BAB 1

332 12 4
                                    

Kami sedang makan malam bersama dekat sebuah restoran. Restoran itu agak meriah. Mungkin sebab hujung minggu.

"Kenapa dengan tangan tu?" tanya Muhammad tiba-tiba.

Aku yang sedang menyuap bihun ke dalam mulut, terhenti. Muka diangkat dan mata jatuh ke muka Muhammad yang matanya terarah ke tangan aku. Aku juga turut memandang tangan aku. Luka sedikit pun Muhammad boleh nampak. Mata helang!

"Luka sikit. Kena pisau masa memasak. Biasalah tu..."

Aku gosok sikit tangan yang luka itu. Kemudian tarik handsock dan menutupinya.

"Kena pisau lukanya bergaris, bukan bulat."

Aku terkedu. Sampai macam tu sekali Muhammad tilik padahal luka tu sikit aje. Itu pun nak kecoh.

"Makanlah... Tadi awak cakap lapar. Usah peduli pasal luka ni. Sikit aje..."

"Kalau pasal luka tu, aku tak kisah. Yang aku kisahnya, sebab luka tu boleh ada."

"Kan saya dah bagitahu... Kena pisau masa potong sayur."

Muhammad pandang aku tak percaya. Aku telan air liur. Jangan kantoi sudah! Bukan niat nak berbohong tapi terpaksa.

"Baik kau terus-terang aje. Kena apa tu?"

Aku garu kepala yang tidak gatal. Alasan tu tak memadai ke? Penatlah aku fikir macam-macam alasan tapi tetap tak berguna juga.

"Betul!"

Aku cuba yakinkan dia. Masalahnya, bukan namanya Muhammad kalau dia percayakan aku. Dia paling susah nak percayakan aku tapi pandai pula dia suruh aku percayakan dia.

"Habis tu takkan awak nak suuh saya potong sayur pakai gigi?" soal aku geram.

"Kau pergi rumah tu lagi ya?" duga Muhammad.

"Mana ada!"

Nafi aku sekeras-kerasnya. Muka pun ikut serius sekali. Tiba-tiba Muhammad gelak. Terpinga-pinga sekejap aku jadinya. Kenapa tiba-tiba dia gelak? Buang tabiat ke?

"Ehem..." Dia berdehem dan cuba hentikan tawanya.

"Tak payah buat muka macam tu. Tak selera aku nak pandang."

"Apa awak fikir saya ni makanan ke?" Aku jeling dia.

"Baik kau terus-terang. Kalau aku dapat tahu, siap kau!"

Dia bagi amaran keras. Aku telan air liur. Sedikit sebanyak, kecut juga perut aku ni. Aku diam aje. Tak mampu nak kata apa-apa.

"Kau pergi rumah tu lagikan?" Dia tanya buat kali kedua.

Angguk pun tak apatahlagi menggeleng. Aku senyap aje. Bibir dikemam.

"Apa pasal degil sangat ni?"

Lelaki yang segak berkaca mata itu bertanya dengan suara hendak marah.

"Rindu abah..." Akhirnya suara aku mampu juga keluar.

"Tapi itu bukan alasan untuk kau pergi rumah tu lagi!" Muhammad sudah marah.

"Awak janganlah marah. Saya cuma jumpa abah kejap aje."

"Aku tak marah kalau kau nak jumpa abah. Tapi yang aku marahnya bila kau pergi sana, ada 'binatang' yang tunggu." Aku diam aje.

"Luka ni angkara diakan?" Aku membatukan diri.

"Apa dia buat? Dia pukul kau ke? Baik kau bagitahu sekarang!"

Makin lama makin tinggi suara Muhammad. Matanya tajam merenung ke arah aku sambil gigi diketap hingga nampak tulang rahangnya.

"Awak... Dia tak buat apa-apa pun. Dia cuma halau saya, itu aje."

Dia Setajam Kaktus (SUDAH TERBIT)Where stories live. Discover now