Zahra terkejut dengan tindakan papanya lalu memegang pipi yang ditampar oleh papanya.
"(Pandang lantai)zahra...minta maaf pada mama dengan papa atas ayat kurang ajar zahra ni.."
"zahra tak patut nak tambahkan dosa mama dan papa, tapi atas tindakan papa yang melampau itu walaupun zahra hanya cakap je sungguh... huh....Takpe.. zahra faham dan zahra maafkan..."
Semasa zahra hendak menaiki tangga, terus abangnya menyahut namanya.
"Zahra tunggu! Bawa bersabar dik. Meh kita berbincang ye."pujuk abangnya.
"Takpe. Just bagi zahra masa untuk buat keputusan yang melulu ni. Jangan risau.... Ye(senyum)"zahra terus menaiki tangga untuk menuju kebiliknya.
"Papa..... Papa melampau ke?"dipandangnya wajah isterinya dan abangnya.
"Takpe... Biar abang yang pujuk dia."
"Haih...."mamanya mengeluh dengan peristiwa yang berlaku didepannya sekarang.
Dibilik zahra
"Sanggup betul kau ye zahra. Mengutuk didepan org tua yang telah melahir kau dan menjaga kau dari kecik hingga besar. Hahaha...ha..ha"
Tok! Tok! Tok! Tetapi zahra tidak mengendahkannya siapa gerangan yang mengetuk pintu biliknya.
Klak! Zahra terkejut kerana dia telah mengunci pintunya.
"Jangan lupa yang abang ni ada kunci pendua"ditunjuk dan digoyangnya kunci pendua.
Zaryl menutup pintu lalu terus duduk disebelah adiknya.
"Abang buat apa kat sini?(pandang di luar rumah) Abang nak pujuk zahra lagi? Tak payah, zahra okaylah abang. Zahra bukannya budak kecik lagi."ujarnya.
"Baiklah kalau macam tu.. tapi sebelun tu, adik tahu kenapa mama bagi rantai separuh ni dekat adik dan bukannya dekat abang atau arwah zeyra?"
Ayat abangnya membuatkan zahra terkejut tetapi zahra belagak macam tiada apa apa yang berlaku.
"Kenapa?"
"Sebab, masa dulu sebelum lahirnya zahra, abang dijaga oleh mak yam, penjaga mama sebab dulu papa pernah menghina mama yang mama tak pernah mengaku yang abang ni bukan anak papa. Jadi mama menyuruh mak yam jaga abang dan rahsiakan ini pada papa."
"Sampai papa menyesal dengan tindakannya, papa cuba cari mama dan ingin memohon maaf. Atas kasihan dengan pujukan dan rayuan papa, mama bagi peluang kedua dan mereka terus hidup bahagia" jelas abangnya lalu memandang zahra.
"Apa kena mengena mama papa dengan rantai zahra?" Zahra hairan kerana ia tiada kena mengena dengan rantainya.
"Tu kisah abang yang tak dapat rantai tu. Ni pulak kisah zeyra. Zahra okay kan kalau abang cerita pasal arwah zeyra?" Wajah zahra kelihatan sayu bila menyebut nama adiknya. Lalu zahra mengangguk tanda 'ya'.
" Mama fikir dulu zahra jela adik bongsu dalam keluarga ni tapi tak sangka, selepas mama muntah dan loya, terus papa bawa mama pergi klinik bersama dengan abang. Selepas dah buat rawatan di bilik rawatan, terus mama dan papa gembira sebab dapat anak baru."
"Mama dan papa bagi rantai yang sama corak dengan adik cuma yalahkan....huh... Coraknya berbentuk hati yang telah berpisah. Apabila dicantum, terhasil lah sebentuk hati."
"Sebenar mama nak bagi abang rantai yang dipakai zeyra bila tiba masa hari jadi abang. Tapi tak jadi bila lahirnya zeyra(senyum). Jadi mama bagi abang rantai sebentuk hati yang sama dengan korang berdua, cuma abang punya tak dipisahkan."
"Ohhh"zahra kasihan pada abangnya apabila rantai yang dihadiahkan kepada abang telah diberi kepada zeyra. Ya, arwah zeyra
Zeyra, aku rindu kau.kalau lah kau masih hidup kan best...
"Tapi abang tak marah ke masa mama dan papa tak jaga abang dan membiarkan mak yam jagakan sedangkan mak yam bukan mama abang?"
Apa jawapan zaryl eh?😐 Kalau nak tau jom baca lagi.... 😘And thank you kepada reader sebab baca buku saya😊😊 sambung bab 3!!
YOU ARE READING
Senyum Walaupun Sakit (1)
Actionkisah mengenai nur zahra hazel yang sentiasa senyum walaupun sakit. suaminya, tengku aryan mikhail amat benci padanya sehingga membuatnya terluka. selalunya bila isterinya terluka, mereka akan nangis dan kecewa,tetapi perasaan wanita yang indah ini...