"stable doctor" ujar dr.aryanie setelah memeriksa mesin impuls degupan jantung dan darah pesakit.
setelah 5 jam menjalani pembedahan, akhirnya merysha menarik nafas lega. pesakit mula stabil. alhamdulillah dia selamat.
"well done guys" kata merysha
merysha keluar dari bilik bedah setelah membuka baju hijau yang berlumuran dengan darah itu.
pesakit yang kali ini menghidap penyakit kanser buah pinggang tahap 4.
merysha membetulkan kepalanya.
kriuk kriuk bunyinya.
sebaik sahaja dia buka pintu bilik bedah itu, dia didatangi 2 orang wanita. mungkin isteri dan anak pesakit.
"doctor, how my father's condition?"
"alhamdulillah he's stable. die kuat." tutur merysha dengan senyuman yang terukir diwajahnya."thankyou doc"
"jangan berterima kasih pada saya, berterima kasih la dengan yang diatas sana. sebab dia lah yang bagi peluang untuk ayah cik terus bernafas"mereka berdua mengangguk dan tersenyum.
"saya minta diri dulu ye puan, cik. assalamualaikum"
"waalaikummussalam"
"Dr. sha"
merysha tersentap apabila namanya dipanggil.alamak suara ini, macam ku kenal sejaaa..
"doctor" panggilnya lagi
sah
"yes, Dr. syukran. may i help you?" tanya merysha ramah(lah sangat)
merysha tak berapa gemar dengan doktor sekor ni sebab memang semua orang tahu yang doktor syukran menyukai merysha.
dah lama dah.
tapi merysha tak layan.
"bukan ke you cuti ke?"
merysha angguk
"dahtu?"
" hosp call i. ade patient yg kena bedah dengan segera" jawap merysha acuh tak acuh.
dia malas sebenarnya.
"ouh. so where are you going?"
"back home. i'm still in my holiday okay"
"okay2 faham. okay see ya next week, maybe"
"em maybe"merysha berjalan menuju ke parking lot hospital.
sebuah kereta marcedez benz berhenti betul-betul dihadpannya.
eh kuangajaq.
maka keluarlah satu lembaga...
eh okay gurau.
seorang wanita keluar dari kereta tsb.
jelas riak terkujat yang ditunjukkan oleh wanita tsb apabila nampak merysha
"shaa.."
"ehh aunty zabidah"merysha cepat2 menyalami aunty zabidah.
"sya kerja hospital ni ke?"
"ha a"aunty zabidah mengangguk.
"aunty buat ape kat sini?"
"aunty nak lawat adik suami aunty. dia operate katenye hari ni"
"ouh.. name ape?"
"YMM Tuanku hashim noor"
"hah?"
"dia penghidap kanser buah pinggang eh?"
"yup"patut lah nama macam familiar. dekat papan tanda tu, dia takkan letak datuk ke haji ke tan sri ke, dia just letak nama je. sbb tu lah tak prasan sangat.
eh jap.
so .. yang aku operate tadi....
adik kepada husband aunty zabidah??
woah im impressed. huhuhu
"so dr. sha nak pergi mane ni"
"alah dr2 pulak aunty ni. malu la sha. sha dh nak balik la aunty. letih. bru lpas abis operate"
"ouh okay la. drive elok-elok ye."
"okay aunty. assalamualaikum"
"waalaikummussalam"okay guys. this is mak jemah's lesson . kalau cucu cicit mak jemah's perasan ada perkataan tsb kan? so maksud tsb tu adelah tersebut .
tsb=tersebut.
moga bermanfaat. bye cucu cicit..