BAB 10
SUARA dari kaca televisyen terdengar jelas pada telinga Nia yang berjalan ke ruang tamu sambil membawa maggi cawan ditangan. Nia berpaling pada pintu utama yang terbuka ditolak dari luar.
"Assalamu'alaikum!" Fathina masuk ke dalam rumah dengan beg sandang tergalas dibahunya. Senyuman lebar diberikan pada Nia.
Nia tersenyum nipis, gadis itu duduk bersila ditepi meja kopi sambil matanya pada kaca tv. Fathina menghenyak punggung pada sofa dengan senyuman masih terukir. Beberapa minit kemudian..
"Hik.. hik!" Fathina tiba-tiba tergelak sendiri.
Nia panggung kepala pada Fathina, hairan. Rancangan tv tak kelakar, tiba-tiba gelak? Fathina menghilangkan senyum apabila perasan Nia berpaling padanya. Nia kembali pada tv, seketika kemudian dia berpaling semula pada Fathina. Gadis itu tersenyum sendiri lagi.
"Kau tak sihat ke?" Nia menyoal.
Fathina mengumpul angin didalam mulut, menggelembung pipinya sambil menjeling pada Nia. Begitu caranya apabila berasa malu. Fathina turun dan duduk bersila disebelah Nia.
"Kitorang dah declare.." kata Fathina sambil tersipu-sipu.
"Oh.. patutlah.." Nia mengacau-ngacau maggi didalam cawan.
"Aku sayangggg dia sangat-sangat!" Fathina menggoyangkan lengan Nia yang terletak diatas meja. Nia tarik muka memandang Fathina.
"Gila bayang lah kau ni.."
Fathina tersenyum lebar lagi, sedang Nia menyuap mi segera kedalam mulut, Fathina tidak semena-mena menggigit bahu Nia.
"Arrgh!" Nia menahan, perlahan dia meletak semula cawan ke atas meja kopi.
Fathina ketawa dengan wajah tidak bersalah.
"Siapa mamat tu? Gambar tak ada ke?" soal Nia.
"Tak ada.."
"Lorh.. tak pernah ambil gambar berdua?" Nia terangkat kening.
"Tak.."
"Okay, aku faham. Tak pernah share gambar dekat what's app ke.."
"Pun tak, dia segan."
"Dia segan? Apahal pula?"
"Entah.." Fathina melepaskan tawa. Terasa comel pula bila terkenangkan Huzair. "Eh, adik angkat kau apa cerita?"
"Aku hantar rumah Nurul."
"Kenapa tak ajak tinggal dengan kita je?"
"Aku rasa, baik dia teman Nurul lah. dia kan tinggal sorang-sorang.."
"Erm, betul juga kan.."
Nia menarik nafas lega. Jika ada orang lain dirumah ini, dia tidak akan bebas. Masakan 'orang baik' yang dikenali Lisa minum minuman keras, merokok?
"Esok cuti, pergi mana?" Nia menjeling.
"Dating.." Fathina mencubit lengan Nia.
"Aduh!" marah Nia.
Fathina tersengih, sekali lagi dia menggigit bahu sahabatnya itu dengan wajah nakal. Nia meletak cawan maggi diatas meja dan menolak kepala Nia yang hampir dengannya.
SEPERTI selalunya, malam minggu Nia bersiap untuk ke kelab malam. Walaupun sendirian, itu tidak pernah menjadi masalah baginya. Dia lebih suka menyindiri daripada mempunyai teman. Pintu bilik dibuka, kebetulan Fathina juga keluar dari bilik. Mereka berpandangan.
"Keluar ke.." Fathina melirik pemakaian Nia yang seksi.
"Iye lah.." Nia senyum.
"Kalau tak keluar, tak boleh eh?" Fathina berjalan ke ruang dapur, tidak memandang pada Nia. Nia senyum sendiri tanpa jawapan, kasut tumit tinggi dari atas rak kasut, diambil.
YOU ARE READING
khilaf
Randomkekhilafan tidak akan pergi jika kau sendiri yang tidak menghindarinya..