BAB 3

23 3 0
                                    

"Y/n" pengetua memanggil nama aq.

"Nae" aq membalas , perlahan.

"Jeon Jungkook"

"Apa" balas Jungkook , dingin.

Pengetua mengeluh dan menyuruh kami duduk .

"Boleh sye tahu apa yg berlaku?" tanya pengetua.

Jungkook memandang aq dan aq turut memandangnya balik. "Dia letak cicak palsu dlm beg sye" kataku.

"Dia campak balik dekat sye"
"Kau yg mulakan dulu , spe              suruh letak dlm beg aq?"
"Diam! Salah kaulah! Kau yg x dgr ckp aq"

Kami bertekak utk kesekian kali. Aq bangun dan tengking ke arahnya. Dia juga melakukan perkara yg sama.

"BERHENTI!" Ms Yuju menjerit tpi langsung kami x dengar sbb tgh sibuk berperang mulut.

"Kau fikir , aq nk bagi kau tiru kerja..."

Percakapan aq terpotong sbb Jungkook menekup mulut aq dgn tangannya. Dia menjeling ke arah Ms Yuju yg sedang merenung ke arah kami berdua.

"Kamu berdua ni xde rasa hormat ke?! Bersihkan tandas sekolah lepas tamat sesi persekolahan. X boleh balik sehingga selesai! Faham?!" jerit Ms Yuju. Mungkin dh hilang sabar kot dengan kami.

"Tapi Ms Yuju..."

"XDE ALASAN. KELUAR SEKARANG!!"

Jungkook membuka pintu. Dia berjalan keluar sambil menghentakkan kaki tanda protes lalu menghempas pintu , biadap betul!.

Aq dgn rasa bersalahnya pusing menghadap pengetua dan Ms Yuju. "Joesonghabnida" dgn sopan aq memohon maaf dan perlahan-lahan keluar drpd bilik pengetua. Dari hujung mata , aq dpt lihat yg Ms Yuju dan pengetua menggelengkan kepala mereka. Huh! Maafkan sye..

Aq meninggalkan pejabat dan berlari ke arah Jungkook.

"YAH!" aq menjerit , dia pusing memandang ke belakang.

"Apa"

"Kauu..." aq tercungap-cungap mengambil nafas seketika.
"Kau betul-betul..."

"Xde stamina langsung" katanya.

"Yaah! Aq kene cuci tandas sekolah disebabkan kau! Kau tau x betapa teruknya tandas sekolah ni? Arghh!" aq mengeluh , hampir nk menangis.

"Tch , lembik" dia tertawa kecil dan pusing semula ke hadapan utk balik semula ke kelas. "Aq x kesah pon" katanya dgn kepala pusing memandang aq.

Aq mengerutkan dahi.

Aq perasan yg dia berjalan agak perlahan ketika itu. "Kenapa kau jalan mcm tu? Nenek aq pon jalan lagi laju drpd kau".

"Nenek kau dah mati"

"X! DIA TAK MATI LAGI!" aq memukul lengannya. "Nenek aq ade lagi dekat kampung. Aq akan jenguk dia nanti".

"Oooo" dia ketawa kecil.

"Aq malas nk jalan cepat. Skrng subjek sains dan aq x siapkan lagi research yg Ms Song suruh haritu. Ms Song dah lah kuat berleter. X pasal2 dia ceramah aq sbb x buat research dia tu. Pastu salin nota. Baik aq pergi merayau satu sekolah je" kata Jungkook

"Kita kene buat research ke? Utk ape?" soalku.

Memandangkan aq x cari satu hapak pon research yg Ms Song suruh. Well , aq xtau nk buat apa , so aq pon decide pergi merayau satu sekolah jugak. Sejujurnya , aq sendiri xtau kenapa aq pilih utk ikut dia.

Kitaorang pergi ke bilik muzik , agk janggal. Xde sorang pon yg ade dekat level bilik muzik itu , agk sunyi dan kitaorang pula x bercakap. Then dlm bilik tu , kitaorang nampak sebuah piano yg kelihatan grand.

Aq berlari ke arahnya dan duduk.

"Kau tau ke nk main piano?" Jungkook mengangkat keningnya dan sandar di piano.

"Tau" kataku lalu meletakkan jari di atas key piano.

Aq mula bermain kod yg aq agak mahir la jugak. Mata aq tertutup sambil jariku bermain dgn perlahan. Walaupun mata aq tertutup , i could sense which keys to play.

Aq perhatikan yg dia agk kagum dgn aq - dgn muka blank expression dan sedikit mulut ternganga.

"Tutup mulut kau tu. Nnti x psl2 lalat terbang masuk" kataku setelah selesai bermain.

Aq tau Jungkook sedang merenung aq. Dia mengalihkan pandangan dan buat2 xtau. "Jom" katanya.

"Kemana?" Tanyaku dan berdiri utk mengikutnya.

Dia hanya berdiam diri dan aq tertanya-tanya , kemana hendak dia tuju.

Kami pergi ke arah bilik stor , jauh dri kelas. Agak tersorok sikit.

"Ini...." kata Jungkook " tempat persembunyian aq".

"O...okay" aq teragak-agak membalas dan berjalan masuk. Bilik stor itu penuh dgn kotak dan bersepah. Ada juga beberapa botol kosong , beberapa putung rokok di atas lantai , vandalisme di dinding dan aq percaya mesti dia yg buat. Lebih kurang mcm tempat pembuangan barang. Tpi ia agak panas , sesuai utk tinggal sepanjang musim sejuk.

"Bila first time aq masuk sekolah ni , aq xde sape2" Jungkook tiba2 berbicara. "Aq jumpa tempat ni dan aq lepak kat sini , setiap hari sepanjang waktu rehat sampailah aq kenal dgn V dan Jimin. Sekarang diaorang slalu lepak sini , merokok".

"Kau merokok?" Aq meneka.

Jungkook tersenyum sinis dan memgeluarkan sebatang rokok drpd poket lalu letak di bibirnya. Tidak sempat dia hendak nyalakan rokok , aq pukul tangan dia. Rokok dan lighter jatuh di atas lantai.

"Bukan sekarang , aq xthn bau asap rokok" kataku sambil menyilangkan tangan.

"Jadi , kenapa kau bagitau aq semua ni?" tanyaku.

"Entahlah , aq cuma rasa nk bagitau" balas Jungkook.

Tiba2 , dia menghampiri aq. Kedudukan kami agak dekat. Dia berbisik di telinga aq dgn suara yg mendalam , "Ini rahsia antara kita , jgn bagitau sape2".

Dia mengeluarkan pinky finger nya dan menunggu utk aq lock it nya.

Aq rasa agak janggal. Kami slalu gaduh , aq rasa mungkin dia dah makan salah ubat kot. Perlahan-lahan aq mengeluarkan pinky finger lalu lock it dgn pinky finger nya. Automatik dia tersenyum. For the first time , aq nmpk dia senyum.

Maksud aq , Jungkook slalu senyum tpi ianya slalu out of evilness dan smirking.

Tpi kali ni , aq nmpk senyuman dia lebih pure , innoncent mcm bayi.

Aq melepaskan pinky fingernya lalu duduk di atas kotak.

"Kau bleh datang sini bila2 masa je kau nak utk lepaskan marah ke sedih ke dan ape2 je laa" katanya , x seperti Jeon Jungkook yg aq kenal.

Loceng sekolah sudah berbunyi dan kami keluar drpd stor. Kami berjalan dan aq xbleh berhenti memikirkan tentang kejadian tadi. Tiba2 , dia berhenti dan pusing menghadap aq.

"Apa?" kataku.
"Apa kau kata? Kau nk tgk aq kencing ke?" katanya.
Baru aq sedar yg kami berjalan menuju ke tandas pelajar lelaki.

Cepat2 aq pusing dan mempercepatkan langkah menuju ke kelas.

Ughhh , memalukan betul!

MY ENCIK SOMBONGWhere stories live. Discover now