Aku habiskan suapan terakhir. Aku angkat muka dan pandang Muhammad. Kaget sekejap. Aku nampak dia senyum! Dia senyum pada Absyar yang bulat biji mata memandang ke arahnya. Jadi, tekaan aku terhadap Muhammad, meleset! Dia bukan bencikan budak. Kalau dia bencikan budak, mustahil dia nak pegang Absyar apatahlagi senyum pada Absyar.
"Abang, tengok tu. Romantik betul pasangan tu..."
Aku dengar satu suara perempuan di tepi meja kami. Aku jeling ke arahnya. Perempuan yang mengandung dengan seorang lelaki. Aku agak mereka sepasang suami isteri.
"Kenapa?" Si suami bertanya.
"Isteri dia makan, dia yang tolong jagakan anak. Kalau abang layan saya macam tu, abang minta sepuluh orang anak pun saya sangguk beranakkan..." kata si isteri sambil tergelak.
Aku yang dengar pun turut tersengih. Aku jeling Muhammad. Aku rasa dia tak perasan yang suami isteri tu tengah bercakap pasal kami. Tak payah peliklah kalau orang kata aku dan Muhammad dah kahwin.
Muhammad Adzra'iy dan Ummu Aiman...
How sweet!!! Tak dapat digambarkan perasaan seronok dan gembira aku. Aku harap Muhammad dan Iman akan kekal hingga ke syurga. Amin...
"Hoi! Mengelamun apa tu?"
Muhammad tepuk meja dan aku tersentak.
"Tak ada apalah..."
"Dah siap makan belum?"
"Sudah..."
"Apa lagi? Jomlah... Karang tutup pula shopping ni. Menangis kau nanti tak dapat shopping."
Aku jeling dia dengan geram. Mengarut aje! Baru pukul tiga setengah petang! Shopping sah-sah tutup pukul sepuluh malam paling awal. Nak mengarut pun agak-agaklah...
"Mari sini Absyar tu..."
Aku hulur tangan.
"Sengal! Kalau kau dukung budak ni, macam mana nak pilih baju. Kau ada tangan lapan ke?" Dia tarik telinga aku.
"Sakitlah... Awak ni pun! Kalau nak tarik telinga, perlu ke dekat tempat awam? Buat malu aje."
"Apasal? Kau takut? Takut orang kata kau tu dah besar panjang pun kena tarik telinga lagi ke?" Muhammad senyum nipis.
"Taklah... Saya takut kalau orang fikir awak tu ayah saya!"
Selamba aku berkata dan terus buka langkah. Tak pasal-pasal kena tarik telinga lagi. Sia-sia aje!
Aku pilih baju yang harganya sederhana. Tak murah dan tak mahal. Bajet aku tak banyak. Bulan ni sale tak macam bulan lepas.
"Baju tu cantik. Apasal letak balik? Aku tengok banyak baju yang cantik-cantik tapi apasal tak ambil?"
"Tak ada apalah..."
Kalau cakap, nanti dia sekeh kepala aku. Cakap lebar-lebur nak beli baju budak tapi duit ciput!
"Kau tak ada duit ke?"
Dia berdiri betul-betul depan aku. Pandang tepat ke arah mata aku. Barulah aku tahu betapa kontotnya aku dan betapa tingginya dia. Tak! Bukan aku yang rendah tapi dia yang terlalu tinggi! Aku paras dada dia aje.
"Mestilah ada!" Bulat mata aku pandang dia.
"Cuma bajet sikit. Hehehe..." Aku sengih sambil garu kepala. Sengal sungguh!
"Ambil ajelah. Biar aku bayar..."
"Tak payah! Tak payah!"
Aku tak nak susahkan dia lagi. Tittle kekasih bukan alasan untuk aku sewenang-wenangnya terima duit dia. Aku tak nak dilabelkan sebagai kekasih yang suka kikis duit Muhammad.
YOU ARE READING
Dia Setajam Kaktus (SUDAH TERBIT)
RomanceTajuk : Dia Setajam Kaktus Penerbit : Kaseh Aries Publication ISBN : 978-967-2035-30-5 Jumlah Mukasurat : 339 Harga : RM26 (Semenanjung) / RM29 (Sabah & Sarawak) Terbitan : April 2018