Jam berbunyi nyaring. Mata yang susah untuk dibuka, aku paksa juga menceliknya. Aku jeling jam loceng di atas meja kecil sebelah katil. Pukul enam pagi. Malam tadi tidur lewat sebab tengok television sampai pukul dua pagi. Cerita hindustan...
Lepas sembahyang subuh, aku mengemas rumah seperti biasa. Hari ni nak tukar cadar katil dan bantal. Dalam pukul lapan pagi, telefon berbunyi nyaring. Aku berlari masuk ke bilik lalu mencapai telefon di atas meja kecil sebelah katil berdekatan dengan jam loceng.
Nombor yang tidak dikenali.
"Assalamualaikum..." Kedengaran suara perempuan memberi salam.
"Waalaikummusslam... Siapa ni?" tanya aku.
"Ini Ummu Aiman ke?" Suara itu bertanya.
"Ya saya. Siapa bercakap ni ya?"
"Ini Cik Nab. Iman ingat lagi tak?"
Aku tersenyum. Mustahil tak ingat! Jiran sebelah rumah abah. Jiran paling rapat dengan aku.
"Mestilah ingat! Kenapa Cik Nab?"
"Cik Nab rasa keluarga Iman tak bagitahu pasal ni, sebab itu Cik Nab telefon."
Dahi aku sudah berkerut.
"Maksud Cik Nab? Pasal apa?"
"Abah Iman dah meninggal lepas subuh tadi..."
Aku terkedu. Kaku! Suara Cik Nab memanggil, tidak disahut. Telefon jatuh dari tangan. Bunyi telefon jatuh, aku tak hiraukan. Perasaan aku kini, sukar digambarkan.
"Abah dah tak ada?" Aku jatuh terduduk.
"Tak! Abah takkan tinggalkan Iman! Abah dah janji tak nak tinggalkan Iman. Mungkin aku salah dengar..."
Aku cuba pujuk hati. Aku capai telefon yang jatuh. Masih hidup lagi. Nama ibu aku dail. Tapi ibu tak angkat. Aku cuba telefon Humaidi. Lantaklah kalau dia nak maki atau jerkah-jerkah aku sekalipun tapi aku nak tahu perkara sebenar. Aku tahu ia tak benar!
Humaidi juga tak angkat. Mata sudah berkaca. Aku takut. Terlalu takut kalau betul-betul abah tinggalkan aku. Air mata laju turun ke pipi tapi aku biarkan. Aku telefon Afifah pula. Nasib aku baik sebab Afifah angkat telefon.
"Kau nak apa?" tanya dia mendatar.
"Betul ke apa yang Iman dengar ni? Abah dah tak ada?" tanya aku sambil tahan perasaan.
"Mana kau tahu?" tanya dia.
"Dari mana Iman tahu, itu tak penting. Betul atau tidak?" gesa aku.
"Kalau betul pun, kau peduli apa!" Dia menjerit lalu matikan telefon.
Tubuh aku menggigil hebat. Aku cuba tahan perasaan tapi tak mampu.
"Abah!!!" Aku jerit sekuat hati melepaskan perasaan.
"Abah tipu! Abah kata tak nak tinggalkan Iman. Abah kata abah sayang Iman. Kenapa abah tinggalkan Iman?" Aku menangis sambil tumbuk lantai.
Perasaan aku ketika itu, tidak dapat ditahan. Aku sarung tudung dan capai kunci kereta. Dalam kepala hanya satu tempat aje nak dituju.
Muhammad...
Sampai aje depan rumah Muhammad, aku keluar dengan langkah longlai. Mata dah panas dan basah. Kepala sudah berdenyut-denyut. Dahi aku berpeluh-peluh dan muka basah kuyup. Aku nampak Muhammad tengah basuh kereta. Khusyuk sangat basuh kereta sampai tak sedar aku menghampirinya. Aku berdiri betul-betul dekat belakang dia. Tatkala dia pusing, dia terkejut tengok aku.
"Iman? Kenapa dengan kau ni?" tanya dia cemas.
Dia pandang aku atas bawah. Aku geleng kepala tanpa berkata apa-apa. Air mata jatuh lagi. Aku menangis dengan kuat depan dia.
YOU ARE READING
Dia Setajam Kaktus (SUDAH TERBIT)
RomanceTajuk : Dia Setajam Kaktus Penerbit : Kaseh Aries Publication ISBN : 978-967-2035-30-5 Jumlah Mukasurat : 339 Harga : RM26 (Semenanjung) / RM29 (Sabah & Sarawak) Terbitan : April 2018