الفصل السادس

314 3 0
                                    

-ارتدت ملابسها ومشطت شعرها ، عزمت علي الأ تذهب اليه ولكن سرعان ما تراجعت عن تلك الفكره ، فظلت معدتها تصرخ من شده الجوع ، اخيراً قررت ان تذهب الي المطبخ كما امرها .. اسرعت خطواها الي داخل المطبخ بعد ان هبطت من الدارج ..

-يوسف وهو ينظر الي ساعه يده :- متأخرة عن معادك ربع ساعه .

- نورسين :- هو ايه اصله دا .

- يوسف :- من هنا ورايح الاكل بمعاد والنوم بمعاد الصحيان بمعاد البيت دا بقي في راجل .

- نورسين بحده :- كلامك ميمشيش عليا يااسمك ايه ، وبعدين لازم تفهم انك ضيف هنا ..

- يوسف بالامبالاه :- انا زي زيكي هنا ولا نسيتي ان ليا ورث من عمي .

* قد جحظت عيني نورسين من كلامه وطريقته في الحديث معاها .. واخيراً نطقت ..

- نورسين بحده :- ايوه بقي قول كدا ما انا استغربت رجوعك فجاءه كدا .

- يوسف بهدوء :- اظن حقي ، ويالا بقي شوفي هتفطرينه ايه بدل من وقفتك دي .

- نورسين بحده :- فطار ايه اللي عاوزني اجهزه انت مش شايف ، ومن ثم أشارات حيث عينيها .

- يوسف بلامبالاه وتفكير :- علي حد علمي ان الحادثه حصلت من اربع سنين بس ، وكمان انا افتكر عمي قالي في مره انك طباخه شاطره يعني انتِ بتعرفي تطبخي كويس وعارفه مكان كل حاجه فين .. وانا ياستي كرم مني لو معرفتيش مكان اي حاجه انا ممكن اناولهالك ..

- نورسين :- لااا انت يظهر جرا لعقلك حاجه طبخ ايه اللي انا هعمله ..

- يوسف :- اعملي الفطار ياشاطره من غير قله ذوق ..

- نورسين بخبث :- انا مش جعانه اعمل لنفسك انت بقي .

- يوسف بحده ضاغط علي كل كلمه :- قلت مش بمزاجك البيت بقي في راجل اللي اقوله يتنفذ من غير كلام كتير ، فاهمه ولا أعيد تاني ؟!

* احست نورسين بالخوف من طريقته في الحديث وقررت ان تصمت وتنفذ في صمت حتي لا تفلت اعصابه عليها*

- نورسين بحنق وغضب :- ححااضر .

- يوسف :- ايوه كدا خليكِ مطيعه ، ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا ، يالا شوفي هتعملي ايه وانا معاكي اهو بس متخديش علي كدا .

* ظلت نورسين تجز علي اسنانها من شده غضبها ، من هذا ليتحكم بها ومن اعطاه الحق .. شرعت في البدأ لإعداد الافطار ، بينما هو ظل يراقبها ، جلس علي الكرسي المقابل لسفره المطبخ يضع في يده ساعه ايقاف يعد الثواني والدقائق منتظراً اياها من الانتهاء ..

أراك بقلبى - حصرياً (قيد التعديل)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن