TOHRU

14 2 0
                                    





Aku berhenti. Kakiku terasa berat ingin melangkah ke sana.

Rumahku.


Jeritan, kemarahan, barang-barang dilambung sana sini.

Cawan dan pinggan yang pecah berdengung membingitkan telinga.


Setiap kali, setiap jam.

Perkara yang sama berulang lagi, lagi dan lagi.


Kenapa aku mesti dilahirkan dalam keluarga sebegini?

Aku mengeluh.


Mungkin inilah sebabnya aku seorang anak tunggal.

Sekurang-kurangnya, hanya aku yang perlu menanggung kesengsaraan ini.


Aku gagahkan diriku melangkah masuk ke dalam rumah yang seperti neraka bagiku.


"Saya dah balik..."


Aku berlalu masuk ke dalam bilikku, mengendahkan jeritan dan bebelan daripada ibu bapaku.


Setelah meletakkan begku di atas kerusi, aku mengambil bekas kaca yang tersembunyi di bawah katilku.


Bunga yang dipetikku diletakkan di dalam bekas kaca yang berisi separuh air itu.

Aku meletakkan bunga itu di tepi tingkap, sinaran matahari terbenam memancar pada kelopak berwarna kuning keemasan bunga tersebut.


"Aku akan jaga kau, seperti aku bertahan dengan hidup aku"

Kata aku sambil tersenyum.



Pintuku dirempuh masuk oleh bapaku secara tiba-tiba.


"KAU BAWAK BALIK BUNGA LAGI?!!"

"BERAPA KALI AKU CAKAP JANGAN BAWAK MASUK BUNGA LAGI DALAM RUMAH NI?!!"


'Ayah mabuk lagi nampaknya'

Bekas kaca yang berisi bungaku dirampas dan dihempas ke lantai.


Bertaburan cebisan-cebisan kaca bersama percikan air di atas lantai bilikku.


Aku merenung bunga berwarna kuningku yang sekarang sudah dipijak-pijak bapaku.


Ibuku hanya melihat daripada sudut bilik.


"SEBAB NI LAH AKU TAKNAK ANAK PEREMPUAN! ASYIK-ASYIK BUNGA JE DIBAWAK BALIKNYA, BUKANNYA RETI NAK MENOLONG AKU BUAT KERJA PUN!"


"KAMULAH NI YURI! AKU NAK ANAK LELAKI!! BUKANNYA BUDAK NI!"


"EH?!! ABANG SALAHKAN SAYA PULAK? BUKANNYA SAYA BOLEH TENTUKAN JANTINA ANAK YANG SAYA BERANAKKAN!! SAYA PON NAK ANAK LELAKI, BUKANNYA SALAH SAYA TETIBE KELUAR BUDAK NI PULAK!"


Aku merenung ibu bapaku terus menerus bertengkar.



'Sebab nihlah aku takde pokok bunga kat rumah'

I'm ToukaWhere stories live. Discover now