"Anna bgun, pukul berapa nk siap pergi sekolah ni ?" Jerit mama masuk ke bilik aku. 'Anna' nama manja aku dekat rumah tapi kawan-kawan aku panggil aku Far. Aku dgn malas bgun pergi ke bilik air utk bersiap2 utk ke sekolah. Oh lupa nk ckp yg hari ni first day aku masuk ke sekolah perempuan utk tahun ini. Sejak dari darjah satu mama dgn abah aku memang masuk kan aku ke sekolah perempuan. Konon nya kata tak ada sekolah campur lelaki dekat kawasan rumah aku, padahal aku tahu mama dgn abah nk aku ni jadi perempuan mcm budak2 perempuan normal yg lain. Aku pun ikut kan je la kehendak org tua aku. Hari ni aku masuk ke tingkatan satu, lain okay persekitaran sekolah rendah dgn sekolah menengah ni. Mama bawak aku sampai ke dewan utk sesi berdaftar. Aku ni tak biasa pakai tudung, yela sampai darjah enam aku tk pakai tudung. Masuk tingakatan satu diwajibkan semua pelajar utk pakai tudung, senget dia ckp kata la kan. Utk minggu pertama sesi kenal mengenal dgn kawan2 sekelas. Aku ni bukan di kira friendly sgt. Yela dekat luar kawan2 aku semua lelaki, aku lagi suka bermain dgn diorg dari bermain dgn budak perempuan dekat kawasan rumah aku. Pantang ada org ajak lumba basikal, aku yg pertama. Lagi pun mama dgn abah tidak melarang aku utk bergaul dgn sesiapa pun. Asal kan aku pandai menjaga diri aku.
......................................................................................
3 tahun kemudian..Sudah 3 tahun aku di sekolah perempuan ni. Maknanya umur aku dah 15 tahun. Di sini la bermula segala-galanya kehidupan aku yg hanyut ke arah yg bukan sepatutnya. Pada hari itu seperti biasa kelas memang tk akan akan senyap kalau belum masuk waktu belajar. Tiba-tiba guru kelas aku masuk sambil diiringi oleh seorang budak perempuan dari belakang. "Lawa" bisikku dlm hati.
"Okay semua, kenal kan kawan baru awak, Aina. Aina awak boleh duduk di meja sebelah Far tu" kata Cikgu Laili
Aina pun datang dan duduk di sebelah aku.
"Hi saya Aina Farhana, awak Far kan ? Saya dgr cikgu panggil nama awak tadi" kata Aina
"Haaaa yup panggil saya Far je" aku senyum dan kembali mendengar bebelan cikgu Laili di depan.
(Nama sama dgn aku la, hahahaha) ketawa aku dlm hatiAku memang terkenal dekat sekolah dgn sikap 'playgirl' aku. Okay maksud nya aku ni byk sgt adik angkat. Alaaa biasa la tgh trend adik akak angkat ni dekat sekolah. Lagi-lagi aku pulak bergiat aktif dgn sukan sekolah dh beberapa kelab di sekolah aku. Dgn kelebihan yg aku dpt aku mula berangkat-angkat dgn beberapa org junior. Tetapi berangkat-angkat pun aku tk pernah terfikir nk ada hubungan lebih dari seorang kakak adik.
Waktu rehat aku mempelawa Aina utk rehat bersama aku. Kononnya nk bawa Aina pusing satu sekolah. Aina agak periang org nya. Byk cakap dan pandai membuat org tersenyum. Bagi aku, aku selesa berkawan dgn nya dan hanya menggangap dirinya hanya sesorang kawan.
......................................................................................
Sudah lebih sentengah tahun aku mengenali Aina. Kami berkawan rapat dan Aina tahu bagaimana penampilanku di luar sekolah dan sifat 'playgirl' aku di sekolah. Byk kali juga Aina menjadi org tengah antara aku dgn adik-adik angkat aku yg lain bila ada masalah. Ramai yg bergosip pasal kami ini pasangan kekasih, tetapi aku tk pedulikan kerana aku tahu yg Aina mempunyai teman lelaki dari sekolah lamanya.
"Wei Far, kau serius ke dgn Aina tu?" Tanya Izwani pada ku
"Apa kau ni, serius apa wei? Aku tk paham" Kataku
"Haah la Far, kau dgn Aina tu ada pape ke?" Tanya Laila pula
"Hahahaha, apa la korang ni. Aku dgn Aina tu kawan je la. Dia pun dah ada boyfriend dari sekolah lama dia. Lagi pun korang tahu kan, nampak je aku hensem mcm ni tpi tk pernah couple dgn sejenis kan ? Korang ni ada je gosip-gosip murahan kan?" Aku ketawa
"Hurmm, hensem la sgt kan. Nk muntah aku dgr. Hahahaha" Kata Izwani
"Wuweekkkk" Laila buat muka
"Tapi serius la wei korang mcm couple. Acah-acah sweet gitu. Kau tk sedar ke ramai tgh gosip pasal kau dgn Aina tu?" Kata Izwani
"Aku ada gak dgar pasal gosip-gosip tu semua, tapi aku buat tk tahu je la. Sbb aku tahu yg benda tu tak betul kan. So relax-relax je la" kata ku
"Relax mendanya, aku tgok kau asyik gaduh je dgn adik-adik angkat kau tu. Jeles ar kan kes dia ni semua?" Dakwa Laila
"Haah la kan, aku tgok pun kau selalu gak gaduh dgn adik-adik angkat kau sekarang ni. Sabar eh bro" Kata Izwani sambil usap-usap bahu aku konon bagi kata-kata semangat
"Dah-dah korang tk payah nk fikir yg bukan-bukan. Aku dgn Aina tu kawan je okay ! Takda lebih-lebih pun" Kata aku sambil menepis tgn Izwani pelahan
"Yelaa org hot kan, mana nya nk cerita kat kiteorg ni" kata Laila
"Aku memang hot, mehh sini pegang aku panas ke tk !" Sambil tarik tgn Laila ke pipi ku.
Kami ketawa bersama. Selepas itu kami berbual kosong sambil bergurau sampai habis waktu rehat. Tanpa aku sedar yg dari tadi Aina memperhatikan kami dari jauh.
YOU ARE READING
Change
RandomFar tk pernah terfikir yg dia akan suka dgn kaum sejenis. Sejak dari kecil dia dibesarkan dikelilingi dgn kawan-kawan lelaki dan menjadikan dia bersifat seperti lelaki sehingga menigkat dewasa. "Aku suka kau Far" - Aina "Wei Aina, kau tahu kan aku...