3 buah kereta sudah terparkir elok di hadapan rumah keluarga Amira Safiya. Setelah dijemput masuk oleh tuan rumah. Kini bermulalah adegan membalas pantun dan usik mengusik yang berlaku diantara ibubapa kedua-dua pihak.
Memang riuh rendah habis suasana dalam rumah sekarang ni.
"Jadi macam mana? Si Bunganya dah setuju ke?" Tanya Firman kepada Azam. Ayah kepada Amira Safiya.
"Kita tunggu je lah jawapannya. Saya tak berani nak bagi jawapan." Kini semua mata memandang ke arah Amira Safiya. Firash yang sedari tadi hanya diam kini memerhati Amira dengan perasaan yang sangat gemuruh. Setelah Amira Safiya mengangguk tanda setuju, semua orang dalam rumah terus mengucapkan syukur.
"Jadi marilah bincang tentang tarikh pertunangan dan perkahwinan mereka pula." Kata Fatimah.
"Kami ni tak mau la mereka terlalu lama sangat bertunang. Takut terjadi benda yang tidak diingini. Apa kata kalau bertunang sebulan lepastu kahwin terus. Macam mana?" Giliran Aishah pula ibu kepada Amira Safiya memberi pendapat.
Setelah mendapat persetujuan orang ramai dan habis berbincang perkara-perkara yang penting. Kini sudah tiba masanya untuk Firman sekeluarga mengundurkan diri.
Selesai bersalaman dengan tuan rumah, masing-masing masuk ke dalam kereta dan bergerak bersama untuk pulang ke rumah.
Sesudah sampai di rumah, belum sempat Firash hendak melabuhkan punggungnya diatas sofa. Dia terus diterkam oleh keempat-empat orang kakaknya. Hampir terlentang jugalah Firash dibuatnya.
"Firash nanti baju kahwin nak warna apa?"
"Firash nanti kita pilih pelamin sama-sama tau."
"Firash nanti kita cari kain buat baju kahwin sama-sama ye."
"Firash akak nak jadi pengapit boleh tak?"
Itulah antara soalan yang diterima Firash. Inilah perkara yang paling Firash takutkan. Keterujaan kakak-kakaknya yang melampau. Hendak ditolak dia takut dia akan menyakitkan hati kakak-kakaknya pula. Nak mendiamkan diri, kang lagi huru-hara. Dia pun ada tema sendiri nak pilih untuk majlis perkahwinan dia nanti.
"Apa yang kecoh sangat ni? Kenapa serbu Firash macam tu?" Fatimah terkejut melihat gelagat anak-anak perempuannya.
"Ibu boleh tak untuk perkahwinan Firash nanti biar along yang jadi wedding planer." Kata Fatin.
"Eh mana boleh. Farhana la. Farhana kan paling rapat dengan Firash."
"Kira rapat kau je. Habistu aku ni tak pula." Giliran Farihi pula.
"Dah tu aku? Nak campak mana?" Farah menyoal.
"Dalam gaung." Masing-masing menjawab serentak.
Fatimah hanya menggeleng kepala. Tahu sangat perangai anak-anak perempuannya ini. Kaum menantu pula menggaru kepala melihat perangai isteri mereka.
"Firash tu bertunang pun belum lagi. Yang over sangat ni kenapa? Dia nak kahwin dialah yang tentukan sendiri." Firman sudah bersuara membuatkan yang lain terus terdiam. Tak berani nak melawan kata-kata walid mereka.
Firash hanya menarik nafas lega. Tapi dia masih pening dengan pertanyaan tadi. Kalau dia ikut pilihan kakak-kakaknya, habis macam mana pula tema yang dia dan Amira Safiya inginkan selama ni?
Ya Allah, Kau lembutkanlah hati kakak-kakak aku ni.
YOU ARE READING
[2]Kakak-Kakakku Sayang ✔
RomanceDah nama pun adik bongsu lelaki. Bila dia nak kahwin, mestilah kakak-kakak yang kalut terlebih. Kononnya nak jadi kakak yang terbaik dari ladang.👱 Start: 19 November 2017 (07:01) End: 21 November 2017 (23:37)