|11]

192 35 52
                                    

" Eh, Doktor Desi? Bila Doktor Desi sampai? Maksud saya macam mana Doktor boleh ada dekat sini? Dekat tempat ni " Soal Nazmi dengan satu nafas.

Mungkin dia malu dengan perbuatannya menganggap Desi adalah Hanim. Atau dia malu jika Doktor Desi menyaksikan drama murahnya dengan hanim tadi?

" Lama la jugak, malam tadi. Awak pulak bila sampai? " Soalnya semula.

" Baru tadi, panjang ceritanya Doktor.. " Nazmi menggosok belakang tengkuknya beberapa kali.

" Kalau macam tu, cerita la. Kita duduk kat kantin? " Cadang Doktor Desi.

" Hmm, Ok jom " Mereka terus mengorak langkah ke kantin Sekolah itu.

" We, Ril. Macam mana ni. Semua dah hilang, gelap sangat ni " Nazmi memeluk erat lengan kanan Sharil.

" Macam mana apa? Nak tak nak kena berjalan la sampai jumpa jalan keluar dari sini "  Jawab Sharil tanpa ragu-ragu.

Tidak wujud perasaan gementar dalam dirinya. Nazmi yang tenang pun sudah memeluk Sharil. Mungkin kerja sambilan Sharil di ladang dan pernah tinggal di kampung memberanikan dia?.

" Hoi " Suara garau yang datang dari belakang mereka cukup untuk membuatkan bulu roma Nazmi dan Sharil berdiri tegak.

Mereka lambat-lambat memalingkan muka pada suara itu.

" Aku Haiqal, panggil Kapten Haiqal. Aku dalam misi untuk menyelamatkan mangsa yang masih terselamat dari wabak penyakit zombi ni. Korang dari HTAR kan? " Soalnya. Sharil dan Nazmi mengangguk laju.

" Ikut aku " Arahnya.

" Ke-ke mana? " Soal Nazmi.

" Tempat selamat. Korang nak tolong aku bunuh zombi? " Soalnya lagi.

Benang merah yang menjadi laluan untuk mereka keluar dari hutan pelik itu. Mereka menghampiri pintu kereta Chevrolet Silverado berwarna hitam.

Buk! Pintu kereta itu dikuak.

" Ambik baju-baju ni, pilih. Salin " Arahnya ringkas.

Setelah siap menukar pakaian mereka diberikan senjata.

" Untuk apa ni? " Soal Sharil ragu-ragu.

" Untuk korang bunuh zombi tu la. Dah tembak sana " Kata Kapten Haiqal.

" Sana? " Mereka menoleh ke arah belakang dan seekor zombi berlari pantas ke arah mereka

" MAKK! " Brrrrrrrrrrrrrr . Nazmi menembak zombi tersebut sambil menjerit ketakutan. Kapten Haiqal dan Sharil sendiri kagum dengan pencapaian Nazmi.

Keesokkan harinya mereka bertemu dengan Faez dan yang lain kemudian perjalanan mereka diceritakan pada Doktor Desi.Bagaimana dia bertemu semula dengan Doktor Arash, kemudian bertemu dengan pemilik senjata di kedai yang mereka singgah ketika ingin mengisi peluru. Sehinggalah mereka tiba di SMKS.

Semuanya diceritakan kecuali tentang dia dan Hanim atau lebih dikenali mereka dengan Prof Maira.

" Oo, jadinya Kapten Haiqal dengan Fazlin yang bawak awak semua ke sini? " Soal Doktor Desi bersungguh-sungguh.

[MALAY] The Adventures BEGIN✔Where stories live. Discover now