Hoofdstuk 1
Het was midden in de nacht. Ik schrok wakker van een nachtmerrie, maar ik ben niet getrokken bij de boete. Ik lig in bed. Ik ben bang voor de boete van morgen. Het is mijn eerst boete. De boete is voor de hongerspelen. De hongerspelen is een straf voor de donkere dagen-de opstand tegen het kapitool- je had het prachtige Capitool en daar in heen 13 arme districten. Toe kwamen ze in opstand tegen het Capitool. 12 werden er verslagen. En de 13de werd met de grond gelijk gemaakt. Als straf de hongerspelen. Van elk district een jongen en een meisje die het tegen elkaar op nemen. Met z'n 24 gaan ze de arena in en het gaat net zo lang door tot er nog maar 1 iemand over is. De rest is dan al vermoord. Voor de spelen is er de boete. Daarin worden de namen getrokken. Als je 12 bent doet je naam 1 keer mee. Als je 13 ment doet je naam 2 keer mee. En zo gaat dat door tot dat je 18 bent. Maar wij zijn arm en hongerig. Wij die in de laag wonen, waar iedereen arm is. Kunnen ons inschrijven voor bonnen. Je naam doet dan meer mee, maar je krijgt wel een karige voorraad olie en graan. Mijn zus doet al vaak mee voor bonnen. Van haar mag ik niet het zelfde doen. Ze wil me beschermen, maar ik ben bang voor haar. Bang voor haar 16 papiertjes in de bak. Ik ga slapen.
Als ik wakker word is Katniss al weg. Ze is vast aan het jagen. Zo als alle dagen die ze kan. Mijn moeder roept me "prim, kom je je mooi maken." "Oké kom er aan." Ik loop naar boven en daar staat mijn moeder al te wachten, met een grote tobbe sop."kom snel er in." Zegt mijn moeder. Ik spring in de tobbe en laat mijn haar wassen. Mijn moeder heeft een setje kleren klaar gelegd, als ik het me goed herinner zijn het de eerste boete kleren van Katniss. Ze hebben veel betekenis, ik voel realiseer me nu eigenlijk pas echt dat dit misschien wel de laatste keer dat ik hier zit, hier samen met mijn moeder.
Mijn zus komt straks thuis, gewoon als of er niks aan de hand is. Levert het gevangen wild af en dat wat we niet nodig hebben neemt ze mee naar de zwarte markt, nou ja morgen naar de zwarte markt vandaag is de zwarte markt dicht. Als ze er dan tenminste nog is, laten we het hopen.
Ik zie dat Lilly al langs het raam loopt, Ze heeft zo te zien een oude jurk van haar zus aan. Ze ziet er prachtig uit. Ze is net zoals Katniss een meisje die echt uit de laag komt. Ze hadden zo zusjes kunnen zijn, met hun bruine haar en donkere ogen. Ik daar in tegen ben wel altijd een beetje het buitenbeentje
JE LEEST
Thg uit de ogen van prim
FanfictionHoe Katniss de hongerspelen beleeft heeft is al lang bekent maar wat gebeurt er inde tussen tijd met Prim en hoe schattig is ze eigenlijk?