"Nak ke mana tu? " tegur Tengku Aminah tatkala terlihat kelibat anak terunanya yang menuruni tangga sambil menaip sesuatu di screen handfhone nya. Wangi bukan main! Satu rumah boleh hidu! Dia mencelik jam di dinding yang baru kelihatan pukul 7.00 pagi. Anaknya begitu segak sekali dengan mengenakan kemeja-t Polo, seluar jeans hitam dan bertopi biru tua. Ini tak lain mesti nak dating dengan awek-aweks. Susah sangat nak duduk diam di rumah hujung minggu begini.
"Riz nak keluar main golf dengan abang Mie, ma" penuh sopan santun dia nenjawab pertanyaan mamanya. Langkahnya sudah dibawa ke ruang makan. Kerusi di tarik dan dia pun duduk di atas kerusi tersebut. Teko berisi Horlicks kegemarannya dituang ke dalam cawan. Nasi goreng campur ikan bilis disenduk ke atas pinggan. Dia menjamah santapan pagi itu tanpa menghiraukan sesiapa.
"Iye ke nak keluar dengan Fahmie? Ke Riz nak keluar dengan teman-teman wanita Harriz tu? " sinis Tengku Aminah menyindir. Macam lah dia tak tahu perangai anak bujangnya yang kaki perempuan itu.
"Hisyyy... Mama ni ke situ pulak. Betullah ma, Riz ada appoinment dengan abang Mie. Takkan nak keluar dating pepagi macam ni. Shopping Mall pun tak buka lagi tau. Kalau mama tak percaya, mama boleh call abang Mie, " balas Harriz.
"Harriz jangan nak main-main dengan mama. Mama tak nak Riz terlibat lagi dengan perempuan-perempuan yang entah asal usulnya tu. Ingat papa dengan mama bangga sangat ke bila ada media yang melaporkan Harriz ni playboy nombor satu dekat KL ni? " omel Tengku Aminah.
"Iye lah, ma. Riz tahu. " hanya ayat itu yang keluar dari mulutnya. Hisy... Mama ni. Buat hilang selera makan aku aje. Boleh tak biarkan aku menikmati kelazatan nasi goreng ni? Ini tak... Pot-pet-pot-pet macam burung kakak tua.
Sejurus itu Tengku Hamdan berlalu turun. Lelaki yang masih kelihatan segak itu mengambil tempat duduknya di tempat biasa. Di kepala meja yang menunjukkan dia adalah ketua isi rumah di banglo mewah 3 tingkat itu.
Melihat kelibat papanya, Harriz mengambil keputusan untuk berlalu pergi. Dia yakin yang papanya juga akan meleterinya sama macam mama. Sebelum itu terjadi, ada baiknya dia angkat kaki.
"Okeyla ma, pa, Riz pergi dulu. Nanti matahari meninggi pulak kalau nak main golf, " Harriz bangun dari duduknya lalu menyalam tangan papa dan mamanya. Senakal mana pun dia, papa dan mama merupakan orang yang paling dihormatinya.
"Hah... Harriz jangan balik lambat sangat. Malam ni mama ada buat makan-makan sikit. Kita ada special tetamu nak datang, " pesan Tengku Aminah sebelum Harriz melangkah keluar.
"Siapa? " soal Harriz hairan.
"Datuk Syed Rahman dengan Datin Syarifah Elina. Syarifah Aryssa pun ada sekali, " ujar mama sambil bibirnya mula mekar dengan senyuman paling manis sekali.
Harriz sekadar mengangguk. Bosan betul dia bila mamanya mendesak untuk dia bertemu dengan Syarifah Aryssa anak manja Datuk dengan Datin ternama itu. Entahlah apa istimewa sangat dengan Syarifah Aryssa sampaikan mama begitu teruja hendak menjadikan dia sebagai menantu.
Tengku Hamdan hanya diam membisu. Dia memang geram dengan perangai anak lelaki tunggalnya itu namun dia tidak pula berkenan sangat hendak menjodohkan Harriz dengan anak sahabat baiknya itu. Syarifah Aryssa takdelah berbeza sangat dengan gadis-gadis lain. Nampak sama aje dari segi pakaian. Cuma mungkin latar belakang keluarganya diketahui. Dia sentiasa berdoa semoga ada wanita yang lebih baik dari Syarifah Aryssa untuk anak lelaki kesayangannya itu.
----------------------------------------
YOU ARE READING
Mr. Alligator Damn Annoying!
RomanceKetika Lagu itu Bergema, Yang Ku Dengar Hanya Satu Nama❤