Elias vaknade av att Tuva sprang runt i huset och sjöng om nån hund.
Han reste sig ur sängen, gick till köket där hans mamma stod och gjorde gröt, Anders, hans pappa satt och läste och August åt macka efter macka.
Han satt sig ner och började hyvla ost till en macka.
-Vad ska alla göra idag då, sa Anders och tittade upp ur tidningen.
-Jag ska ju på fotbollstävling, sa August som om det var självklart.
-Jag ska på ponnyridning med mamma, ropade Tuva och skrattade.
Karin log och kramade om sitt busfrö.
-Jag ska väl läsa kanske, ringa någon kompis, sa Elias tyst.
Hans föräldrar nickade.
-Det låter bra men glöm inte att ringa om du ska någonstans, nycklar måste du också ha med så du kan låsa, sa hans mamma och radade upp alla såna saker gång på gång, som alltid.
Elias suckade och gick in på sitt rum. Han satte på sig ett par blå shorts och en gammal t-shirt, sen gick han och borsta tänderna.
________________________
Jessica gick upp en halvtimme efter alarmet hade ringt. Klockan var 10 och hon hade lovat sin mamma att hjälpa till att fixa i ordning idag. Hennes mamma hade gått upp redan klockan 7 för att ställa ordning möbler.
-Nu är jag klar med mitt rum och hallen, sa Alicia glatt när Jessica satt sig vid bordet. Hon tog lite apelsin juice och en fruktsallad gjord av päron, banan och blåbär. Hon fick ta lite av det dom hade. Kombon smakade speciellt men hon åt upp.
-Jessica jag går och frågar några grannar om hjälp
-Gör det du! Jag börjar med mitt rum.
Jessica gick ut till flyttbilen och tog tag i hennes vita Ikea skrivstol. Hon bar den till sitt rum och gick ut igen. Då kom Alicia gåendes med en stark man i 40 års åldern. Han skrattade åt något hennes mamma sa och tog sedan fram sin hand och hälsade på Jessica.
-Jag heter Göran Morén, sa han med kraftig norrländskt dialekt.
-Jag heter Jessica
Göran började bära in allt medan Alicia gav strikta order om hur och var allting ska stå.
När alla möbler var inne i Jessicas rum började hon packa upp ur sina flyttkartonger hon började med kläderna och la in alla i hennes vita och stora garderob. Sedan packade hon upp gardinerna, lamporna, mattorna och tavlorna. Sen kom de mindre sakerna som smink, pennor, böcker och parfymer.
Klockan 4 var hon äntligen klar.
-Mamma kan jag gå till sjön en stund.
-Ja, men var försiktig, ta med mobilen, sa hennes mamma och kramade om henne sen återgick hon till att rätta till vardagsrums lampan.
_______________________
Elias satt på bryggan igen, varje gång han behövde tänka gick han dit.
Han kunde vara där varje gång han var ledsen eller vill vara ensam.
Plötsligt hörde han några kvistar brytas. Han tittade bak och där stod flickan.
-Hej, sa hon och satt sig på bryggan. Hon bar en hollister huvtröja och ett par jeans.
-Hejsan, sa Elias blygt och tittade ner i vattnet.
-Varför är du här?
Elias tittade upp och kollade förvånat på henne.
-Jag kanske vill vara här, sa han irriterat.
-Tagga ner, sa hon och började leka med ett blad.
-Jag är bara...
-Irriterad? fyllde hon i.
Han nickade.
Plötsligt började de prata om hur irriterad man kan vi ibland, på föräldrar, vänner, allt.
________________________
Efter en stunds tystnad reste sig Jessica. Hon log.
-Bor du här? frågade hon efter ett tag.
-Mm, svarade han.
- Då syns vi, sa hon och gick iväg.
Äntligen så har hon kanske påbörjat en ny vänskap.