sudah seminggu merysha cuba menelefon faqifh tetapi handphone faqifh masih tidak berangkat.
"sha." tegur mummy
"yes mom" merysha memusingkan tubuhnya menghadap mummynya.tubuh tua yang bersalut jubah itu berjalan mendekatinya. walaupun mummynya sudah dimamah usia tetapi wajahnya tetap seperti anak dara. masih cantik tanpa sebutir jerawat. mungkin berkat air sembahyang yang tidak lekang dari tubuhnya.
"call sape?" tanya mummy
"someone"
"sape? takkan someone tu takde name?"merysha menggaru pipinya yang tak gatal.
"lelaki ke perempuan?"
"lelaki"
"alhamdulillah" berubah terus riak muka mummynya.dah kenape mummy ni?
merysha angkat kening
"so dalam masa terdekat ni mummy dah nak dapat menantu la? ya allah tak sabar nye nak timang cucu."
okay-okay. stop. WHAT?
menantu ?
cucu?
heol...
"jap-jap mummy. ap.. ape mummy cakap? menantu? cucu? eyy i think you are misunderstanding dengan situation skrang ni"
"whatever.. mummy taknak dengar ape-ape okay. yang mummy nak tahu. sape lelaki yang berjaya buat anak mummy yang pelik ni move on and fallen in love"
"takde sape la mum"
"cerita la. berahsia pulak dia"
merysha mengeluh. mummy ni selagi dia tak dapat ape yang dia nak selagi tu la dia memaksa. haih. nasib sayang
"okay.. mummy ingat tak 17 tahun lepas. masa kita masih tinggal kat johor?"
"okay. of course la mummy ingat. dari situ mulanya perjalanan hidup kita sekeluarga sebelum capai apa yang kita ada sekarang ni"
"okay. mummy ingat lagi tak budak lelaki yang chubby-chubby tu. yang selalu main dengan sha tu"
"chubby? main?" mummynya mengusap dagunya. cuba mengingat kembali gerangan yang disebut oleh merysha.
"ouhhhhhh.. ade. yang putih-putih tu ye? yang masa kita nak pergi, dia kejar kereta kita tu kan?"
"haa tu lah dia"finally. fuh
"dia sekarang mummy. kalau mummy tengok dia, mesti mummy tak percaya tu dia."
"kenape? makin chubby ke?" muka curious di tonjolkan
merysha senyum senget.
kepala dianggukkan
"oh my god"
dulu pun dah cukup besar dah. ni makin besar. mungkin macam pelawak tu kot badan dia. abam. oh god.
telefon merysha berbunyi meminta diangkat.
tertera nama faqifh di screen.
punat hijau ditekan.merysha bangun dan berjalan menuju ke gazebo. dia memerlukan privacy. huks
"hm pahal?"
"amboi.. dah takde salam ke?" kata orang disanamata dijulingkan keatas
"waalaikummussalam" kata merysha
"aku belum bagi salam" kata faqifh
"memberi salam itu sunat, menjawap salam itu wajib. so aku buat yang wajib dulu"faqifh melepaskan tawanya
"lawak lah kau ni"
"hm."merysha malas nak layan
"so pahal kau call aku ni? dah rase susah ke?" sambung merysha
"apsal kau tanya macam tu?"
"yela selalunya kan kalau nak minta tolong baru timbul. kalau senang, bayang-bayang pun tak nampak. kan" bidas merysha