PMC 1

22 0 0
                                    

Shahirah dan Hakimi sdg berbual di luar rumah. Kemudian,Mia sdg menuju ke arah mereka untuk memanggil Shahirah.
"Woi. Papa panggil kau masuk dalam rumah. Papa kata,tk elok anak dara berdua duaan di luar rumah. Nnt ada jiran nampak. Dah masuk rumah!" Marah Mia. Shahirah mencebik. "Adik ni. Cuba lh ckp baik baik sikit dgn akak. Tk malu ke dgn org hah??" Tegur Shahirah. Mia memandang nya dgn pelik. "Aikk. Selama ni okay je. Oppsss. Sorry. Kau tengah berlakon depan Abang Hakimi ehhh?? Hahaha. Better. Stop your acting lh! Aku geli nk panggil kau kakak. Dh lh. Aku nk masuk bilik." "Sorry ye,Hakimi. Adik I memang mcm tu. Dia sengaja malu kan I depan you. Sbb dia nk kita putus,dan you benci kn I. Dia tu dh lama pendam kan rasa cinta dia terhadap you. Okay lh. I masuk dulu tau. Jumpa esok kat sekolah. Bye!!" Laung Shahirah. Hakimi hanya mengangguk. Dia tau yg mereka berdua itu adalah adik beradik tiri. Shahirah masuk ke dalam rumah,lalu menuju ke bilik Mia.
"Mia!! Kau buka pintu ni skrg!!" Jerit Mia. Mia pun membuka pintu. "Kau apa hal??!! Tetiba menjerit!! Sakit telinga aku tau tak?!!" Marah Mia. Shahirah hanya tersenyum sinis. "Huh. Kau dh malu kan aku kat depan Hakimi tadi!!" Marah Shahirah pula. "So??" "So. Balasannya,aku nk kau pergi cuci baju sekolah aku. Yg aku tau,baju aku esok dh kering,wangi and sdh siap di iron. Fhm?!" Arah Shahirah. "Huh. Kau ingt aku ni maid kau?? Aku tengok kaki dgn tangan kau tk patah pun. Elok je. Kau tu yg malas sgt. Kalau aku sebar kan perangai kau tu kar sekolah,kau rasa lh kan. Hakimi nk tk buat kau jadi isteri dia yg sah?? Of course no,right." Kata sinis Mia. "Ish!! Mummy!! Mummy!!!" Panggil Shahirah. Puan Shahrifah menaiki tangga dgn cepat. "Apa terjerit jerit ni,Sha?!! Mia?!!" Marah Puan Shahrifah. "Ni hah. Mia mummy. Dia malu kan Sha depan Hakimi tadi. Lepastu,bila Sha minta tolong sikit,dia marah Sha." Jawab Shahirah dgn nada yg pura pura sedih. Puan Shahrifah yg dgr kata kata Shahirah,segera menarik telinga Mia. Mia mengadu sakit. "Aduhhh. Mummy,sakit." "Tau pun sakit." Kata Puan Shahrifah. Tiba tiba,suara garau mula menegur mereka dari depan. "Kenapa Fah?? Kenapa tarik telinga Mia??" Tanya Tuan Shariff. Puan Shahrifah segera melepaskan. "Ehh. Tkde....tkdelh. Kitaorg tengah main tarik tarik telinga. Kan Sha,Mia." Jawab Puan Shahrifah. Shahirah dan Mia hanya mengangguk. "Hmm. Dh lh. Ni. Papa nk tanya kamu berdua ni. Esok ada apa apa tk kat sekolah??" "Tkde." Jawab Shahirah dan Mia dgn serentak. "Bagus lh kalau mcm tu. Sha,esok pakai baju yg cantik cantik tau. Mia pun." Kata Tuan Shariff lalu mengorak langkah masuk ke dalam biliknya,diikuti dgn Puan Shahrifah. Shahirah pun turut masuk ke dalam bilik. Mia hanya menahan sebak dihati.

Skip~~~~

Keesokan hari~~~~

Shahirah yg sdg bersiap siap memakai baju sekolah,manakala Mia,sdg sarapan.
"Mana kakak kamu,Mia??" Tanya Tuan Shariff. Mia terus menelan air susu yg berada di dalam mulutnya. "Entah,papa. Malas Mia nk ambil tau. Bagi tau mummy dgn Sha. Mia pergi dulu tau. Assalamualaikum,papa." Jawab Mia. "Hmmm. Yalah. Waalaikumsalam. Hati hati tau!!" Pesan Tuan Shariff kepada Mia. Mia sekadar membuat tanda 👌. Tuan Shariff menyambung makan nasi gorengnya. Tidak lama kemudian,Shahirah pun turun,dan menuju ke meja makan.
"Pa. Mana Mia?? Tk nampak pun dia." Tanya Shahirah. "Dia baru je pergi sekolah tadi. Jgn lupa tau,nnt ptg pakai cantik cantik." Pesan Tuan Shariff. "Ye,papa. Sha ingt." Jawab Shahirah sambil menyuap nasi goreng ke mulut nya. "Bulan depan SPM kan??" "Ha'ah,papa. Kenapa??" Tanya Shahirah. "Hmm. Buat yg terbaik tau. Ni demi masa depan kamu,dan ptg ni papa ada surprise untuk kamu. Mesti kamu terkejut." Kata Tuan Shariff dgn nada yg ceria dan gembira. "Hmmm. Okay papa. Papa. Sha pergi dulu tau. Bagitau mummy,Sha pergi dulu. Assalamualaikum,papa." Jawab Shahirah. "Waalaikumsalam,Sha." Jawab Tuan Shariff. Shahirah pun berlari ke rak kasut,dan mengambil kasut sekolahnya,lalu memakai.

Skip~~~~~~~

"Assalamualaikum,cikgu Farhana. Saya nk panggil kejap semua pengawas sekolah. Sbb cikgu Irdina nk jumpa." "Hmm. Boleh. Okay. Kelas. Semua pengawas sekolah,pergi ikut Hakimi. Cepat!" Arah cikgu Farhana. "Terima kasih,cikgu Farhana." Kata Hakimi. "Sama sama. Okay. Class. Kita sambung balik." Arah cikgu Farhana lagi.  Semua pengawas,termasuk Mia,mengikut Hakimi.

Penat Mengejar CintamuWhere stories live. Discover now