adik aku mahu cekik leher kau nanti!" kata zira dengan membuat lagak death dare. Izat sedari tadi hanya bergelak ketawa. Teman wanita nya sudah memukulnya menggunakan beg kegemarannya.

"Aduh sayang, sakit lah baby ni janganlah pukul baby sakitlah" izat mengaduh kesakitan. Zira hanya memandangnya dengan tajam.

"Lagi tasya lagi, pukul biar biru semua badan dia. Pukul pukul" kata sokong zira kepada adik angkatnya. Tasya.

Lagi lama lagi kuat pukulan tasya. Tidak pulak izat mengelak? Sayang bini katakan. Eh bini? Kahwin belumlah.

Zira yang sudah lama ketawa itu sudah diberhentikan kerana dia hairan mengapa berada di butik kahwin?

"Dah dah lah tu tasya. Kesian pulak kakak tengok muka izat dah semakin menyakitkan tu. Hey izat! Kau pahal bawak aku ke butik ni? Siapa yang kahwin? Kalau kau dan tasya aku tak kisah tapi pahal awal sangat kau nak kahwin ni dah menggatal sangat ke kau ni izat? Aish tau lah kau tu tak sabar malam pertama kan? Alahai tasya tasya macam mana lah kamu dapat pakwe sebegini" bebel panjang zira. Izat hanya membuat muka bosannya dan mempercepatkan langkah.

"Woi! Aku punyalah banyak bebel kau pergi macam tu aje? Memang nak kena punya member" marah zira mencetus.

Tasya yang sudah lama memerhati kakak angkatnya sebegitu laju sahaja dia ditarik oleh izat. Kekasihnya ler.

Apabila sudah memasuki butik tersebut, zira sudah berdiri terkaku dihadapan insan yang dia sayang. Dan seakan tidak percaya.

"Umi?" soalnya dengan hairan. Kenapa umi sekelip mata berada di sini? Otaknya sudah mula berpusing pusing.

"Iya sayang?" soal uminya. Zira hanya memandang sekilas wajah umi, ayoh dan abangnya.

"Apa semua ni? Apa yang zira dah buat sampai semua pergi sini?" soal zira bertubi tubi. Abangnya hanya mengusap lehernya sahaja. Ayohnya yang telah berdiam diri telah berbunyi. Dia tahu lama sudah dia tidak bersembang dengan putrinya kerana out station sahaja.

"Sayang, kami ke sini nak meminangkan kamu" kata ayohnya. Zira hanya menggelengkan kepalanya.

"Apa? Minang? Zira kahwin dengan siapa ayoh? Zira taknak. Zira tak kenal dia. Zira taknak! Janganlah membuat keputusan terburu buru. Zira pun masih belum menduduki spm" rayu zira. Tetapi hanya bagai air jatuh ke duan keladi. Uminya pantas mengambil baju pengantinya dan menyuruh mencubanya.

Izat dan tasya jadi permerhati mula bersuara.

"Zira, dengarlah kata ayoh dan umi kau. Zira, hey, kau dengar sini. Kau tahu tak susah payah umi kau melahirkan kau, membesarkan kau, mengajar kau. Ayoh kau pulak mendengar apa yang kau mahu. Semua kau dapat. Pada masa ini lah kau balas balik apa yang mereka sudah korbankan. Kau pulak lagi korban diri kau demi melihat ayoh dan umi kau bahagia" ujar izat. Ada betulnya. Zira hanya memandang dan senyum hambar. Pantas dia mengambil lembut baju pengantinnya.

"Terima kasih nak. Kamu memang sahabat yang baik" kata ayoh zira. Izat hanya tersenyum dan menganggukkan kepala. Tasya pula hanya memandangnya sekilas. Malu izat dibuatnya.

Selesai memakai baju yang diberi oleh uminya. Zira menjenguk kepalanya memandang keluarga dan kawannya.

"Kau dah kenapa jenguk jenguk kepala pulak?" soal izat yang hairan melihat tingkah laku zira.

"Kau diam lah! Asyik suara dia je bergema dalam butik ni. Malu lah aku!" jerit bisikan zira. Izat hanya ketawa.

"Hey sayang, keluarlah. Tak elok jenguk kepala macam tu. Keluarlah sayang. Mari umi teman kamu" kata uminya. Dengan malunya zira mengeluarkan dirinya. Semua terpegun melihat kecantikkan diperoleh zira.

"Masa sekarang ni aku pinjam ayat jeffery jap wow tak sangka bidadari cantik sangat. Patutlah jeffery gilakan kau" kata izat yang lagi terpegun kecantikkan dan keserian wajah sahabatnya. Tasya yang sedang menerhati teman lelakinya dan pantas mencuit pinggangnya.

"Ala sayang jangan jealous baby saja aje puji dia" pujuk izat. Tasya hanya mengendahkannya. Dan dia mula mendekati kakak angkatnya dan memeluknya.

"Ya allah cantiknya ciptaan mu ya allah, wajah seri pengantin pun nampak dah ni. Kan mak cik kan?" kata tasya dengan mengukir senyuman. Uminya hanya menganggukan kepalanya.

"Kamu ni nama siapa nak? Mak cik takpernah tengok kamu sebelum ni" kata perlahan uminya. Zira yang sedari tadi sudah membuka mulutnya.

"Nama sebenar Nur natasya binti ahmad kassim, nama ibu pulak mariana. Ibu cakap ibu takde saudara mara. Ibu hanya sebatang kara sahaja" ucap tasya. Zira hanya menganggukan kepala. Tetapi uminya mula berubah wajah menjadi terkejut.

"Mariana binti abdul isham?" soal uminya untuk kepastian. Zira yang sudah hairan mendengar nama atuknya mula mencelah. Tasya pula mula menganggukan kepalanya.

"Tu bukan nama atuk ke bu?" soal zira dengan kesasihan. Uminya terus memeluk badan tasya. Putrinya yang sudah lama menghilang kerana diambil okeh adik kejamnya itu. Zira yang keadaan terpinga pinga yang tidak tahu menahu cerita ini membuat kepalanya berdenyut.

"Adik duduk dengan abang sini. Abang tau adik pening fikirkan apa yang semua terjadi ni. Duduk adik duduk sayang" kata abangnya. Zira hanya mengakur sahaja. Tasya seperti tidak tahu menahu apa apa sepertinya jua. Apa yang dah terjadi?

Tbc+

Ssup? Why? Nak miash throwbackkan ke? Next chapter lah eh muah! Maaf typo bye! Vote au

kapten football bakal imam aku? Where stories live. Discover now