bab 1

27 2 0
                                    

Zaman Dahulu

Seorang budak berlari mendapatkan mamanya.

"Mama"panggil budak perempuan itu.

"Ye sayang? Kenapa tak main dengan kawan ni?" Tanya mamanya.

"Mama,.. jadi encuri ni, best ke?"tanya budak.

"Ara, jadi pencuri ni jahat sebenarnya. Nanti dapat dosa."jawab mamanya.

"Ohh, jadi, jadi encuri ni tak boleh lah ya? Tadi ada awan cakap yang jadi encuri ni best mama"pelatnya yang bernama sebagai ara.

"(Senyum) sayang..sayang tahu kenapa mama dan papa reka nama ara ialah zahra?" Tanya mamanya.

"Tak tau mama." Kata ara.

" Zahra ni, dalam bahasa arab bermaksud bunga nak. Mama dan papa reka ni sebab mama nak bunga ara sentiasa kembang di hati mama dan papa bila mama dan papa berada dalam kehidupan yang susah. Kalau bunga ara layu, hidup mama dan papa akan menjadi gelap serta merta tanpa cahaya di hati bunga ara. Mama nak zahra berusaha kembangkan bunga zahra untuk mencerahkan masa depan zahra sendiri bila mama dan papa takde.zahra faham maksud mama?" Cerita mamanya.

"Tak fahamlah mama. " jawab ara dengan penuh kehairanan.

" Takpe. Nanti bila ara dah besar, ara tahulah maksudnya nanti ye nak.(senyum manis)"

"Mmm!(angguk)" ujarnya dengan secalit senyuman.

"Dan satu lagi,(keluarkan barang dari poket) nah.(pakaikan barang di leher ara)."ara terus gembira melihatnya.

"Wahh antiknya mama! Apa ni?"tanya ara.

"Ini rantai. Mama nak ara jaga rantai ni macam nyawa ara sendiri tau. Janji dengan mama?" Ditunjuknya jari kelingking di depan anaknya.

"Ara janji mama(senyum nampak gigi)"ara menyambut jari mamanya dengan jari kelingking. Lalu terus berlari mengejar kawannya.

Zaman Sekarang

Tok tok tok.

"Zahra, makan sayang. Mama dah sediakan makanan untuk kita."jawab mamanya diluar.

" Ye mama, kejap lagi zahra turun !" Jeritnya.

"Okey." Mamanya terus turun kebawah untuk menyediakan apa yang patut.

"Hmmm." Katanya.

Assalamualaikum kawan kawan. Nama aku nur zahra hazel.umur aku dan mencecah 21 tahun. Nama mak aku, datin sophea dan papa aku, dato mokhtar. Abang aku pulak, mohd zaryl hazellon. Dan adik aku yang dah meninggal dengan namanya nur zeyra hazelina.

Aku terus turun kebawah dengan perlahan menuju ke arah mama, papa dan abang.

"Eh anak papa. Meh sini nak, duduk sebelah papa." Katanya.

Zahra terus mengambil lauk dan makan di tempat duduknya.

"Zahra sayang." Kata mamanya.

"Ye mama? Ada apa?"tanya zahra.

" Mama sebenarnya ada benda nak bagitahu kamu, tapi lepas makan lah ye nak."jelas mamanya dengan ragu ragu.

"Apa dia mama?"tanya zahra kehairannya.

"Ish adik ni. Sabarlah, kan mama cakap lepas makan." Kata abangnya zayrl.

" Yelah"kata zahra.

Selepas makan terus kami semua menuju ke ruang tamu yang disuruh oleh mamanya.

"Apa dia yang mama nak sampaikan?" Tanya zahra.

"Err... Mama... Mama.."zahra hairan dengan kegagapan mamanya.

"Mama?" Zahra menanti dan menunggu jawapan mamanya.

"Mama nak kamu.... Kahwin."cakap dengan perlahan.

"Ohh kahwin....hah?! Kahwin?!.. eh taklah. Mungkin abang yang kahwin kot. Zahra salah dengar kot. Hahaha. Bersedialah abang ye(senyum nampak gigi)"jelasnya.

TOK!!

"Adui!! Apa ni abang, main pukul pukul pulak. Taulah zahra abang malu... Kan kan??~~"mengusik abangnya.

"Pekak betul adik abang ni. Nak jugak kena cepuk kang!"marah abangnya.

"Pekak apa bendanya? Betul lahkan? Abang kan dah tua of couse lah abang kahwin dulu. Mustahil lah kalau adik yang kahwin dulu"zahra menjeling pada abangnya.

"Tak sayang.. yang kahwin tu kamu bukan abang kamu sayang" mama langsung tiada seculit senyuman di bibirnya.

"Hah?!!! Mama?! Apa ni? Zahra kecik lagilah mama." Marah zahranya.

" Tak sayang. Ini untuk kebaikan kamu nak."jelas mamanya dengan kasihan.

"Leceh ah camni. Kenapa mama tak kawinkan abang dulu?."tanya zahra dengan marah.

"Mama belum cari calon untuk abang kamu."kata mama.

" Susah sangat ke nak pilih calon? Banyak perempuan dalam dunia ni. mama ingat zahra ni patung ke jual sana jual sini!"marahnya.

PANG!!!

"Siapa ajar zahra cakap tak elok ni hah?! Papa tak pernah ajar anak macam ni!"marah papanya.

Assalamualaikum kawan kawan,👋 thank you for read my book..💕 camne ok tak? Kalau tak coment je😢. Kalau ye saya boleh sambung musim yang kedua😆. Selamat membaca😘😘

Senyum Walaupun Sakit (1)Where stories live. Discover now