" first first abang sangat marah pada mama dengan papa, tetapi bila teringat pesanan cikgu, buat baik dibalas baik, buat jahat jangan sesekali dibalas, biar Allah balaskan."
"Jadi abang nak adik fikir dulu sebelum jadi macam mama dan papa tau. Dan bila ia berlaku sama macam mama dan papa di masa depan adik, tolong... Jaga bayi adik sampai besar" kata abangnya. Abangnya menunjukan senyuman pahit pada zahra.
" Nak tanya.... Macam mana ababg tau semua cerita ni?"
"Jangan bagi tau sapa sapa ehh. Ni rahsia antara kita berdua je. Sebenarnya..... Abang baca.... Buku
.... Diari ..... Mama""Ish abang ni. Tak baik tau baca buku diari orang. Berdosa."
"Yelah yelah, abang tak baca lagi. Lagipun masa abang kemas bilik mama dan papa, abang terjumpa buku diari mama dan bacalah apa isi kandungan di dalamnya hehe.."
"Haih abang ni. Nasib baik kacak, baik, sado, dan x mature hahaha!!"
Wajah zaryl yang berseri seri tadi bertukar menjadi muram.
" Alah gurau jelah. Dah dah keluar, adik nak rehat kejap."tetapi zaryl masih tidak bergerak.
"Nak apa lagi? Tadi cakap bila dah cerita terus blah. Nak apa?"marahku lagi.
" Mana pelukan abang? Takdepun."
Diluasnya tangan untuk membiarkan adiknya menyambut pelukannya."Yelah yelah. Janji lepas peluk terus blah?"menunjukan jari kelingking kepada abangnya.
"Janji" nyambut jari zahra dengan jari kelingking.
Zahra pun memeluk badan sado abangnya dan meletakkan kepalanya di dada sasa abangnya. Beberapa saat terus mereka meleraikan pelukan kasih sayang itu.
Macam yang dijanjikan oleh adiknya, terus abang nya blah dari situ dan menutup pintu bilik adiknya.
Aik? Macam tu je? Takde jawab salam ke?. Hmm .hmm.hmm
Zahra terus melalapkan matanya untuk tidur.
Keesokan harinya.
"Mama.."
"Eh zahra. Dah makan?"zahra pun duduk bertentangan dengan mamanya. Dia segera mengambil lauk dan nasi lalu dia terus duduk dan makan.
"Sedap?" Zahra mengangguk menandakan 'ya'.
"Mama.."
"Ye sayang? Pasal tu? Kalau sayang tak nak, mama tak paksa sayang."rintih sophea.
"Sebenarnya.."
"Sebenarnya..."
"Sebenarnya apa?" Ujar mamanya yang kehairanan.
"Sebenarnya, zahra..... Setuju mama." Jawabnya dengan ragu ragu.
"Apa tadi? Betul ke ara?! Syukur Alhamdulillah! Terima kasih ara!" Bila teruja mamanya panggilnya ara.
Dipeluknya badan zahra dengan erat sekali. Zahra tidak balas pelukan mamanya.
"Zahra betul ke nak kahwin ni?"
"Betul ma. Takkan nak sampai mama takde baru nak kahwin. Yelah, mamakan suka bila ada cucu"(senyum pahit).
"Zahra...."ujar mamanya.
"Bila kitorang kahwin?"tanya Zahra dengan perasaan tenang.
"Bulan depan nak. Esok bersiap sedia, nanti bakal suami kamu akan ambil kamu untuk first date korang.(senyum)"
"Ye.." walaupun zahra terkejut disebabkan tarikh perkahwinan, dia terpaksa beriak wajah biasa saja kerana dia yakin setiap perkahwinan pasti tarikhnya dekat.
Keesokan harinya
"Mana budak ni. Lambat betul."zahra marah kerana 'bakal suami' nya lambat macam kura kura.
PON PON PON!!
"Haa dah sampai pun dia. Dah pergi."zahra menyalam tangan mamanya lalu dijawabnya dengan salam.
"Assalamualaikum mama."
"Waalaikumussalam. Bye"
Terus zahra pergi kearah kereta berjenama bmw. Zahra tidak terkejut dengan kereta mahal didepannya kerana pakciknya ada kereta bmw sama dengan kereta jejaka itu.
Terus zahra masuk kedalam kereta dengan selamba.
Ohh rupanya dia ni bakal isteri aku. Not bad. Baju panjang bewarna hitam yang bercorak bunga ros ditepi kiri dadanya. Seluar berwarna hitam dan bertudung warna emas. Dicampuri dengan beg hitam yang corak ditulis 'swag'.
"Dah habis pandang dah? Taulah aku ni cantik. Takpayah nak pandang dari bawah hingga keatas." Ayatnya menyedarkan lamunan jejaka di tepinya.
Selepas tersedar, terus dipandunya kereta ke sebuah cafe ' CAFEKU'.
Haaa camne dengan diorang eh?? Jom ikut saya ke bab yang keempat!! Korang pernah date ke?😵 Kalau tak, cuba tutup mata👀 dan imagine pasal date korang😅btw thankyou and comment ye...👍
YOU ARE READING
Senyum Walaupun Sakit (1)
Acciónkisah mengenai nur zahra hazel yang sentiasa senyum walaupun sakit. suaminya, tengku aryan mikhail amat benci padanya sehingga membuatnya terluka. selalunya bila isterinya terluka, mereka akan nangis dan kecewa,tetapi perasaan wanita yang indah ini...